Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9235015402024 | Endüstriyel Ürün Tasarımında Anlam | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
İnsan zihninin işleyişi, biliş, duyum, algı süreçleri, duygular ve zihinsel yetenekler anlamlandırmada önemlidir. Tasarımda iletişim, somatik duyular aracığıyla duyum, algısal işleme, ürün anlambilimi, göstergebilim ve tasarımın duyusal yönleri gibi konuları içerir. Ürünler, bir iletişim aracı, işlevsel bir uyaran ve duygusal tetikleyici olarak ele alınacaktır. Bilgi işleme kuramları olan, yukarıdan aşağıya ve aşağıdan yukarıya işleme, anlamlandırmanın bileşenleri olan düzanlam, yananlam, kodlar, dizin, simge, sembol, metafor, metonimi, mit; işlevin bileşenleri olan sağlarlık, imleyenler, eşleştirme, geribildirim; duyguları tetikleyen, tasarım cazibesinin üç düzeyi (içgüdüsel, davranışsal, yansıtıcı) ve ürünlerle etkileşimimizin haz veren yönleri, tasarımın duyusal yönleri anlatılacaktır.
Dr. Öğr. Üy. Gizem Hediye EREN
1 | Ürün ve kullanıcı arasındaki iletişimi ve etkileşimi açıklar Tasarım ile duyum, algı ve bilişsel süreçler arasındaki ilişkileri tanır Bilgi işleme kuramlarının tasarım süreçlerindeki rolünü ifade eder |
2 | Ürünleri bir iletişim aracı, işlevsel bir uyaran ve duygusal tetikleyici olarak değerlendirir. Ürün anlamını oluşturan bileşenlerini tanımlar Ürünün işlevsel bileşenlerini tanır Ürün cazibesinin üç düzeyini ve ürünlerle etkileşimin haz veren yönlerini ifade eder |
3 | Tasarımcıların anlam, işlev ve duygu için kullanıcılarla iletişim kuran mesajları ürünlerin diline nasıl yerleştirdikleri açıklar Ürünün görünümü ve hissi olarak adlandırılan biçimlerini ve formlarını geliştirmek için ilkeleri tanır Görsel, dokunsal, işitsel, koku ve tat, çok duyulu ve kinetik deneyimleri örnekler Ürünleri, onları kullanan insanlar için tasarlama konusunda anlayışlı kararlar verir |
Birinci Öğretim
yok
yok
Bu dersin içeriğini; • Ürünlerle etkileşimde temel bileşenler: Biliş, duyum, algı, duygu • Bir iletişim aracı olarak ürün: Ürün anlambilimi • İşlevsel bir uyaran olarak ürün: Sağlarlık, imleyenler, eşleştirme, geribildirim • Duygusal tetikleyici olarak ürün: Deneyimi etkileyen üç tasarım çekiciliği seviyesi ve ürünlerle etkileşimin haz veren yönleri • Tasarımın duyusal yönleri: Görsel; dokunsal, işitsel; koku ve tat; çok duyulu ve kinetik deneyimler oluşturmaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Giriş: İnsan Zihni ve Bilişsel Süreçler; Zihinsel süreçler üzerine grup tartışması | Anlatım, Tartışma | |
2 | Duyum ve Algı: Temel İlkeler; Algısal işleme üzerine bireysel çalışma | Anlatım, Tartışma | |
3 | Ürünlerle Etkileşimde Biliş ve Algı; Ürün etkileşimlerinin bilişsel süreçlere etkisini inceleme | Vaka Çalışması, Tartışma | |
4 | Ürün Anlambilimi: Bir İletişim Aracı Olarak Ürün Ürünlerin iletişim işlevi üzerine vaka çalışması | Anlatım, Vaka Çalışması | |
5 | Bilgi İşleme Kuramları: Yukarıdan Aşağıya ve Aşağıdan Yukarıya İşleme; Ürün etkileşiminde bilgi işleme uygulamaları | Uygulamalı Çalışma, Grup Tartışması | |
6 | Sağlarlık, İmleyenler, Eşleştirme ve Geribildirim; Ürünlerin işlevsel bileşenlerinin analizi | Anlatım, Uygulamalı Çalışma | |
7 | Tasarım ve Duygular: Ürünlerle Etkileşimde Duygusal Tetikleyiciler; Ürünlerin duygusal tepkileri tetikleme analizleri | Beyin Fırtınası, Uygulama | |
8 | Ara Sınav: Proje Sunumu ve Eleştirel Değerlendirme | Proje sunumları ve geri bildirim | Proje sunumu hazırlığı ve değerlendirme kriterleri inceleme |
9 | Ürün Cazibesi: İçgüdüsel, Davranışsal ve Yansıtıcı Seviyeler; Ürün çekiciliğini üç seviyede analiz etme | Grup Çalışması, Anlatım | |
10 | Tasarımın Duyusal Yönleri: Görsel, Dokunsal, İşitsel; Çoklu duyusal deneyimler üzerine uygulama | Anlatım, Uygulamalı Çalışma | |
11 | Çok Duyulu ve Kinetik Deneyimler: Ürünlerle Etkileşim; Kinetik deneyimlerin analiz edilmesi ve uygulaması | Uygulamalı Çalışma, Tartışma | |
12 | Ürünlerin Anlamsal Bileşenleri: Düzanlam, Yananlam, Kodlar; Ürünlerin anlam bileşenlerinin incelenmesi | Vaka Çalışması, Grup Tartışması | |
13 | Metafor, Metonimi, Sembolizm: Tasarım ve Anlamlandırma; Ürünlerde metafor ve sembolizm kullanımı | Uygulamalı Çalışma, Tartışma | |
14 | Ürünle Kullanıcı Arasındaki İletişim: Mesajların Yerleştirilmesi; Ürünlerin kullanıcıya ilettiği mesajları analiz etme | Grup Çalışması, Proje Tabanlı Çalışma | |
15 | Final Sınavı: Proje Sunumu ve Eleştirel Değerlendirme | Proje Sunumu, Geri Bildirim, Tartışma | Proje sunumu hazırlığı ve değerlendirme kriterleri inceleme |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Derse Katılım | 3 | 14 | 42 |
Uygulama/Pratik | 1 | 4 | 4 |
Problem Çözümü | 1 | 14 | 14 |
Tartışma | 1 | 10 | 10 |
Gözlem | 1 | 12 | 12 |
Proje Hazırlama | 1 | 14 | 14 |
Proje Sunma | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 28 | 28 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 32 | 32 |
Toplam İş Yükü (saat) | 166 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 2 | |||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | 2 | |||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 2 |