GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9406015142020 Sanatsal Yaratıcılık ve Cumhuriyet Dönemi Türk Resmi Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Modern yaşamda, yaratıcılık barındırmayan herhangi bir etkinlik düşünülemez. Yaratıcılık aynı zamanda sanat eseri yaratım sürecinin de en önemli kısmını oluşturmaktadır. Bu tür bir yaratma eylemi, sanatsal yaratma olarak adlandırılır. Sanatsal yaratma soyut bir süreç olmakla birlikte bir sanat eseri üzerinde somutlaşabilmektedir. Bu nedenle sanatsal yaratmayı ve onun sanatçının duyguları üzerindeki etkilerini aydınlatabilmek için, sanat eseri üzerinde yoğunlaşmak kaçınılmaz olacaktır. Bu dersin amacı, öğrencilere bir sanat eserini nasıl değerlendireceklerini öğretebilmek; sanatsal yaratmaya ilişkin bilgiler vermek ve onların sanatsal yaratmayı Cumhuriyet Dönemi Türk Resminden örnek eserler üzerinde keşfetmelerine yardımcı olabilmektir.


Prof. Dr. Merih Tekin Bender


1 Yaratıcılık konusunda kapsamlı bilgi edinme.
2 Sanatsal yaratmayı açıklayabilme.
3 Türk resim tarihindeki önemli gelişmeleri yaratıcılık açısından değerlendirebilme.
4 Cumhuriyetin sanatsal yaratıcılığı nasıl etkilediğini değerlendirebilme.
5 Önemli Türk ressamlarından ve onların eserlerinden örnekler verebilme.
6 Çağdaş Türk resmini anlayarak tartışabilme.

Birinci Öğretim


-


-


Bu ders yaratıcılık ve sanatsal yaratma bilgisi ve Türk resminden somut örnekler üzerinde inceleme değerlendirmeleri kapsamaktadır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Yaratıcılık Tanımları
2 Yaratıcılık Tanımları
3 Yaratıcılığa İlişkin Kuramlar
4 Yaratıcılığa İlişkin Kuramlar
5 Yaratıcılık ve Beyin
6 Yaratıcılığın Gerektirdiği Aşamalar
7 Yaratıcı Kişi Özellikleri
8 Ara sınav
9 Sanatsal Yaratıcılık
10 Sanatsal Yaratıcılık ve Cumhuriyet Dönemi Türk Resmine Kısa Bir Bakış
11 Sanatsal Yaratıcılık ve Cumhuriyet Dönemi Türk Resmine Kısa Bir Bakış
12 Sanatsal Yaratıcılık ve Cumhuriyet Dönemi Türk Resmine Kısa Bir Bakış
13 Sanat Eseri Değerlendirme Adım ve Süreçleri
14 Genel değerlendirme ve makale yazımı
15 Genel değerlendirme ve makale yazımı
16 Final sınavı

•BERK, Nurullah-KAYA Ozsezgin (1983). Cumhuriyet Donemi Turk Resmi/Turkish Painting in the Period of Republic, (3.ed.), Ankara. •KAGAN, M. (1993). Estetik ve Sanat Dersleri. Çev. Aziz Çalışlar, Ankara: İmge Kitabevi. •ÇELLEK, T. (2 Haziran 2001). Yaratıcılık: Eğitim Sistemindeki Boyutu. Cumhuriyet Bilim Teknik. s.18-19. •DAMASIO, A.R. (1999). Descartes’ın Yanılgısı (Duygu-akıl ve insan beyni). Çev. Bahar Atlamaz, İstanbul: Varlık Yayınları. •MAY, Rollo (2003). Yaratma Cesareti, (8. Basım), Çev. Alper Soysal, İstanbul: Metis Yayınları. • TANSUĞ, Sezer (1986). Çağdaş Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi. •TEKİN BENDER, M. (2013). Duyguların İzinde Sanatsal Yaratma, Ankara: Nobel Yayıncılık. • TEKİN BENDER, M. (2017). Aşka ilham Verenler (Türk Resminden 25 Usta Sanatçı İle Aşk Üzerine Söyleşiler) Ankara: Hiperyayın. •TURANİ, Adnan (1984). Batı Anlayışına Dönük Türk Resim Sanatı, Ankara: T. İş Bankası Kültür Yayınları


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

-


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 10 1 10
Soru-Yanıt 10 3 30
Alan Çalışması 12 4 48
Seminer 1 3 3
Makale Yazma 1 20 20
Bireysel Çalışma 14 1 14
Okuma 10 4 40
Performans 8 4 32
Toplam İş Yükü (saat) 240

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 3 4 5 2 1
ÖÇ 2 2 3 4 5 1
ÖÇ 3 1 5 2 4 3
ÖÇ 4 1 4 2 3 5
ÖÇ 5 5 1 3 2 4
ÖÇ 6 5 1 4 2 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek