GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9403025062020 İlköğretim Fen Eğitiminde Kavram Geliştirme ve Kavram Öğretimi Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin sonunda öğrenciler, kavram geliştirme ve kavram öğretimi ile ilgili temel özellikleri kavrayacak ve fen kavramlarının öğretilmesinde hangi yöntem ve tekniklerin kullanabileceklerine dair bilgi sahibi olacaklardır.


Prof. Dr. Pınar Çavaş


1 Kavram geliştirme ile ilgili temel prensipleri açıklayabilme
2 Çocuklarda kavram gelişiminin önemini fark edebilme..
3 Kavram gelişimine yönelik ortaya konulan görüşleri açıklayabilme.
4 Kavram öğretiminde kullanılan farklı yöntem ve tekniklerin farkına varabilme
5 Fen eğitiminde kavram öğrenme ve öğretme ile ilgili yapılan çalışmaları analiz edebilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Öğrenme Teorileri, Kavramın tanımı, kavram geliştirme süreçleri, fen bilimleri eğitiminde kullanılan kavram öğretim yöntemleri, kavram haritaları, anlam çözümleme tabloları, bilgi haritaları, kavram yanılgıları, kavram yanılgılarının tespit edilmesi ve giderilmesi, kavramsal değişim, kavramsal değişim metinleri, öğrenme halkası yaklaşımı, bütünleştirici öğrenme teorisi, çoklu zeka teorisi


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin ve değerlendirme kriterlerinin öğrencilere tanıtılması.
2 Öğrenme, öğretme, öğretim kavramları
3 Öğrenme teorileri, Piaget ve Vygotsky
4 Kavramın tanımı, özellikleri, kavram geliştirmenin önemi.
5 Kavramların oluşturulması, kavram geliştirmede kullanılan zihinsel süreçler
6 Fen bilimleri eğitiminde kavram öğretiminin önemi
7 Kavram öğretiminde kullanılan yöntemler, anlam çözümleme tablosu, kavram ağı
8 Kavram haritaları, bilgi haritaları, zihin haritaları, çalışma yaprakları
9 Kavram yanılgıları, kavram yanılgılarının tespiti, teşhis testlerinin geliştirilmesi
10 Kavramsal değişim, bilişsel çelişki, kavramsal değişim metinleri, çürütücü metinler.
11 Gagne ve Ausubel öğrenme teorileri, öğrenme halkası yaklaşımı
12 Fen eğitiminde kavram öğretimi ve kavram yanılgıları ile ilgili ulusal çalışmaların incelenmesi
13 Fen eğitiminde kavram öğretimi ve kavram yanılgıları ile ilgili ulusal çalışmaların incelenmesi
14 Fen eğitiminde kavram öğretimi ve kavram yanılgıları ile ilgili uluslararası çalışmaların incelenmesi
15 Fen eğitiminde kavram öğretimi ve kavram yanılgıları ile ilgili uluslararası çalışmaların incelenmesi
16 Final Sınavı

Driver, R., Guesne, E. & Tiberghien, A. (1998). Children’s Ideas in Science, Open University Pres. White, R. & Gunstone, R. (1992). Probing Understanding, Falmer Pres. Abruscato, J. (2000). Teaching Children Science: A Discovery Approach. Allyn & Bacon Pres. Abell, S. K. & Lederman , N. G. (2007) (Eds). Handbook of Research in Science Education. Lawrence Erlbaum Assoc. Bahar, M. (2006). (Ed). Fen ve Teknoloji Öğretimi. Pegema Yayıncılık. Çepni, S. 2008. (Ed). Kuramdan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, Pegema Yayıncılık, 7. Baskı, Ankara.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Tartışma 4 2 8
Rapor Hazırlama 2 15 30
Rapor Sunma 2 2 4
Makale Kritik Etme 4 8 32
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Okuma 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 165

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
ÖÇ 1 4 4 2 5 5 5
ÖÇ 2 4 4 2 3 5 5
ÖÇ 3 4 4 3 4 5 5 5
ÖÇ 4 4 5 4 5 4 3 5 5
ÖÇ 5 4 5 5 5 5 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek