GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9384015052020 Afet ve Acil Durumlarda Anne ve Çocuk Sağlığı Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Bu derste öğrencilerin, güvenli anneliğin anne ve bebek sağlığı açısından önemini benimseyen bir tutumla birinci basamak sağlık kuruluşlarında annenin ve bebeğin doğum öncesi, doğum ve doğum sonrası dönemde bakımı ve normal durumları tanıma ve yönetimi, komplikasyonları tanıma, önleme ve yönetimi bilgi ve becerisini kazanması amaçlanmıştır.


Dr. Öğr. Üyesi SÜREYYA GÜMÜŞSOY, Doç. Dr. Hafize Öztürk Can


1 Güvenli annelik ve üreme sağlığının tanımını yapabilme,
2 Dünyada ve Türkiye’de anne ve bebek ölüm nedenlerini ve oranlarını söyleyebilme,
3 Doğum öncesi bakımın amacını ve önemini kavrayabilme,
4 Gebeliğin fizyolojisi ve gebelikte anne ve fetüs sağlığının izleminin önemini kavrayabilme,
5 Doğum eylemi ve doğum sonu dönemde anne ve yenidoğan sağlığının izlem ve bakımını kavrayabilme,
6 Anne sağlığını yükseltmeye yönelik projeler geliştirebilme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Üreme sağlığı ve güvenli annelik projeleri; dünyada ve Türkiye’de anne ve bebek ölüm nedenleri ve oranları; doğum öncesi bakımın amacı ve önemi; doğum eylemi, postpartum döneme uyum ve anne-yenidoğanın hemşirelik bakımı


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanımı ve literatür tarama
2 Güvenli Annelik Yaklaşımı, Güvenli Anneliğin Önemi
3 Güvenli Annelik Programları ve Projeleri
4 Anne ve Yenidoğan Hakları ve Etik Konular
5 Dünyada ve Türkiye’de Anne Bebek Verilerinin İncelenmesi (Maternal Mortalite, Morbidite, bebek Ölümleri…)
6 İstenmeyen Gebelik ve Güvenli Olmayan Düşükler, Çözüm Yolları
7 Güvenli Olmayan Doğumlar ve Çözüm Yolları
8 Ara sınav
9 A.P. Hizmetlerinin Kullanım Durumu ve Arttırmaya Yönelik Girişimler
10 Türkiye’de Acil Obstetrik Bakım ve Durum Analizi
11 Yenidoğan Acillerinde Durum Analizi
12 Anne Sağlığının Yükseltmeye Yönelik Girişimler
13 Güvenli Annelik
14 Proje geliştirme, final sınavı ve hazırlık

1. Belkıs, Ö. (2016). Anneliğin Akademik Kariyer Gelişimine Etkileri Üzerine Nitel Bir Araştırma. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 5(4), 250-263. 2. Çam, M.O., Tektaş, P. (2016). Gebelik Kaybında Hemşirelik Yaklaşımı. Uluslararası Hakemli Kadın Hastalıkları ve Anne Çocuk Sağlığı Dergisi, 6: 105-122. 3. Çıldır, G., Karakoç, A., Karaca, S., (2014). Babaların Bebek Bakımına Katılımının Değerlendirilmesi. Uluslararası Hakemli Akademik Spor Sağlık ve Tıp Bilimleri Dergisi, 10(4),1-15. 4. Dereli Yılmaz, S. (2003). Prenatal Anne - Bebek Bağlanması. Hemsirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi, 10 (3), 28-33. 5. Egelioglu Cetisli, N., Arkan, G., & Top, E.D. (2018). Maternal attachment and breastfeeding behaviors according to type of delivery in the immediate postpartum period. Rev Assoc Med Bras, 64 (2), 164-169. DOI: http://dx.doi.org/10.1590/1806-9282.64.02.164 6. Eşel, E. (2010). Anneliğin Nörobiyolojisi. Türk Psikiyatri Dergisi, 21(1), 68-78. 7. Gerçek,E., Sarıkaya Karabudak, S., Ardıç Çelik, N., Saruhan, A. (2016). The relationship between breastfeeding self-efficacy and LATCH scores and affecting factors. Journal of Clinical Nursing, 26, 994–1004, doi: 10.1111/jocn.13423. 8. Gilbert, E.S and Harmon J.S. Yüksek Riskli Gebelik ve Doğum, Edit:Lale Taşkın, Palme Yayıncılık, Ankara 2002. 9. Güleç, D. & Kavlak, O. (2013). Baba- Bebek Bağlanma Ölçeği’nin Türk toplumunda geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi. International Journal of Human Sciences, 10(2), 170-181 10. Güleç, D., Kavlak, O. (2015). Baba-Bebek Bağlanması ve Hemşirenin Rolü. Turkiye Klinikleri J Nurs Sci,7(1):63-8. doi: 10.5336/nurses.2013-36062 11. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (2014), “2013 Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması”. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, T.C. Kalkınma Bakanlığı ve TÜBİTAK, Ankara, Türkiye. 12. Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, ICON-INSTITUT Public Sector GmbH ve BNB Danışmanlık (2006) Ulusal Anne Ölümleri Çalışması, 2005. Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü ve Avrupa Komisyonu Türkiye Delegasyonu, Ankara. 13. Karabel, M.P., Demirbaş, M., İnci, M.B. (2017). Türkiye’de ve Dünya’da Değişen Sezaryen Sıklığı ve Olası Nedenleri. Sakarya Tıp Dergisi, 7(4), 158-163. 14. Kavlak, O. & Şirin, A. (2009). Maternal Bağlanma Ölçeği’nin Türk toplumuna uyarlanması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (1), 188-202. 15. Olsson, E., Eriksson, M., & Anderzén-Carlsson, A. (2017). Skin-to-Skin Contact Facilitates More Equal Parenthood - A Qualitative Study from Fathers' Perspective. Journal of Pediatric Nursing, 34, e2–e9. DOI: https://doi.org/10.1016/j.pedn.2017.03.004 16. Öztürk, R. & Saruhan, A. (2013). 1-4 Aylık Premature Bebeği Hastanede Tedavi Gören Annelerin Depresyon ve Maternal Bağlanma İlişkisinin İncelenmesi. Hemşirelikte Araştırma Geliştirme Dergisi, 1, 32-47. 17. T.C.Sağlık Bakanlığı Ana Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Genel Müdürlüğü (2009). Güvenli Annelik, Katılımcı Kitabı, Cinsel Sağlık / Üreme Sağlığı NO: 2-B. Ankara. 18. United Nations International Children's Emergency Fund (UNICEF). (2017). Annual Results Report 2017. Nutrition 19. World Health Organization (WHO). (2018). Implementation guidance: Protecting, promoting and supporting breastfeeding in facilities providing maternity and newborn services – the revised Baby-friendly Hospital Initiative. Geneva: World Health Organization; 2018. Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO. 20. Yakıt, E., Coşkun, A.M. (2014). Toplumsal Açıdan Çocuk Yaşta Evlilikler Gerçeği: Hemşire ve Ebenin Sorumluluğu. Hemşirelikte Eğitim Ve Araştırma Dergisi,11 (3): 3-10.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 50
Ev Ödevi 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 11 4 44
Bireysel Çalışma 10 8 80
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 15 15
Toplam İş Yükü (saat) 181

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 5
ÖÇ 2 5
ÖÇ 3 5
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5
ÖÇ 6 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek