GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9405015172022 Birlikte Öğretim Uygulamaları Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu dersin içeriği ile yükseköğretime devam eden öğrencilerin, -Ülkemizde ve dünyada bütünleştirmeye dayalı eğitim ortamlarının oluşturulması ile ilgili güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olmaları, -öğretmenlerin etkili öğretim becerileri ile özel gereksinimi olan bireyler için öğretimsel uyarlama yapabilme becerilerinin desteklenmesine yönelik modelleri tanımalar ayrıca bu öğretim modellerinin benzerlik ve farklılık gösteren yanlarını ayırt etmeleri -Birlikte öğretim modellerinin uygulama basamakları ve sonuçları hakkında yeterlilikler kazanmaları sağlanacaktır. -Yüksek lisans eğitimine devam eden öğrencilerin, özel eğitim gereksinimi olan bireyler için sunulan hizmetleri, destekler ve yasal hakları mevcut yasa ve yönetmelikler bağlamında tartışmaları, Özel eğitimde ekip çalışması ve bilimsel dayanaklı uygulamaları yurt içi ve yurt dışı uygulamalar açısından tanımlamaları ve -Özel eğitim alanında kullanılan etkili öğretim yöntemlerini belirleme becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmaktadır.


Doç. Dr. Nilay Kayhan


1 Türkiye'de özel gereksinimi olan bireyler için eğitim kurumları ve toplum yaşamındaki var olan yasal düzenlemeleri değerlendirir.
2 Özel eğitimde ekip çalışması ve bilimsel dayanaklı uygulamaları yurt içi ve yurt dışı uygulamalar açısından tanımlar.
3 Özel eğitim alanında kullanılan etkili öğretim yöntemlerine örnek verir.
4 Alan yazında Birlikte Öğretim Modeli'ne (co-teaching) ait altı farklı öğretim modelinin kavramsal yapısı, uygulama süreçleri ve farklılıklarını ayırt eder.
5 Evrensel tasarım ilkesine göre özel gereksinimi olan bireylerin akranları ile birlikte genel eğitim ortamlarına devam etmeleri için etkili bir model olduğu hakkında ilgili alan yazın çalışmalarına ulaşır
6 Etkili öğretim süreci ile ilgili örnek uygulamaları tartışır.
7 Birlikte öğretim modellerinin birlikte veya tek tek uygulandığı araştırmaları inceleyerek, sonuçlarını karşılaştırır.
8 Birlikte öğretim uygulamalarının kaynaştırma ortamlarında görev yapan genel eğitim öğretmenleri ile özel eğitim öğretmenleri arasındaki mesleki paylaşıma katkısını değerlendirir.
9 Genel eğitim ve özel eğitim öğretmenlerinin mesleki yeterliklerini öğretimsel uyarlama becerileri ile ilişkilendirir
10 Birlikte öğretim modellerinin, öğretmenlerin öğretimsel uyarlama yapma ve etkili öğretim becerileri üzerindeki etkililiğini tartışır.

Birinci Öğretim


Bu ders için herhangi bir önkoşul bulunmamaktadır. Ders seçmeli ders kapsamındadır.


Dersin İlkeleri: -Ders Süresi ve Derse Giriş/Çıkış- Bu ders haftada 3 saat teorik Z19 ofisinde yürütülmektedir. Vize haftasında ders işlenmeyecektir. Bu bağlamda 14 hafta boyunca aktif olarak ders devam edecektir. Dersin olduğu zaman dilimlerinin resmi tatillere rastlaması ders günlerine denk gelmesi durumunda mutlaka telafi yapılacaktır. -Diğer İlkeler- Bu derste tezli yüksek programında araştırma, uygulama, tartışma, analiz, sentez yapabilme becerilerinin desteklenmesi, geliştirilmesi, ülkemizde kaynaştırma bütünleştirme uygulamalarında yaşanan temel sorunlar ve çözüm önerileri geliştirilmesi hedeflenmektedir. Etkili öğretimin bileşenlerinin analiz edilerek mevcut süreçte uygulama becerisi ile özel gereksinimli öğrencilerin akademik, sosyal becerilerinin desteklenebilmesinde örnek uygulamalar için alanyazın kaynaklarını incelemeniz, ders öncesi okumanı beklenmektedir. Ders başlama saatlerine dikkat etmeniz, derste sizden beklenilen okumaları zamanında yapmanız, verilen ödevlerin son teslim tarihlerine dikkat etmeniz beklenmektedir. Dersin Öğretimsel Uyarlamaları Özel eğitim tezli yüksek lisans programında bu dersi alacak yetersizlikten etkilenen öğrencilerimiz için videolar sesli betimlenecek, ayrıca işaret dili öğretimi öğretim üyesi ve mentor akran eşliğinde dokunsal olarak uyarlanacaktır. Görme engeli olan öğrencilerimiz için yazılı kaynaklar pdf ortamında kendilerine ulaştırılacaktır. Dersi alan öğrencilerim arasında bireysel uyarlama yapılmasını gerektiren özel gereksinimli arkadaşlarımız, kendileri için yapılan öğretimsel düzenlemelerle ilgili değişiklik önerilerini 2. haftaki dersimize kadar hatice.nilay.kayhan@ege.edu.tr iletebilirler.


Birlikte öğretim uygulamaları dersi ile öğrencilerin, ülkemizde ve dünyada bütünleştirmeye dayalı eğitim ortamlarının oluşturulması ile ilgili güncel gelişmeler hakkında bilgi sahibi olmaları, öğretmenlerin etkili öğretim becerileri ile özel gereksinimi olan bireyler için öğretimsel uyarlama yapabilme becerilerinin desteklenmesine yönelik modeller tanıtılacaktır. Ayrıca bu öğretim modellerinin tanıtılması, uygulama basamakları ve sonuçları hakkında yeterlilikler kazanmaları sağlanacaktır. Alan yazında Birlikte Öğretim Modeli'ne (co-teaching) ait altı farklı öğretim modelinin kavramsal yapısı, uygulama süreçleri ve farklılıkları üzerinde durulacak, evrensel tasarım ilkesine göre özel gereksinimi olan bireylerin akranları ile birlikte genel eğitim ortamlarına devam etmeleri için etkili bir model olduğu hakkında ilgili alan yazın çalışmalarına yer verilecektir. Modellerin birlikte veya tek tek uygulandığı araştırmalar incelenecek, ilgili araştırmalardan yola çıkılarak birlikte öğretim uygulamalarının kaynaştırma ortamlarında görev yapan genel eğitim öğretmenleri ile özel eğitim öğretmenleri arasındaki mesleki paylaşıma katkısı, her iki öğretmenin de öğretimsel uyarlama yapma ve etkili öğretim becerileri üzerindeki etkililiği tartışılacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Türkiye'de özel gereksinimi olan bireyler için eğitim kurumları ve toplum yaşamındaki var olan yasal düzenlemeler
2 Özel eğitimde ekip çalışması ve bilimsel dayanaklı uygulamaları yurt içi ve yurt dışı uygulamalar
3 Özel eğitim alanında kullanılan etkili öğretim yöntemleri
4 Birlikte Öğretim Modeli'ne (co-teaching) ait altı farklı öğretim modelinin kavramsal yapısı, uygulama süreçleri ve farklılıklar
5 Evrensel tasarım ilkesine göre özel gereksinimi olan bireylerin akranları ile birlikte genel eğitim ortamlarına devam etmeleri için etkili modeller
6 Etkili öğretim süreci ile ilgili örnek uygulamaları
7 Birlikte öğretim modellerinin birlikte veya tek tek uygulandığı araştırmalar ve sonuçları
8 Ara sınav
9 Etkili öğretim süreci ile ilgili örnek uygulamalar
10 Birlikte öğretim modellerinin birlikte veya tek tek uygulandığı araştırmalar
11 Birlikte öğretim uygulamalarının kaynaştırma ortamlarında görev yapan genel eğitim öğretmenleri ile özel eğitim öğretmenleri arasındaki mesleki paylaşıma katkısını değerlendiren araştırma raporları
12 Genel eğitim ve özel eğitim öğretmenlerinin mesleki yeterlikleri veöğretimsel uyarlama becerileri
13 Birlikte öğretim modellerinin, öğretmenlerin öğretimsel uyarlama yapma ve etkili öğretim becerileri üzerindeki etkililiği
14 Birlikte öğretim uygulamaları dersine ait rapor sunumu
15 Birlikte öğretim uygulamaları dersine ait rapor sunumu
16 Final sınavı sunum ödev teslim

Ders Kitapları-Temel Makale ve Kaynaklar 1- Yazar: Richard A. Villa , Jacqueline S. Thousand , Ann I. Nevin A Guide to Co-Teaching With Paraeducators Sage Publications 2- Marilyn Friend https://coteach.com/products/ riend, M. (2019). Co-Teach! Building and sustaining effective classroom partnerships in inclusive schools (3rd edition). (NOTE: Also available in Danish and Japanese) 3- Friend, M., & Barron, T. (2020). Specially Designed Instruction in Co-Teaching: Maximizing Student Outcomes by Intensifying Teaching and Learning 4- Türkiye de Özel Eğitim Hizmetleri MEB (2020). https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2021_09/13143029_TURKYYEYDE_OZEL_EYYTYM_HYZMETLERY.pdf 5- https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/672433 6- https://www.ousd.org/cms/lib/CA01001176/Centricity/Shared/The%20Effectiveness%20of%20the%20Co-Teaching%20Model-Inclusion%20Material.pdf 7- Jennifer Stortenbecker (2021) The Effectiveness of the Co-Teaching Model 8- https://education.ufl.edu/325t/files/2013/06/McDuffie_031612.pdf 9- A Meta-Analysis of Co-Teaching Research https://www.csun.edu/sites/default/files/Meta-Analysis-Co-Teaching-Research.pdf 10- https://icoteach.com/professional-learning/2022-national-conference-on-co-teaching-overview 11- https://repositorio.comillas.edu/xmlui/bitstream/handle/11531/72138/Summary-Co-teaching%20Conference2022.pdf?sequence=-1&isAllowed=y 12- https://osf.io/preprints/metaarxiv/mq5v7/ 13- https://www.ala.org/aasl/sites/ala.org.aasl/files/content/smith-milburn-esener-colby.pdf 14- Ballis, B. and Heath, K. (2021a). Direct and spillover effects of limiting minority student access to special education. EdWorkingPapers. 15- Gately, S. E. and Gately, Jr., F. J. (2001). Understanding coteaching components. TEACHING Exceptional Children, 33(4):40–47 16- https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9258849/ Szumski G, Smogorzewska J, Grygiel P (2022) Academic achievement of students without special educational needs and disabilities in inclusive education–Does the type of inclusion matter? PLoS ONE 17(7): e0270124. https://doi. org/10.1371/journal.pone.0270124 Ek Kaynaklar: 1.DSM- V Tanı Ölçütleri Başvuru Elkitabı (Prof. Dr. Ertuğrul KÖROĞLU, Amerikan Psikiyatri Birliği, 2-Özel Eğitim Hizmetleri Yönetmeliği: (2018).  Alptekin, S. (2012). Uygulamadaki ilk günler ve etkili uygulama için hazırlık. Özmen, E. R. (Ed.). Zihinsel engellilerde öğretmenlik uygulaması: Öğrencilikten öğretmenliğe geçiş süreci (sf.36-56 ). Ankara: Pegem Akademi. Aykut, Ç. (2012). Öğretimde planlama ve uygulama. Özmen, E. R. (Ed.). Zihinsel engellilerde öğretmenlik uygulaması: Öğrencilikten öğretmenliğe geçiş süreci (sf.192-224). Ankara: Pegem Akademi. Çolak, A. (2007). Kaynaştırma uygulanan bir ilköğretim sınıfındaki sosyal yeterlik özelliklerinin betimlenmesi ve iyileştirilmesi çalışmaları. (Yayınlanmamış doktora tezi), Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Dayı, E. (2012).Uygulamadaki roller, sorumluluklar ve işbirliği. Özmen, E. R. (Ed.). Zihinsel engellilerde öğretmenlik uygulaması: Öğrencilikten öğretmenliğe geçiş süreci (sf.3-29). Ankara: Pegem Akademi. Dieker, L. (2001). What are the characteristics of "effective" middle and high school co-taught teams for students with disabilities, Preventing School Failure, 46 (1), 14-23. Dieker, L. A ve Murawski, W.W. (2003). Co teaching in the secondary level: Unique issues, current trends, and suggestions for success. The High School Journal, 86 (4), 1-13. Friend, M. ve Chamberlain, D., H. (2011). Is Co–teaching effective? http://www.cec.sped.org/AM/Template.cfm?Section=Home&TEMPLATE=/CM/ContentDisplay.cfm&CAT=none&CONTENTID=7504 adresinden elde edildi. Friend, M., Cook, L., Hurley-Chamberlain, D., & Shamberger, C. (2010). Co-teaching: an illustration of the complexity of collaboration in special education. Journal of Educational & Psychological Consultation, 20(1), 9-27. Friend, M., Reising, M. ve Cook, L. (1993). Co teaching: An overview of the past, a glimpse at the present, and considerations for the future. Preventing School Failure, 37(4), 6-10. Gürgür, H. (2005). Kaynaştırma uygulamasının yapıldığı ilköğretim sınıfında işbirliği ile öğretim yaklaşımının incelenmesi. (Yayınlanmış doktora tezi), Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.  Gürgür, H. ve Uzuner, Y. (2010). Kaynaştırma sınfında iş birliği ile öğretim uygulamalarının fenomenolojik analizi, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 10(1), 275-333. Kayhan, N. (2016). Birlikte öğretim yaklaşımlarından bir öğretim yapan bir gözlemci modelinin kaynaştırma ortamlarındaki sınıf öğretmenlerinin etkili öğretim becerilerine etkisi, (Yayınlanmamış doktora tezi), Ankara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara. Mastropieri, M. A., McDuffie, K. A. ve Scruggs T. E. (2007). Co-teaching in inclusive classrooms: a metasynthesis of qualitative research. Exceptional Children, 73 (4), 392 Özel Eğitim Editör: Prof. Dr. Atilla Cavkaytar Vize Yayıncılık. (2016) .



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Bulunmamaktadır.


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 15 3 45
Tartışma 15 3 45
Rapor Hazırlama 15 2 30
Rapor Sunma 1 1 1
Proje Sunma 1 3 3
Makale Kritik Etme 15 3 45
Bireysel Çalışma 14 1 14
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 7 2 14
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 14 2 28
Toplam İş Yükü (saat) 227

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 4 4 5 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 4 5 4 4 4 4 4
ÖÇ 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 5 4 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 6 5 5 5 4 4 4 5
ÖÇ 7 5 5 5 4 4 5 4 5 5
ÖÇ 8 4 5 5 4 4 4 4 4 4 4
ÖÇ 9 4 4 4 4
ÖÇ 10 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek