GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9209045092019 Nüfus Sosyolojisi Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Öğrencilere nüfusbilimin temel kuram ve perspektiflerini tanıtarak, nüfus dinamiklerinin sosyolojik nedenleri ve sonuçlarıyla sosyoloji-nüfusbilim bağlantısını göstermektir.


Doç. Dr. Pelin ÖNDER EROL


1 ÖÇ1-Nüfusbilimde kullanılan temel kavram ve terimleri öğrenebilme.
2 ÖÇ2- Nüfusbilimsel metod ve kuramları öğrenerek bunları toplumsal değişim süreçlerini açıklamada kullanabilme.
3 ÖÇ3-Nüfus dinamiklerinin sosyolojik neden ve sonuçlarını ele alarak mikro-makro bağlantısını kavrayabilme.
4 ÖÇ4- Türkiye’nin Cumhuriyetten günümüze nüfus dinamiklerini öğrenebilme.
5 ÖÇ5- Türkiye’nin Cumhuriyetten günümüze nüfus politikalarını kavrayabilme.
6 ÖÇ6-Dünya çapında diğer ülkelerin nüfus politikaları bağlamında (doğurganlık ve göç özelinde) öne çıkan örnekleri irdeleyebilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Nüfusbilimde kullanılan temel kavram ve terimler, Nüfusbilimsel metod ve kuramlar, Nüfus dinamikleri olan doğurganlık, ölümlülük ve göçün sosyolojik neden ve sonuçları, Birinci Demografik Geçiş ve Dinamikleri, İkinci ve Üçüncü Demografik Geçiş, Nüfus meselesinin politizasyonu, Biyopolitika ve biyoiktidar kavramlarına sosyolojik yaklaşım, Cumhuriyetten günümüze nüfus dinamikleri, Cumhuriyetten günümüze nüfus politikaları, Diğer ülkelerin nüfus politikaları bağlamında (doğurganlık ve göç özelinde) öne çıkan örnekler.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Nüfusbilimde kullanılan temel kavram ve terimler
2 Nüfusbilimsel metod ve kuramlar
3 Nüfus dinamikleri olan doğurganlık, ölümlülük ve göçün sosyolojik neden ve sonuçları
4 Nüfus dinamikleri olan doğurganlık, ölümlülük ve göçün sosyolojik neden ve sonuçları
5 Birinci Demografik Geçiş ve Dinamikleri
6 İkinci ve Üçüncü Demografik Geçiş
7 Ödev sunumları (vize)
8 Ödev sunumları (vize)
9 Nüfus ve yönetim
10 Biyopolitika ve biyoiktidar kavramlarına sosyolojik yaklaşım
11 Cumhuriyetten günümüze nüfus dinamikleri
12 Cumhuriyetten günümüze nüfus politikaları
13 Diğer ülkelerin nüfus politikaları bağlamında (doğurganlık ve göç özelinde) öne çıkan örnekler
14 Diğer ülkelerin nüfus politikaları bağlamında (doğurganlık ve göç özelinde) öne çıkan örnekler
15 Ödev sunumları (final)
16 Ödev Sunumları (final)

ÖZBAY, Ferhunde, 2015, Aile, Kent ve Nüfus, İstanbul: İletişim Yayınları ROWLAND, D.T., 2008, Demographic Methods and Concepts, New York: Oxford University Press. CURTİS, Bruce, 2002, “Foucault on Governmentality and Population: The Impossible Discovery”, The Canadian Journal of Sociology, Volume: 27, No:4, pp.505-533 JOHNSON-HANKS, Jennifer, 2008, “Demographic Transtitions and Modernity”, Annual Review of Anthropology, Vol: 37, pp. 301-315. KIRK, Dudley, 1996, “Demographic Transition Theory”, Population Studies, 50: 361-387 LEGGE, Jerome S. Jr. & John R. ALFORD, 1986, “Can Government Regulate Fertility? An Assessment of Pronatalist Policy in Eastern Europe”, The Western Political Quarterly, Vol:39, No:4, pp:709-728 NEWMAN, David & GRAUERHOLZ, Liz, 2002, Sociology of Families, Sage Publications: London THOMPSON, Warren S., 1929, “Population”, The American Journal of Sociology, Vol: 34, No: 6, pp:959-975 VAN DE KAA, Dirk, 1987, “Europe’s Second Demographic Transition”, Population Bulletin, Vol: 42, No:1, pp:3-57.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 14 3 42
Bireysel Çalışma 22 1 22
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 20 3 60
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 16 4 64
Toplam İş Yükü (saat) 194

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 1 5
ÖÇ 2 4 4 5
ÖÇ 3 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5 2
ÖÇ 6 5 3 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek