GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9405015082019 Yetersizliği olan Çocuklarda İletişim, Dil ve Konuşma Becerileri Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu derste öğrencilere yetersizliği olan çocukların iletişim, dil ve konuşma gelişimlerine ilişkin temel bilgilerin ve uygulama becerilerinin kazandırılması hedeflenmektedir.


Doç. Dr. Pelin PİŞTAV AKMEŞE


1 İletişim, dil ve konuşma kavramlarını tanımlar.
2 Normal dil gelişimini açıklar.
3 Dil becerilerinin diğer gelişim alanlarını ile ilişkisini açıklar.
4 Farklı yetersizlik gruplarındaki çocukların iletişim, dil ve konuşma bozukluklarını tanımlar.
5 Dil becerilerinin değerlendirilmesinde kullanılan temel araçları açıklar.
6 Yetersizliği olan çocuklarda iletişim, dil ve konuşma becerilerini desteklemede ailenin rolünü açıklar.

Birinci Öğretim


Dil ve İletişim Becerilerinin Desteklenmesi


yok


Temel kavramlar; iletişim dil ve konuşma bozukluklarına giriş, iletişim, dil ve konuşma kavramları, normal dil gelişimi, dil becerilerinin diğer gelişim alanları ile ilişkisi, yetersizliği olan çocukların beş dil bileşenindeki (sözcük dağarcığı, sesbilgisi, biçimbirimbilgisi, sözdizimi, pragmatik) özellikleri, dil becerilerinin değerlendirilmesine giriş.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 İletişim, dil ve konuşma kavramları ve bağlantısı
2 Normal dil gelişimi
3 Dil ediniminde temel aşamalar, etkili olan etmenler, iletişim ve dil bozuklukları
4 Dil ve konuşma bozukluklarının sınıflandırılması
5 Dil becerilerinin diğer gelişim alanlarını ile ilişkisi
6 Yetersizliği olan çocuklarda iletişim, dil ve konuşma becerilerini etkileyen faktörler
7 Zihinsel yetersizliği olan çocuklarda iletişim, dil ve konuşma bozuklukları
8 Ara sınav
9 Down sendromu olan çocuklarda iletişim, dil ve konuşma bozuklukları
10 Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda söz öncesi iletişim becerileri
11 Otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda iletişim, dil ve konuşma bozuklukları
12 İşitme yetersizliği olan çocuklarda iletişim, dil ve konuşma bozuklukları
13 Serebral Palsili çocuklarda iletişim, dil ve konuşma bozuklukları
14 Dil becerilerinin değerlendirilmesinde kullanılan temel araçlar
15 Final sınavı

Kaynak Kitaplar 1.Acarlar, F: Diken, Ö. (2019).Yetersiliği olan bireylerin dil ve iletişim becerilerinin desteklenmesi. Pegem Yayınları. 2. Topbaş, S. (2005). Dil ve Kavram Gelişimi. Ankara: Kök. 3. Owens, R.E., (1992). Language Development An Introduction. New York: Macmillan.4. Topbaş, S. (2001). Çocukta Dil ve Kavram Gelişimi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi AÖF. Kaynak Makaleler 1-Pelin PİŞTAV AKMEŞE (2016). Türk İşaret Dili (TİD) Eğitimi ve Yüksek Öğretim Programlarında İşaret Dili Dersi. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD) Cilt 17, Sayı 3, Sayfa 341-361 2- Ökcün-Akçamuş, M.Ç. (2016). Otizm spektrum bozukluğu olan çocukların sosyal iletişim becerileri ve dil gelişim özellikleri. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 17(2), 163-192. 3- Gökhan Töret [1] , Rüya Özmen (2016)Otizm Spektrum Bozukluğu Olan Çocuklarda Karşılıklı Taklit Eğitimi Yıl 2016, Cilt 17 , Sayı 03, Sayfalar 377 - 394 4- Cevriye Ergül [1] , Ayşe Dolunay Sarıca Gözde Akoğlu (2016). Etkileşimli Kitap Okuma: Dil ve Erken Okuryazarlık Becerilerinin Geliştirilmesinde Etkili Bir Yöntem Yıl 2016, Cilt 17 , Sayı 02, Sayfalar 193 - 206 5. Piştav Akmeşe, P. (2015). Doğuştan ileri ve çok ileri decede işitme kayıplı çocukların dil becerilerine ilişkin araştırmaların incelenmesi. Ege eğitim Dergisi 6.Piştav Akmeşe, P. (2015).Çocuklarda öykülemenin gelişimi ve dilin değerledirilmesinde kullanımı. Özel Eğitim Dergisi. 13. Hafta Serebral Palsili çocuklarda iletişim, dil ve konuşma bozuklukları 14. Hafta Dil becerilerinin değerlendirilmesinde kullanılan temel araçlar 15. Hafta Dil becerilerinin değerlendirilmesine giriş 16. Hafta Final sınavı Ödev 1 %10 Sunum 1 %20 Ara Sınavlar 1 %30 Final 1 %40 Toplam 4 %100 Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı 3 %60 Yarıyıl Sonu Sınavının Başarı Notuna Katkısı 1 %40 Toplam 4 %100 7-Gamze ALAK (2014).Otizmli Çocuklarda Sembolik Oyunun Dil Gelişimi ile İlişkisi Yıl 2014, Cilt 15 , Sayı 02, Sayfalar 45 - 61 8-Bahar KEÇELİ KAYSILI (2014). Zihin Kuramı ve Dil Arasındaki İlişki: Bir Derleme Yıl 2014, Cilt 15 , Sayı 02, Sayfalar 81 - 94 9-G Töret, ER Özmen (2014)Erken çocukluk döneminde otizm spektrum bozukluğu olan çocuklarda taklit becerileri Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi 15 (03 … 10-Töret, G. ve Acarlar, F. (2011). Otizmli, down sendromlu ve normal gelişim gösteren çocukların dil öncesi dönemdeki jest kullanım becerilerinin incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 11(3), 1461-1478. 11- Pınar Ege (2006)Farklı Engel Gruplarının İletişim Özellikleri ve Öğretmenlere Öneriler. Özel Eğitim Dergisi 12-Figen Turan, Pınar Ege (2003)Dil Sorunu Olan Çocuklar İçin Bütüncül Dil Yaklaşımı. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimler i Fakültesi Özel Eğitim Dergisi, 4(1) 31-4.3 13-Acarlar, F., Ege, P. ve Turan, F. (2002). Türk çocuklarında üst dil becerilerinin gelişimi ve okuma ile ilişkisi. Türk Psikoloji Dergisi, 17(50), 63–73. 14-Funda Acarlar(2002).Çocuklarda dilin değerlendirilmesi: betimleyici yaklaşım 15.Funda Acarlar(2001). Sembolik Oyunun Dil Gelişimi ve Dil Bozukluklarıyla İlişkisi. Özel Eğitim Dergisi 3(1), 25-33.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 14 1 14
Soru-Yanıt 14 1 14
Rapor Hazırlama 2 20 40
Rapor Sunma 2 2 4
Proje Hazırlama 2 20 40
Proje Sunma 2 2 4
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 15 15
Okuma 14 4 56
Toplam İş Yükü (saat) 241

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 3 4 4 3 4
ÖÇ 2 3 4 4 3 4
ÖÇ 3 3 4 4 3 4
ÖÇ 4 3 4 4 3 4
ÖÇ 5 3 4 4 3 4
ÖÇ 6 3 4 4 3 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek