Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9235015192019 | Sözlü Gelenekte Kurmaca ve Tasarım | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Dersin Amacı Bu dersin amacı, masal, efsane, halk hikayesi, fıkra, kişisel deneyim anlatısı vb. gibi sözlü kültür ürünlerini bir iletişim ve sanat şekli olarak ele alarak, bu ürünlerin performansında metin, anlatıcı, dinleyici ve toplumun yapı, içerik ve işlevlerini kavramak ve sözlü kültür ürünlerinde kurmacayı geleneksel yapı ve bireysel yaratıcılık ilişkisiyle analiz etmektir.
Doç. Dr. Pınar FEDAKAR
1 | Masal, efsane, halk hikayesi, fıkra, kişisel deneyim anlatısı vb. gibi sözlü kültür ürünlerini tanımak |
2 | Sözlü kültür ürünlerinin performansında metin, anlatıcı, dinleyici ve toplumun yapı, içerik ve işlevlerini kavramak. |
3 | Sözlü kültür ürünlerinde kurmacayı geleneksel yapı ve bireysel yaratıcılık ilişkisiyle analiz etmektir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini, kurmaca, yaratıcılık, bağlam ve performans/icra kavramları ve sözlü gelenekte ve sözlü kültür ürünlerinde kurmaca ve yaratıcılık konuları oluşturur.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Giriş: Sözlü anlatmalar, kurmaca ve tasarım | ||
2 | Metin ve kurmaca nedir? | ||
3 | Bağlam ve icra nedir? Sanat ve sözlü sanat. | ||
4 | Mitoloji ve tasarım. Türk mitolojisine giriş. | ||
5 | Masallar ve büyülenmiş dünyanın büyüsünü bozmak. | ||
6 | Efsanelerin bile bir kahramana ihtiyacı vardır: Efsane, inanç ve tasarım | ||
7 | Destan ve halk hikayelerinde aşk ve toplum: Tasarımın inan boyutu | ||
8 | Sınav | ||
9 | Gülme ve mizahın sözlü yüzü fıkralar: Kurmacada duygusal boyut | ||
10 | Bir kahraman yaratmak: Sözlü anlatmaların iyi ve kötü kahramanları ve özellikleri | ||
11 | Bir kahraman yaratmak: Sözlü anlatmaların iyi ve kötü kahramanları ve özellikleri -II | ||
12 | Tasarlayıcı olarak anlatıcı | ||
13 | Dinleyici ve tasarıma etkileri | ||
14 | Bağlam ve tasarıma etkileri | ||
15 | Sunum | ||
16 | Sınav |
And, Metin (2002), Ritüleden Dram`a, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Bal, Mieke (1997), Narratology-Introduction to the Theory of Narrative, University of Toronto Press, Canada. Baudrıllard, J. (2014). Simülarklar ve Simülasyon, (8. Basım), Ankara: Doğu Batı Yayınları. Benjamin, Walter (1995), “Hikaye Anlatıcısı”, Son Bakışta Aşk, Haz: Nurdan Gürbilek, İstanbul, Metis Yayınları. Dervişcemaloğlu, Bahar (2007), “Gerard Genette`e Göre Anlatı Söylemi”, http://www.ege -edebiyat. org/Modules, Genette, Gérard. (2011). Anlatının Söylemi. Çev. Ferit Burak Aydar İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. Gökyay, O. Ş. (2006). Dede Korkut Hikayeleri. (2. Baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Ong, Walter J (1999), Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi, Çev: Sema Postacıoğlu Banon, İstanbul, Metis Yayınları. Parın, K . (2018). Anlatının Söylemi: Yöntem Hakkında Bir Deneme . Söylem Filoloji Dergisi , 3 (1) , 98-101 . Ritzer, George (2000), Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, Çev: Şen Süer Kaya, İstanbul, Ayrıntı Yayınları. Todorov, Tzvetan. (2017). Fantastik- Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım. Çev. N. Öztokat. İstanbul: Metis. Türk Halk Edebiyatı (El Kitabı). (2013). Ed. M. Öcal Oğuz vd. Akara: Grafiker.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 1 | 5 | 5 |
Proje Sunma | 1 | 1 | 1 |
Seminer | 2 | 1 | 2 |
Bireysel Çalışma | 15 | 3 | 45 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 181 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 3 | |||||||
ÖÇ 2 | 5 | 2 | 4 | 5 | ||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 |