Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201075062020 | Prehistorik Dönemlerde Anadolu Faunası | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Prehistorik Dönemlerde Anadolu Faunası” dersi Pleyistosen dönemden günümüze Anadolu’da yaşamış olan omurgalı faunalarının gelişimi açıklamayı hedefler. Faunayı oluşturan belli başlı türlerin Anadolu’nun tümünde yayılımının incelenmesini gerektiren bu ders, öğrencilerin başta zooarkeoloji olmak üzere arkeobiyoloji ile ilgili konulara yaklaşımlarını arttırmayı hedefleyen bir derstir
Dr. Öğretim Üyesi Serdar Mayda
1 | Anadolu’nun prehistorik dönem biyoçeşitliliği'nde bulunan türleri öğrenebilme |
2 | Prehistorik faunlarının konusunu oluşturan fosili tanımlayabilme ve Fosillerin jeolojik zaman sürecinde nasıl oluştuğunu ve hangi ortamlarda oluştuğunu kavrayabilme. |
3 | Türkiye'nin endemik fosil formlarını öğrenebilme |
4 | Türkiye'nin önemli fosil faunal topluluklara ait lokaliteleri öğrenebilme |
5 | İlgili dönemlerde Anadolu fosil faunasının komşu ülke fosil faunalarıyla benzer yönlerinin çeşitli istatistiksel yöntemlerle karşılaştırabilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Anadolu son 55 milyon yıl içerisinde Avrupa, Asya ve Afrika kıtaları arasında kavşak konumlu bir ülke olarak, memeli hayvanların göç yolları üzerinde yer almış olup bu özelliğinin yanı sıra, birçok endemik faunanın evrilmesine olanak sağlayan büyük coğrafi bir provens olma özelliğini de taşımıştır. Kıtalar arası göçlerin büyük bir bölümü Türkiye, Ege Denizi ve Marmara Denizi üzerindeki kara köprüleri ile gerçekleşmiş, bu bağlamda Türkiye, üç kıtaya ait paleomemeli formların birlikte evrildiği büyük bir paleocoğrafik alan oluşturmuştur. Daha yakın zamana gelirsek, Prehistorik Anadolu faunası ve faunal elemanların gen yapısı özellikle Kuvatener Devrinden günümüze volkanik faaliyetler, iklim, fay hareketlerine bağlı kıvrılmalar, kırılmalar, buzul ve buzul arası dönemler, yükselmeler, alçalmalar, göçler ve antropolojik etkiler altında başka bir coğrafya ile karşılaştırılamayacak ölçüde karışıklığa uğramıştır. Sonuç olarak Anadolu dünyadaki herhangi bir kara parçasından çok daha fazla biyolojik öneme sahiptir. Bu dersin hedefi özellikle Pleyistosen dönemden günümüze Anadolu’da yaşamış olan omurgalı faunalarının yukarıda adı geçen ve Anadolu’yu şekillendiren dinamiklerin etkisi altında yayılımını ve paleobiyocoğrafik açıdan gelişimini çeşitli analiz ve istatistiksel yöntemlerle açıklayabilmektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Türkiye’nin biyoçeşitliliğe genel bir bakış | ||
2 | Jeolojik devirlerde görülen paleo-iklim | ||
3 | Paleontoloji ve temel kavramlarını,Fosiller ve Fosilleşme, Fosillerin Korunma Tarzları, Takson ve Taksonomi | ||
4 | Omurgalı fosillerin genel özellikleri, sınıflandırılması | ||
5 | Paleocoğrafyanın temel ilkeleri ve Anadolu’nun jeolojik evrimi | ||
6 | Prehistorik çağlardan günümüze Anadolu'nun zoocoğrafik önemi, dünyada hangi zoocoğrafik alanda bulunduğu ve Günümüz fauna elemanlarına genel bir bakış | ||
7 | Ege Üniv. Tabiat Tarihi Müzesi koleksiyonları | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Anadolu Erken Pleyistosen lokaliteleri ve faunası | ||
10 | Anadolu Orta Pleyistosen lokaliteleri ve faunası | ||
11 | Anadolu Geç Pleyistosen lokaliteleri ve faunası | ||
12 | Anadolu Holosen fauna ve lokaliteleri | ||
13 | Faunal çalışmalarda istatistiksel yorumlar | ||
14 | Avrupa Pleyistosen faunalarının yaşıt Anadolu faunaları ile korelasyonu | ||
15 | Asya ve Afrika Pleyistosen faunalarının yaşıt Anadolu faunaları ile korelasyonu | ||
16 | Final Sınavı |
-DERS TEKSİRİ: Mayda, S, Prehistorik Anadolu Faunası , 75 s., İzmir (2019). -YARDIMCI KİTAPLAR: -Akyol, E., Özer, S., Akgün, F., “Paleontoloji”, D.E.Ü.Mühendislik Fakültesi Basım Ünitesi, İzmir, (1999). -Benton, M.J., “Vertebrate Palaeontology”, University of Bristol Bristol, (1997). Budak,A., Göçmen, B., Mermer A., Kaya, U., “Omurgalılar Sistematiği”, 268 s., E.Ü. Fen Fakültesi Kitaplar Serisi, no181. (2004). -Demirsoy, A., “Yaşamın Temel Kuralları, Omurgalılar/Amniota, (Sürüngenler, Kuşlar ve Memeliler)”, Ankara, (1992).
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Laboratuvar | 2 | 10 | 20 |
Alan Gezisi | 1 | 5 | 5 |
Beyin Fırtınası | 5 | 10 | 50 |
Bireysel Çalışma | 5 | 10 | 50 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Okuma | 5 | 5 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat) | 172 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 5 | 3 | 3 |
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 |
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | |
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 | |
ÖÇ 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 5 |