| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 9403015152023 | Çocuk Edebiyatı Çalışmaları | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu ders ile çocuk edebiyatının akademik yönlerinin derinlemesine ele alınması ve öğrencilerin bu alandaki bilgi ve becerilerini geliştirmelerine yardımcı olunması amaçlanmaktadır.
Dr. Gamze Bilir-Seyhan
| 1 | Öğrenciler, çocuk edebiyatının çeşitli kuramlarını tanımlayabilir ve bu kuramların metinlere nasıl uygulandığını analiz edebilirler. |
| 2 | Öğrenciler, çocuk edebiyatındaki eserlerin tematik ve yapısal unsurlarını ayrıntılı bir şekilde inceleyebilir ve bu unsurların çocukların psikolojik ve gelişimsel süreçleri üzerindeki etkilerini tartışabilirler. |
| 3 | Öğrenciler, çocuk edebiyatı metinlerini sosyal, kültürel ve politik bağlamlar içinde eleştirel olarak inceleyebilir ve bu metinlerin toplumsal normlar, değerler ve stereotiplerle nasıl etkileşime girdiğini değerlendirebilirler. |
| 4 | Öğrenciler, çocuk edebiyatı eserlerinin eğitim süreçlerinde nasıl kullanılabileceğine dair stratejiler geliştirebilirler. |
| 5 | Öğrenciler, çocuk edebiyatı alanındaki akademik araştırmalarda kullanılması gereken yöntem ve teknikleri uygulayarak kapsamlı bir araştırma projesi hazırlayabilirler. |
Birinci Öğretim
-
-
Her hafta belirli okuma materyalleri ve analiz görevleri ile öğrencilerin sürece aktif katılımını teşvik edilerek derinlemesine bir öğrenme deneyimi sağlanacaktır.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Tanışma, ders içeriğinin tanıtımı | Soru-cevap | Ders Öğretim Planı'nın incelenmesi |
| 2 | Çocuk Edebiyatına Giriş ve Teorik Çerçeve | Anlatım, tartışma | Okuma: Introduction: What is children’s literature? - Kimberley Reynolds Beklenti raporu: Bu dersten ne bekliyorsunuz? |
| 3 | Çocuk Edebiyatında Temel Kuramlar ve Yaklaşımlar | Okuma, büyük grup tartışması, soru-cevap | Okuma: Çocuk Edebiyatı Eğitiminde Kuram ve Teori 2.Bölüm |
| 4 | Sorun Odaklı Çocuk Edebiyatı Çocuk Edebiyatına Yansıyan Olumsuzluklar | Anlatma, grup tartışması, soru-cevap | Okuma: Çocuk Edebiyatı Eğitiminde Kuram ve Teori 3.Bölüm & 6.Bölüm Uygulama: Kırmızı Balon Ailesi Kitabının Analizi |
| 5 | Çocuk Edebiyatında Tür | Anlatma, grup tartışması, soru-cevap | Okuma: Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış 4.Bölüm |
| 6 | Çocuk Edebiyatında Karakter, Olay Örgüsü, Zaman ve Mekan | Anlatma, grup tartışması, soru-cevap | Okuma: Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış 5, 6 ve 7.Bölüm |
| 7 | Resimli Kitapların Yapısal ve Estetik Özellikleri Çocuk Kitaplarında Resim-Metin İlişkisi | Okuma, anlatma, soru cevap | Okuma: Çocuk Edebiyatı Eğitiminde Kuram ve Teori 5.Bölüm Understanding Children’s Literature Chapter 6 |
| 8 | Ara Sınav | - | - |
| 9 | Çocuklara Yönelik Kurgusal Olmayan Edebiyat, Eski Varsayımlar ve Yeni Araştırma Yöntemleri | Okuma, anlatma, soru cevap | Okuma: Çocuk Edebiyatı İncelemeleri 7.Bölüm |
| 10 | Çocuk Edebiyatında Çeviri Eserler | Okuma, anlatma, soru cevap | Okuma: Çocuk Edebiyatı İncelemeleri 15 ve 16.Bölüm |
| 11 | Çocuk Edebiyatında Etik Tartışmalar | Büyük grup tartışması, soru-cevap | Okuma: Ethical debates in children literature – Kimberley Reynolds |
| 12 | Çocuk edebiyatı iyileştirir mi? | Okuma, büyük grup tartışması | Okuma: Understanding Children’s Literature Chapter 14 |
| 13 | Araştırma Projeleri Hazırlığı | - | - |
| 14 | Araştırma Projeleri ve Proje Sunumları | - | - |
| 15 | Dersin Genel Değerlendirmesi ve Kapanış | - | - |
Bilir-Seyhan, G. (2024). Kırmızı Balon Ailesi: Bir Evlat Edinilme Hikayesi. Bam. Ders Kitapları: Hunt, P. (2002). Understanding Children’s Literature. Routledge. Lukens, R. J., Smith, J. J. & Coffel, C. M. (2023). Çocuk Edebiyatına Eleştirel Bir Bakış. Erdem Yayınları. Turan, L. (2023). Oyun, Hayal, Merak Üçgeninde Bir Keşif Yolculuğu: Çocuk Edebiyatı Eğitiminde Kuram ve Teori. Pegem Akademi. Wolf, S. A., Coats, K., Enciso, P. & Jenkins, C. A. (2023). Çocuk Edebiyatı İncelemeleri: Çocuk Edebiyatına Disiplinlerarası Akademik Yaklaşımlar. Erdem Yayınları.
Her hafta belirli okuma materyalleri ve analiz görevleri ile öğrencilerin sürece aktif katılımını teşvik edilerek derinlemesine bir öğrenme deneyimi sağlanacaktır.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Proje Tasarımı /Yönetimi | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Rapor Hazırlama | 1 | 60 |
| Proje Sunma | 1 | 40 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
-
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Derse Katılım | 15 | 3 | 45 |
| Tartışma | 15 | 3 | 45 |
| Soru-Yanıt | 15 | 3 | 45 |
| Rapor Hazırlama | 1 | 60 | 60 |
| Rapor Sunma | 1 | 3 | 3 |
| Rapor | 1 | 40 | 40 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 238 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | |||||||
| ÖÇ 2 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | |||||||
| ÖÇ 3 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 5 | |||||||
| ÖÇ 4 | 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | ||||||
| ÖÇ 5 | 5 | 3 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 5 | 4 | 3 | 5 |