GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9235015192019 Sözlü Gelenekte Kurmaca ve Tasarım Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Dersin Amacı Bu dersin amacı, masal, efsane, halk hikayesi, fıkra, kişisel deneyim anlatısı vb. gibi sözlü kültür ürünlerini bir iletişim ve sanat şekli olarak ele alarak, bu ürünlerin performansında metin, anlatıcı, dinleyici ve toplumun yapı, içerik ve işlevlerini kavramak ve sözlü kültür ürünlerinde kurmacayı geleneksel yapı ve bireysel yaratıcılık ilişkisiyle analiz etmektir.


Doç. Dr. Pınar FEDAKAR


1 Masal, efsane, halk hikayesi, fıkra, kişisel deneyim anlatısı vb. gibi sözlü kültür ürünlerini tanımak
2 Sözlü kültür ürünlerinin performansında metin, anlatıcı, dinleyici ve toplumun yapı, içerik ve işlevlerini kavramak.
3 Sözlü kültür ürünlerinde kurmacayı geleneksel yapı ve bireysel yaratıcılık ilişkisiyle analiz etmektir.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini, kurmaca, yaratıcılık, bağlam ve performans/icra kavramları ve sözlü gelenekte ve sözlü kültür ürünlerinde kurmaca ve yaratıcılık konuları oluşturur.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş: Sözlü anlatmalar, kurmaca ve tasarım
2 Metin ve kurmaca nedir?
3 Bağlam ve icra nedir? Sanat ve sözlü sanat.
4 Mitoloji ve tasarım. Türk mitolojisine giriş.
5 Masallar ve büyülenmiş dünyanın büyüsünü bozmak.
6 Efsanelerin bile bir kahramana ihtiyacı vardır: Efsane, inanç ve tasarım
7 Destan ve halk hikayelerinde aşk ve toplum: Tasarımın inan boyutu
8 Sınav
9 Gülme ve mizahın sözlü yüzü fıkralar: Kurmacada duygusal boyut
10 Bir kahraman yaratmak: Sözlü anlatmaların iyi ve kötü kahramanları ve özellikleri
11 Bir kahraman yaratmak: Sözlü anlatmaların iyi ve kötü kahramanları ve özellikleri -II
12 Tasarlayıcı olarak anlatıcı
13 Dinleyici ve tasarıma etkileri
14 Bağlam ve tasarıma etkileri
15 Sunum
16 Sınav

And, Metin (2002), Ritüleden Dram`a, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul. Bal, Mieke (1997), Narratology-Introduction to the Theory of Narrative, University of Toronto Press, Canada. Baudrıllard, J. (2014). Simülarklar ve Simülasyon, (8. Basım), Ankara: Doğu Batı Yayınları. Benjamin, Walter (1995), “Hikaye Anlatıcısı”, Son Bakışta Aşk, Haz: Nurdan Gürbilek, İstanbul, Metis Yayınları. Dervişcemaloğlu, Bahar (2007), “Gerard Genette`e Göre Anlatı Söylemi”, http://www.ege -edebiyat. org/Modules, Genette, Gérard. (2011). Anlatının Söylemi. Çev. Ferit Burak Aydar İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. Gökyay, O. Ş. (2006). Dede Korkut Hikayeleri. (2. Baskı). İstanbul: Kabalcı Yayınevi. Ong, Walter J (1999), Sözlü ve Yazılı Kültür: Sözün Teknolojileşmesi, Çev: Sema Postacıoğlu Banon, İstanbul, Metis Yayınları. Parın, K . (2018). Anlatının Söylemi: Yöntem Hakkında Bir Deneme . Söylem Filoloji Dergisi , 3 (1) , 98-101 . Ritzer, George (2000), Büyüsü Bozulmuş Dünyayı Büyülemek, Çev: Şen Süer Kaya, İstanbul, Ayrıntı Yayınları. Todorov, Tzvetan. (2017). Fantastik- Edebi Türe Yapısal Bir Yaklaşım. Çev. N. Öztokat. İstanbul: Metis. Türk Halk Edebiyatı (El Kitabı). (2013). Ed. M. Öcal Oğuz vd. Akara: Grafiker.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Proje Hazırlama 1 5 5
Proje Sunma 1 1 1
Seminer 2 1 2
Bireysel Çalışma 15 3 45
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 10 3 30
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 10 3 30
Okuma 10 2 20
Toplam İş Yükü (saat) 181

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
ÖÇ 1 5 5 3
ÖÇ 2 5 2 4 5
ÖÇ 3 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek