GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9406015172020 Sanatı Felsefeyle Anlamak Seçmeli Ders Grubu 1 1 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Sanatın, sanatçı, sanat eseri, sanat eseri alımlayıcısı ve toplum gibi unsurlarla olan ilişkisini kavrayabilme. Sanat kuramlarını bilme ve felsefe aracılığı ile sanatın doğasını sorgulayabilme. Sanatın felsefi boyutunu somut eserler üzerinde değerlendirebilme.


Prof. Dr. Merih TEKİN BENDER


1 Sanatın tanımını yapabilme.
2 Sanatçı, sanat eseri, sanat eseri alımlayıcısı ve toplum arasındaki dinamik etkileşimi açıklayabilme
3 Estetiğin tanımını yapabilme.
4 Estetik ile sanat ilişkisini açıklayabilme.
5 Sanat kuramlarını açıklayabilme.
6 Sanatsal yaratma ve estetik yargı ilişkisini açıklayabilme.
7 Sanatta biçim öz ilişkisi üzerine örnekler vererek yorum yapabilme.
8 Estetiğe katkıda bulunmuş filozofların görüşlerini anlayarak tartışabilme.
9 Sanatın felsefi boyutunu somut eserler üzerinde açıklayabilme.
10 Güncel sanat olaylarını anlayıp değerlendirebilme.

Birinci Öğretim


-


-


Bu ders, sanat kavramının, sanatçı, sanat eseri, tüketici ve doğa, toplum gibi unsurlarla ilişkisini, sanatın kuramlarını (yansıtmacı, anlatımcı, biçimci, işlevsellik), sanat kuramlarında söz sahibi olan düşünürlerin görüşlerini ve somut eserler üzerinde değerlendirmeleri kapsamaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Sanat Nedir? Sanatların Sınıflandırılması
2 Sanat Kuramları: Yansıtmacı Sanat Kuramı ve Platon
3 Aristo ve Katharsis Kavramı. Doğal Güzel ve Estetik Güzel
4 Sanat Kuramları: Anlatımcı Sanat Kuramı ve Eser İncelemesi
5 Biçimci Sanat Kuramı- İşlevsel Sanat Kuramı ve Eser İncelemesi
6 Sanatsal Yaratma. Sanatçı Nasıl Yaratır? Sanat ve Oyun. Autotelos Kavramı
7 Kant ve Estetik Yargı
8 Ara sınav
9 Resimde Anlam Sorunu
10 Geleneksel Sanatta Biçim ve Öz Sorunu
11 Soyut Sanatta Biçim ve Öz Sorunu
12 Kavramsal Sanata İlişkin Değerlendirmeler
13 Eylem Sanatları ve Felsefi Söylemleri
14 Açık Yapıt Kuramı ve Sanata Etkileri
15 Açık Yapıt Kuramı ve Sanata Etkileri
16 Final sınavı

-ADORNO, T., W. (1997). Aesthetic Theory. Univ. of Minnesota Press, Minnesota -AKARSU, Bedia (1994). Çağdaş Felsefe, İstanbul: İnkılap Yayınları. -BOZKURT, Nejat (2000). Sanat ve Estetik Kuramları, Bursa: Asa Kitabevi.- -DOĞAN, Mehmet (2003). Estetik, 3.Baskı, İzmir: Gerçek Yayınevi. -ECO, Umberto (2016). Açık Yapıt, Çev. Tolga Esmer, İstanbul: Can Yayınları. -FISCHER, Ernest (1974). Sanatın Gerekliliği. Çev:Cevat Çapan, Konuk Yay. İstanbul. - GEIGER, Moritz. (1986). Estetik Anlayış, Çev. Tomris Mengüşoğlu, İstanbul. - HEGEL, W.G. (1994). Estetik. Payel Yay., İstanbul - HEIDIGER, Martin (2003). Sanat Eserinin Kökeni, Erzurum: Babil Yayınları. - KAGAN, M., (1982). Estetik ve Sanat Dersleri, Ankara: İmge Yayınları. -KOSUTH, J. (1993).Art After Philosophy. MIT Press, Massachusetts. -KUÇURADİ, İonna (1979). Sanata Felsefeyle Bakmak, Ankara: Ayraç Yayınevi. -LYNTON, Norbert (1982). Modern sanatın Öyküsü, İstanbul: Remzi Kitabevi. -MAY, Rollo (1987). Yaratma Cesareti, İstanbul: Metis Yayınları. - TEKİN BENDER, Merih (2013). Duyguların İzinde Sanatsal Yaratma, İstanbul: Nobel Akademik Yayıncılık. -TİMUÇİN , Afşar (1987). Estetik. Süreç Yay. İstanbul -TUNALI, İsmail (1981) Felsefenin Işığında Modern Resim, İstanbul: Remzi Kitabevi. -TUNALI, İsmail (1989). Estetik. Remzi Kitabevi, İstanbul. -TURANİ, Adnan (1999).Çağdaş Sanat Felsefesi. 3. baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi, İstanbul. -TURGUT, İhsan (1993). Sanat Felsefesi. İzmir: Üniversite Kitabevi. -YENISEHIRLIOGLU, Şahin (1999) . Felsefe ve Sanat. Ümit Yay., Ankara -YILMAZ, Mehmet (2004) . Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı. Ankara: Ütopya Yayınevi.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Uygulama/Pratik 10 1 10
Tartışma 10 3 30
Alan Çalışması 12 4 48
Seminer 1 3 3
Makale Yazma 1 20 20
Bireysel Çalışma 14 1 14
Okuma 10 4 40
Performans 8 4 32
Toplam İş Yükü (saat) 240

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 2 3 4 5 1
ÖÇ 2 4 5 1 2 3
ÖÇ 3 1 5 2 3 4
ÖÇ 4 4 1 5 2 3
ÖÇ 5 2 1 3 5 4
ÖÇ 6 5 4 3 2 1
ÖÇ 7 1 2 3 4 5
ÖÇ 8 5 1 4 2 3
ÖÇ 9 3 1 5 4 2
ÖÇ 10 2 3 4 5 1
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek