Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9235015152019 | Gelenek ve Görenek | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Dersin amacı öğrencilerin folklor disiplini çerçevesinde Türk folklorunun Orta Asya boyutunu diakronik (artzamanlı) ve senkronik (eşzamanlı) olarak ele alıp araştırabilmesi, inanç, örf adet ve geleneklerdeki müşterek ve faklılıkları tespit edebilmesi, somut olmayan kültürel mirasların farkında olabilmesi, Türk kültürünün köklerini tanıması ve kültürler arasındaki ilişkileri nesnel olarak yorumlayabilmesini sağlamaktır.
.Dr. Öğretim Üyesi Rabia UÇKUN
1 | Halkbilimi alan araştırma yöntemlerini kavrayabilme |
2 | Bağımsız alan araştırması yapabilme becerisi kazanabilme |
3 | Sahadan derlenen sözlü ve yazılı malzemeyi kuramsal olarak yorumlayabilme ve karşılaştırmalı olarak analiz edebilme |
4 | Gelenek, görenek ve halk inançlarının temel ilkelerini ve araştırma yöntemlerini açıklayabilme |
5 | Gelenek, görenek ve halk inançlarını Türk dünyasındaki benzer örneklerle karşılaştırıp yorumlayabilme |
6 | Kültürler arası ilişkileri yorumlayabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Türk dünyası gelenek ve görenekleri, gelenek ve görenekler hakkında yerli-yabancı kaynaklar, eski Türk inançları, gelenek ve kültürel kimlik, Türk dünyası gelenek ve göreneklerinde değişim ve dönüşüm hakkında bilgi edinme.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin amacı ve içeriği hakkında bilgilendirme | ||
2 | 2. Gelenek kavramı ve genel özellikleri | ||
3 | 3. Görenek kavramı ve genel özellikleri | ||
4 | Gelenek ve kültürel kimlik | ||
5 | Gelenek ve modernlik ilişkisi | ||
6 | Teknoloji ve kültür ilişkisi | ||
7 | Türk maddî kültür geleneğinin oluşma süreci | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Eski inançların örf adet ve gelenekler üzerindeki etkisi | ||
10 | Kültürel çevrenin inanç, örf adet ve gelenekler üzerindeki etkileri | ||
11 | Kültür değişmeleri | ||
12 | Yeme-içmeye yönelik gelenek, görenek, inançlar. | ||
13 | Doğum, evlilik ve ölüme yönelik gelenek, inanış ve uygulamalar. | ||
14 | Giyim-kuşam geleneği | ||
15 | Türk sosyo-kültürel yaşamında ritüel, şenlik ve festivaller, değişim, süreklilik ve yeni yönelimler | ||
16 | Yarıyıl Sonu Sınavı (Final) |
1. Abdülkadir İnan. Tarihte ve Bugün Şamanizm. Ankara: TTK, 1995. 2. Bahaeddin Ögel. Türk Mitolojisi I-II. Ankara: TTK, 1993. 3. Emel Esin. İslamiyet’ten Önceki Türk Kültür Tarihi ve İslam’a Giriş. İstanbul: İ.Ü. Edebiyat Fak. Matbaası, 1978. 4. Emel Esin. Türk Kozmolojisine Giriş. İstanbul: Kabalcı, 2001. 5.Rabia Uçkun, Gagauz Halk Masallarının Tip ve Motif Yapısı Bakımından İncelenmesi,Doktora Tezi,Ege Üni., Sosyal Bilim. Enst., İzmir, 2003 6..Abdürrahim Dede, Batı Trakya Türk Folkloru, Kül.Bak. Yay.,Ankara, 1978 7.Mehmet Naci Önal, Romanya/Dobruca Türkleri Doğum, Evlenme ve Ölüm Adetleri, Kül. Bak. Yay.,Ankara 1998 8. Orhan Acıpayamlı, Türkiye’de Doğumla ilgili Adet ve İnanmaların Etnolojik Etüdü, AÜEF Yayınları, Erzurum 1961. 9. Sedat Veyis Örnek, Anadolu Folklorunda Ölüm, Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi Yayınları, Ankara 1971.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 11 | 3 | 33 |
Rapor Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Rapor Sunma | 4 | 2 | 8 |
Seminer | 5 | 2 | 10 |
Makale Kritik Etme | 10 | 3 | 30 |
Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 14 | 14 |
Okuma | 15 | 2 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 6 | 5 |