| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 9403015172025 | Çocuklarla Araştırma Uygulamaları ve Etik | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin amacı, çocuklarla yapılan araştırmalara ilişkin kuramsal, metodolojik ve etik boyutlarda kapsamlı bir bakış açısı kazandırmaktır. Öğrencilerin, çocukluk kavramının tarihsel ve kültürel olarak nasıl şekillendiğini anlamaları, çocuklar üzerinde yapılan araştırmalar ile çocuklarla birlikte yürütülen katılımcı araştırmalar arasındaki farkı kavramaları hedeflenmektedir. Ayrıca, çocukların araştırma sürecinde aktif aktörler olarak yer almasının önemini vurgulamak ve öğrencilerin çocuklarla araştırma tasarlama, yürütme ve değerlendirme becerilerini geliştirmeleri amaçlanmaktadır.
Öğr Gör Dr Gizem Sillistire Çakıray
| 1 | Çocukluk kavramının tarihsel ve kültürel olarak farklılaşmasını anlamak. |
| 2 | Çocuklarla araştırmalarda kullanılan temel kuramsal yaklaşımları öğrenmek. |
| 3 | Çocuklar üzerinde yapılan ve çocuklarla birlikte yapılan araştırmalar arasındaki farkı kavramak. |
| 4 | Çocuklarla araştırmalarda kullanılan farklı yöntem ve teknikleri tanımak. |
| 5 | Etik ilkeleri ve araştırmacının sorumluluklarını öğrenmek. |
| 6 | Türkiye ve dünya bağlamında örnek araştırmaları analiz ederek eleştirel bakış geliştirmek. |
| 7 | Kendi araştırma tasarımını çocuk odaklı ve etik çerçevede planlamak. |
Birinci Öğretim
-
[Yok]
Ders kapsamında öncelikle çocukluk kavramının tarihsel ve kültürel gelişimi ele alınır. Ardından, çocuklar üzerinde yürütülen araştırmalar ile çocuklarla birlikte gerçekleştirilen katılımcı araştırmalar arasındaki metodolojik ve kuramsal farklar incelenir. Türkiye ve dünyadan örnek araştırmalar üzerinden farklı veri toplama yöntemleri ve teknikleri (görüşmeler, gözlem, oyun temelli yöntemler, yaratıcı ve katılımcı teknikler vb.) analiz edilir. Dersin ilerleyen bölümlerinde, çocuklarla yapılan araştırmalarda etik ilkeler, yasal düzenlemeler ve araştırmacının sorumlulukları üzerinde durulur.
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Tanışma, ders içeriğinin tanıtımı | ||
| 2 | Çocukluk Kavramının Tarihsel ve Kültürel Boyutu | ||
| 3 | Kuramsal Yaklaşımlar: Çocukluk Çalışmaları | ||
| 4 | Çocuklarla Araştırma: Çocuk Üzerinde vs. Çocuklarla Birlikte Araştırma | ||
| 5 | Çocuklarla Araştırmalarda Etik İlkeler | ||
| 6 | Ebeveyn İzni ve Çocuk Onamı | ||
| 7 | Çocuklarla Nitel Araştırma Yöntemleri: Gözlem, Görüşme, Anket | ||
| 8 | Katılımcı Araştırma Yaklaşımları | ||
| 9 | Yaratıcı ve Oyun Temelli Araştırma Teknikleri | ||
| 10 | Türkiye'den Örnek Çalışmalar İncelenmesi | ||
| 11 | Uluslararası Örnek Çalışmalar İncelenmesi | ||
| 12 | Araştırma Tasarımı Geliştirme | ||
| 13 | Araştırma Tasarımı Geliştirme | ||
| 14 | Final Sunumları ve Genel Değerlendirme |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
| Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Tartışma | 14 | 3 | 42 |
| Rapor Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Rapor Sunma | 1 | 10 | 10 |
| Bireysel Çalışma | 14 | 3 | 42 |
| Okuma | 14 | 5 | 70 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 230 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | |
| ÖÇ 1 | 3 | 3 | 4 | 4 | |||||||||||
| ÖÇ 2 | 4 | 4 | 3 | 4 | 2 | ||||||||||
| ÖÇ 3 | 3 | 3 | |||||||||||||
| ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 4 | 3 | ||||||||
| ÖÇ 5 | 5 | 3 | 5 | ||||||||||||
| ÖÇ 6 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 3 | 4 | 5 | 3 | 2 | 5 | 4 | |||
| ÖÇ 7 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 4 |