Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9384015072020 | Afet Epidemiyolojisi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin amacı afet yönetiminde epidemiyolojinin yöntem ölçüt ve araçlarının kullanımını öğretmektir.
Doç.Dr. Hür Hassoy
1 | Epidemiyolojinin ne olduğunu tanımlayabilir, epidemiyolojiyle ilgili temel kavramları tartışabilir. |
2 | Epidemiyolojide kullanılan araştırma yöntemlerini sayabilir. Her bir araştırma yönteminin avantajlarını ve dezavantajlarını tanımlayabilir. |
3 | Epidemiyolojide kullanılan risk ölçütlerinin neler olduğunu bilir. Bu ölçütlerin nasıl hesaplandığını ve yorumlandığını bilir. |
4 | Tanı testlerinde geçerlilik ve güvenilirliğin ne olduğunu bilir. |
5 | Affet tıbbında kullanılan temel terminoloji ve kavramları tanımlayabilir. |
6 | Olağandışı Durumların Epidemiyolojik Özelliklerini tartışabilir. |
7 | Afet planlamasının ilkelerini bilir. |
8 | Afetlerde çevre sağlığı hizmetleri kapsamında, barınma, sağlıklı suyun sağlanması ve atıkların zararsızlaştırılması ilkelerini bilir. |
9 | Afetlerde çevre sağlığı hizmetleri kapsamında enfeksiyon, vektör kontrolünü bilir. Afetlerde gıda hizmetlerinin organizasyonunu ve görülen diğer kirlilik etmenlerini tartışabilir. |
10 | Kazalar ve yaralanmalarla ilgili temel epidemiyolojik kavramları bilir. Haddon matrisini oluşturabilir. |
11 | Olağandışı durumlarda risk gruplarının kimler olduğunu ve verilecek sağlık hizmetlerinin özelliklerini bilir. |
12 | Türkiye’de görülen afetleri tartışabilir. Afetlere hazırlıklı olmak için yapılması gerekenleri tanımlayabilir. |
Birinci Öğretim
yok
yok
Bu dersin içeriğinde; Afet yönetiminde kullanılan temel epidemiyolojik kavramlar, kullanılan araştırma yöntemlerinin neler olduğu tartışılacaktır. Epidemiyolojide kullanılan risk ölçütlerinin ne anlama geldiği nasıl hesaplandığı ve nasıl yorumlandığı açıklanacaktır. Afet durumlarınıa özel epidemiyolojik özellikler incelenecektir. Afetlerde risk grupları ve verilecek sağlık hizmetleri tartışılacaktır. Afet planlamasının ilkeleri epidemiyolojik yöntemler üzerinden tartışılacaktır. Çevre ve bulaşıcı hastalık epidemiyolojisinin ilkeleri temel alınarak afetlerde çevre sağlığı hizmetleri tartışılacaktır. Bu bağlamda barınma, sağlıklı su temini, atıkların zararsızlaştırılması, vektör kontrolü, gıda temini ve diğer potansiyel kirleticiler üzerinde durulacaktır. Ayrıca kaza ve yaralanmaların epidemiyoloji incelenerek önlenmesi konusunda geliştirilen araçlar tartışılacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Epidemiyoloji temel kavramlar | ||
2 | Epidemiyolojide araştırma yöntemleri | ||
3 | Epidemiyolojide kullanılan risk ölçütleri | ||
4 | Tanı testlerinde duyarlılık seçicilik | ||
5 | Afet tıbbında terminoloji ve kavramlar | ||
6 | Afetlerin Epidemiyolojik Özellikler | ||
7 | Vize sınavı | ||
8 | Afet planlamasının ilkeleri | ||
9 | Afetlerde çevre sağlığı hizmetleri (barınma, su, atıklar) | ||
10 | Afetlerde çevre sağlığı hizmetleri (enfeksiyon vektör kontrolü, gıda, diğer kirlilikler) | ||
11 | Kazalar ve yaralanmalar | ||
12 | Olağandışı Durumlarda Risk Grupları | ||
13 | Türkiye’de görülen afetler | ||
14 | Final sınavı |
Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Güler Ç, Akın L (Eds), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Genişletilmiş II. Baskı, Ankara, 2012 TTB, (2002). Olağandışı Durumlarda Sağlık Hizmetleri Sağlık Çalışanının El Kitabı, Güncellenmiş 2. Baskı ISBN 975-6984-43-0, TTB. WHO, (2002). Environmental Health in Emergencies and Disasters. a practical guide. Edited by B. Wisner, J. Adams WHO Geneva.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Bütünleme Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Rehberli Problem Çözümü | 10 | 1 | 10 |
Problem Çözümü | 10 | 1 | 10 |
Tartışma | 2 | 2 | 4 |
Soru-Yanıt | 10 | 1 | 10 |
Takım/Grup Çalışması | 2 | 4 | 8 |
Örnek Vaka İncelemesi | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 10 | 4 | 40 |
Ev Ödevi | 3 | 10 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 175 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 3 | 2 | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | 1 | 3 | 1 | 1 |
ÖÇ 2 | 3 | 3 | 2 | 4 | 3 | 2 | 2 | 1 | 2 | 1 | 2 |
ÖÇ 3 | 4 | 3 | 2 | 5 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
ÖÇ 4 | 2 | 4 | 3 | 3 | 2 | 1 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 |
ÖÇ 5 | 5 | 3 | 3 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | 2 | 2 | 2 |
ÖÇ 6 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 4 |
ÖÇ 7 | 4 | 4 | 3 | 5 | 4 | 4 | 3 | 3 | 3 | 4 | 4 |
ÖÇ 8 | 5 | 3 | 4 | 4 | 3 | 2 | 5 | 1 | 4 | 3 | 5 |
ÖÇ 9 | 5 | 4 | 5 | 4 | 3 | 2 | 5 | 1 | 4 | 3 | 5 |
ÖÇ 10 | 4 | 3 | 2 | 4 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 4 | 2 |
ÖÇ 11 | 5 | 4 | 3 | 5 | 4 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 2 |
ÖÇ 12 | 4 | 3 | 3 | 4 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | 2 | 2 |