GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201075062020 Prehistorik Dönemlerde Anadolu Faunası Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Prehistorik Dönemlerde Anadolu Faunası” dersi Pleyistosen dönemden günümüze Anadolu’da yaşamış olan omurgalı faunalarının gelişimi açıklamayı hedefler. Faunayı oluşturan belli başlı türlerin Anadolu’nun tümünde yayılımının incelenmesini gerektiren bu ders, öğrencilerin başta zooarkeoloji olmak üzere arkeobiyoloji ile ilgili konulara yaklaşımlarını arttırmayı hedefleyen bir derstir


Dr. Öğretim Üyesi Serdar Mayda


1 Anadolu’nun prehistorik dönem biyoçeşitliliği'nde bulunan türleri öğrenebilme
2 Prehistorik faunlarının konusunu oluşturan fosili tanımlayabilme ve Fosillerin jeolojik zaman sürecinde nasıl oluştuğunu ve hangi ortamlarda oluştuğunu kavrayabilme.
3 Türkiye'nin endemik fosil formlarını öğrenebilme
4 Türkiye'nin önemli fosil faunal topluluklara ait lokaliteleri öğrenebilme
5 İlgili dönemlerde Anadolu fosil faunasının komşu ülke fosil faunalarıyla benzer yönlerinin çeşitli istatistiksel yöntemlerle karşılaştırabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Anadolu son 55 milyon yıl içerisinde Avrupa, Asya ve Afrika kıtaları arasında kavşak konumlu bir ülke olarak, memeli hayvanların göç yolları üzerinde yer almış olup bu özelliğinin yanı sıra, birçok endemik faunanın evrilmesine olanak sağlayan büyük coğrafi bir provens olma özelliğini de taşımıştır. Kıtalar arası göçlerin büyük bir bölümü Türkiye, Ege Denizi ve Marmara Denizi üzerindeki kara köprüleri ile gerçekleşmiş, bu bağlamda Türkiye, üç kıtaya ait paleomemeli formların birlikte evrildiği büyük bir paleocoğrafik alan oluşturmuştur. Daha yakın zamana gelirsek, Prehistorik Anadolu faunası ve faunal elemanların gen yapısı özellikle Kuvatener Devrinden günümüze volkanik faaliyetler, iklim, fay hareketlerine bağlı kıvrılmalar, kırılmalar, buzul ve buzul arası dönemler, yükselmeler, alçalmalar, göçler ve antropolojik etkiler altında başka bir coğrafya ile karşılaştırılamayacak ölçüde karışıklığa uğramıştır. Sonuç olarak Anadolu dünyadaki herhangi bir kara parçasından çok daha fazla biyolojik öneme sahiptir. Bu dersin hedefi özellikle Pleyistosen dönemden günümüze Anadolu’da yaşamış olan omurgalı faunalarının yukarıda adı geçen ve Anadolu’yu şekillendiren dinamiklerin etkisi altında yayılımını ve paleobiyocoğrafik açıdan gelişimini çeşitli analiz ve istatistiksel yöntemlerle açıklayabilmektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Türkiye’nin biyoçeşitliliğe genel bir bakış
2 Jeolojik devirlerde görülen paleo-iklim
3 Paleontoloji ve temel kavramlarını,Fosiller ve Fosilleşme, Fosillerin Korunma Tarzları, Takson ve Taksonomi
4 Omurgalı fosillerin genel özellikleri, sınıflandırılması
5 Paleocoğrafyanın temel ilkeleri ve Anadolu’nun jeolojik evrimi
6 Prehistorik çağlardan günümüze Anadolu'nun zoocoğrafik önemi, dünyada hangi zoocoğrafik alanda bulunduğu ve Günümüz fauna elemanlarına genel bir bakış
7 Ege Üniv. Tabiat Tarihi Müzesi koleksiyonları
8 Ara sınav
9 Anadolu Erken Pleyistosen lokaliteleri ve faunası
10 Anadolu Orta Pleyistosen lokaliteleri ve faunası
11 Anadolu Geç Pleyistosen lokaliteleri ve faunası
12 Anadolu Holosen fauna ve lokaliteleri
13 Faunal çalışmalarda istatistiksel yorumlar
14 Avrupa Pleyistosen faunalarının yaşıt Anadolu faunaları ile korelasyonu
15 Asya ve Afrika Pleyistosen faunalarının yaşıt Anadolu faunaları ile korelasyonu
16 Final Sınavı

-DERS TEKSİRİ: Mayda, S, Prehistorik Anadolu Faunası , 75 s., İzmir (2019). -YARDIMCI KİTAPLAR: -Akyol, E., Özer, S., Akgün, F., “Paleontoloji”, D.E.Ü.Mühendislik Fakültesi Basım Ünitesi, İzmir, (1999). -Benton, M.J., “Vertebrate Palaeontology”, University of Bristol Bristol, (1997). Budak,A., Göçmen, B., Mermer A., Kaya, U., “Omurgalılar Sistematiği”, 268 s., E.Ü. Fen Fakültesi Kitaplar Serisi, no181. (2004). -Demirsoy, A., “Yaşamın Temel Kuralları, Omurgalılar/Amniota, (Sürüngenler, Kuşlar ve Memeliler)”, Ankara, (1992).


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Laboratuvar 2 10 20
Alan Gezisi 1 5 5
Beyin Fırtınası 5 10 50
Bireysel Çalışma 5 10 50
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 10 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 10 10
Okuma 5 5 25
Toplam İş Yükü (saat) 172

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8
ÖÇ 1 5 3 3 3 3 5 3 3
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 3 3 3
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 4 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 4 5
ÖÇ 5 5 5 5 5 5 4 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek