Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9235015002020 | Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Etik (E) | Ders | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bilim ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerinin anlaşılarak, araştırmaları değerlendirebilme ve araştırma projeleri ortaya koyabilme yeterliliğini geliştirmektir. Bu dersin amacı; Bilimsel araştırma ve yayınlama süreçlerindeki etik ilkelerin kavranmasını sağlamak, bilimde etik dışı kabul edilen davranışların nedenlerini ve bu davranışları önleme yollarını belirlemektir.
Prof. Dr. Ziynet Öndoğan, Dr.Öğr.Üyesi Sermet Mir
1 | Bilimsel araştırmalarda uyulması gerekli etik ilkeleri söyleyebilme |
2 | Araştırma önerisi yazabilme |
3 | Veri toplama araçlarını geçerlilik ve güvenilirlik ölçütlerine göre değerlendirebilme |
4 | Nicel ve nitel araştırma yöntemleri arasındaki farkı ifade edebilme |
5 | Bilimsel yöntemlere ilişkin farklı görüşleri söyleyebilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bilim; Bilimsel paradigmalar (geleneksel bilim anlayışı, post modern bilm anlayışı); Bilimsel araştırmanın nitelikleri; Bilimsel araştırma türleri; Bilimsel bir araştırmanın bölümleri; Problem seçimi; Araştırma modelleri (tarama ve deneme modelleri); Evren ve örneklem; Veri toplama araçlarının geçerlilik ve güvenilirliği; İçerik analizi; Anket; Tutum ve Tutum ölçekleri; Gözlem; Görüşme; Bilmsel araştırmada etik kurallar.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Bilim; Bilimsel paradigmalar | ||
2 | Bilimsel araştırmanın nitelikleri | ||
3 | Bilimsel araştırma türleri | ||
4 | Bilimsel bir araştırmanın bölümleri | ||
5 | Problem seçimi | ||
6 | Araştırma modelleri | ||
7 | Evren ve örneklem | ||
8 | Ara sınav. | ||
9 | Veri toplama yöntemleri | ||
10 | İçerik analizi | ||
11 | Araştırma raporu hazırlama | ||
12 | Tutum ve Tutum ölçekleri | ||
13 | Gözlem | ||
14 | Görüşme | ||
15 | Bilmsel araştırmada etik kurallar | ||
16 | Final. |
Alaçam, E. (1995). Bilimsel etkinlik ve yayım. Ankara: Türkiye bilimsel ve araştırma kurumu. Arıkan, R. (1995). Araştırma teknikleri ve rapor yazma. Ankara: Tutibay. Arlı, M. ve Nazik, H. (2001). Bilimsel araştırmaya giriş. Ankara: Gazi kitabevi. Arseven, A.D. (1993). Alan araştırma yöntemi. Ankara. Aziz, A. (1994). Araştırma yöntemleri, teknikleri ve iletişim. (Genişletilmiş 2.basım). Ankara: Turhan kitabevi. Bağdatlı, C. (1999). Farklı engramlar kuramına giriş, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 133-140. Bahadır, O. (1996). Osmanlılarda bilim. İstanbul: Sarmal. Balcı, A.(2001). Sosyal bilimlerde araştırma: Yöntem, teknik ve ilkeler. (3.baskı). Ankara: Pegem. Barzun, J., Graff, F.H. (1997). Modern araştırmacı. (F. Dilber çev.). (3.basım). TÜBİTAK. Bilhan, S. (1988). Orta Asya bilgin Türk hükümdarlar devletinde eğitim bilim sanat. Ankara: Türk Diyanet Vakfı,. Büyüköztürk, Ş. (2001). Deneysel desenler: Öntest-sontest kontrol grubu desen ve veri analizi. Ankara: PegemA,. Büyüköztürk, Ş. (2002). Veri analizi Elkitabı: İstatistik araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Ankara: PegemA. Çömlekçi, N. (2003). Deney tasarımı ilke ve teknikleri. İstanbul: Alfa. Dinler, Z. (2000). Bilimsel araştırma ve Internet’e bağlı bilgi merkezleri. (Gözden geçirilmiş 2.basım). Bursa: Ekin. Ekiz, D. (2003). Eğitimde araştırma yöntem ve metodlarına giriş. Ankara: Anı. Erdoğan, İ. (2003). Pozitivist metodoloji: Bilimsel araştırma tasarımı ve istatistiksel yöntemler analiz ve yorum. Ankara: Erk. Ergin, D.Y. (1995). Ölçeklerde geçerlik ve güvenirlik, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 7, 125-148 Ergin, D.Y. (1994). Örnekleme türleri, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 6, 91-102. Ergin, D.Y. (1992). Örneklemin temsil ediciliği, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 4, 73-95. Gjertsen, D. (2000). Bilim ve felsefe. (F. Kurtulmuş çev.). İstanbul: Say. Guibenkian Komisyonu. (1998). Sosyal bilimleri açın. (Ş. Tekeli çev.). (2.Baskı). İstanbul: Metis. Gürsakal, N. (1999). Yeni bilim, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 113-132. Horgan, J. (2003) Bilimin sonu (A. Ergenç, çev.). İstanbul: Gelenek Hyman, R. (1990) Psikolojik araştırmanın niteliği. (Y. Özakpınar, çev.). Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları. İnam, A. (1999) Sanal gerçekliğin gerçekliği mi, gerçek gerçekliğin sanallığı mı?, Bilgi ve Toplum, Türk Dünyası Araştırmaları Vakfı Y., 2, 17-22. İslamoğlu, H.A. (2002). Bilimsel araştırma yöntemleri. İstanbul: Beta. Kaptan, S. (1991). Bilimsel araştırma ve istatistik teknikleri. Ankara. Karasar, N. (2000). Bilimsel araştırma yöntemi. (10.baskı). Ankara: Nobel. Karasar, N. (1991). Araştırmalarda rapor hazırlama. (5.baskı). Ankara. Kılıççı, Y. (1995). “Bir araştırma raporu eleştirisinde ve düzenlenmesinde kullanılabilecek ölçütler”, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11, 179-182. Kıran, Z. ve Kıran, A.E. (2000). Yazınsal okuma süreçleri:Dilbilim, göstergebilim ve yazınbilim yöntemleriyle çözümlemeler. Ankara: Seçkin. Kuş, E. (2003). Nicel ve nitel araştırma teknikleri. Ankara: Anı. Mayor, F., Forti, A. (2000). Bilim ve iktidar. (M. Küçük, çev.). (9.baskı). TÜBİTAK. Medevar, B.P. (1994). Genç bilimadamına öğütler. (N. Arık çev.). TÜBİTAK. Özdamar, Kazım (2003). Modern bilimsel araştırma yöntemleri. Eskişehir: Kaan. Ruelle, D. (2000). Rastlantı ve kaos. (D. Yurtören çev.). (15.basım). TÜBİTAK. Sertöz, S. (1998). Matematiğin aydınlık dünyası. (8.basım). TÜBİTAK. Smith, P. (2001). Rönesans ve reform çağı: Bir sosyal arkaplan çalışması. (S. Çağlayan çev.). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Snow, P.C. (2001). İki kültür. (T. Birkan çev.). TÜBİTAK. Stannard, R. (2002). Yeni 1000 yılda tanrı. (A. Atabek, çev.). İstanbul: Gelenek. Ströker, E. (1989). Bilim kuramına giriş. (D. Özlem çev.). Ara, İstanbul. Tavşancıl, E. ve Aslan E.A. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon. Türnüklü, A. (2000). “Eğitim bilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme”, Eğitim Yönetimi, Güz, 543-557. Westfall, S.R. (2000). Modern bilimin doğuşu. (İ.H. Duru çev.). (11.basım). TÜBİTAK. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (1999). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin. Yıldırım, C. (1995). Bilimin öncüleri. TÜBİTAK.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 16 | 3 | 48 |
Rapor Sunma | 1 | 2 | 2 |
Proje Hazırlama | 2 | 40 | 80 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü (saat) | 174 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 4 | |||||||||
ÖÇ 2 | 3 | 3 | ||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 3 | ||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 4 |