Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201075092020 | Neolitik Dönemde Yakındoğu | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, Yakındoğu’da nüfusun arttığı, sabit ve kalıcı yerleşimlerin kurulduğu, bitkilerin tarıma alındığı, hayvanların evcilleştirildiği Neolitik Dönemi tüm yönleriyle ele alarak bu sürecin sosyo-kültürel yapısını anlamak olacaktır.
Dr. Öğretim Üyesi Mücella Erdalkıran
1 | Yakındoğu'nun coğrafi sınırlarını ve özelliklerini öğrenmek. |
2 | Bölgenin Paleolitik ve Epipaleolitik dönemlerini öğrenmek |
3 | Bölgenin Akeramik Neolitik Dönemini kavramak |
4 | Hayvanların ve bitkilerin evcilleştirmesinin nedenlerini tartışmak |
5 | Konut mimarisinin gelişimini analiz etmek |
6 | Çanak çömlek üretiminin gelişimini anlamak |
7 | Arkeolojik malzemeden kültürü analiz etmek |
8 | Bölgedeki kültürel alt bölgeleri ve kültürel etkileşimleri kavramak |
9 | Yakındoğu’nun Neolitik Dönemini tartışabilmek |
10 | Kütüphane ve internette araştırma yapmayı öğrenmek |
11 | Bilimsel yazı yazama ve konuşma becerisini geliştirmek |
Birinci Öğretim
Yok.
Yok.
Yakındoğu’da Neolitik Dönemde, insanlar yerleşik hayata geçerek zamanla bitki ve hayvanları evcilleştirip üretime geçerek yeni bir yaşam modeli benimserler. Bu ekonomik ya da yaşam modeli süreç içerisinde yayılım göstererek birçok bölgeyi etkisi altına alır. Bu derste Yakındoğu’da ortaya çıkan Neolitik Dönem kültürü tüm öğeleri ile ele alınacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanımı: Kapsam ve önemi | ||
2 | Yakındoğu coğrafyası | ||
3 | Paleolitik Dönemde Yakındoğu | ||
4 | Epipaleolitik Dönemde Yakındoğu | ||
5 | Neolitik Dönem Tanımı, Kavramlar ve Neolitikleşme Süreci | ||
6 | Irak ve Suriye’deki Akeramik Dönem Yerleşimleri | ||
7 | Anadolu ve İran’daki Akeramik Dönem Yerleşimleri | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Yakındoğu’da keramiğin ortaya çıkışı, ilk Geç Neolitik yerleşimler | ||
10 | Hassuna Kültürü | ||
11 | Samarra Kültürü | ||
12 | Halak Kültürü | ||
13 | Anadolu’daki Geç Neolitik Dönem kültürü | ||
14 | İran’daki Geç Neolitik Dönem kültürü | ||
15 | Yakındoğu Neolitik Dönemi’nin genel değerlendirmesi | ||
16 | Final Sınavı |
-M.Özdoğan, N.Başgelen (Ed.), Türkiye’de Neolitik Dönem-Yeni Kazılar, Yeni Bulgular, İstanbul, 2007. -M. Özdoğan, N. Başgelen, P. Kuniholm (eds), The Neolithic in Turkey. New Excavations and New Research. The Tigris Basin, The Euphrates Basin, Central Turkey, Vol. 1-3, İstanbul, 2011/2012. -M.Kartal, Konar-Göçerlikten Yerleşik Yaşama Geçiş Epi-Paleolitik Dönem Türkiye’de Son Avcı-Toplayıcılar, İstanbul, 2009. -R.J.Braidwood, Tarihöncesi İnsanları, İstanbul, 1990. -N.Başgelen (Ed.), 12000 Yıl Önce Uygarlığın Anadolu’dan Avrupa’ya Yolculuğunun Başlangıcı Neolitik Dönem, İstanbul, 2007. -S.Foster-McCarter, Neolithic, New York, 2007. -D.C.Snell, A Companion to the Ancient Near East, Oxford, 2005. - I. Kuijt (Ed.), Life in Neolithic Farming Communities: Social Organization, Identity, and Differentiation, New York, 2000.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok.
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Beyin Fırtınası | 10 | 5 | 50 |
Bireysel Çalışma | 10 | 3 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 10 | 3 | 30 |
Ev Ödevi | 2 | 20 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat) | 172 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 3 | 5 | ||||||
ÖÇ 2 | 3 | 4 | ||||||
ÖÇ 3 | 2 | 4 | ||||||
ÖÇ 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||||
ÖÇ 5 | 4 | 3 | ||||||
ÖÇ 6 | 4 | 4 | 4 | |||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 5 | 3 | ||||
ÖÇ 8 | 3 | 5 | 5 | |||||
ÖÇ 9 | 3 | 5 | 3 | |||||
ÖÇ 10 | ||||||||
ÖÇ 11 |