Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201075102021 | Prehistorik Dönemde Barınak ve Konut | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, Prehistorik Dönem insanlarının barınma ihtiyaçlarına nasıl çözüm bulduklarını, ilk barınakları ve bunların ve konuta dönüşümünü ortaya koymaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Mücella Erdalkıran
1 | Yakındoğu’nun fiziki coğrafyasının ve ikliminin yerleşim yeri seçmede önemi ve barınak ya da konut yapımına etkisi. |
2 | Barınak ve konut kavramı ve ortaya çıkışı. |
3 | Paleolitik Çağ’da barınma |
4 | Yakındoğu’nun Epipaleolitik Dönem konut mimarisini öğrenme |
5 | Yakındoğu’nun Akeramik Neolitik Dönem konut mimarisini öğrenme |
6 | Yakındoğu’nun Neolitik Dönem konut mimarisini öğrenme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Bu derste öncelikle Yakındoğu’da Paleolitik Çağ’da ilk insan türlerinin barınma gereksinimlerini nasıl giderdikleri açıklanacaktır. Epipaleolitik Çağ’da ilk kez ortaya çıkan barınak mimarisinin altında yatan dinamikler, iklim, coğrafya, çevre ve insan ilişkisi ele alınacaktır. Neolitik Çağ’da barınaktan konuta dönüşümün yanı sıra konut mimarisinin kültürel ve sosyal örgütlenmede gösterdiği gelişim ortaya konulacaktır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallar | ||
2 | Yakındoğu’nun fiziki coğrafyası ve iklimi, bunların konut yapımına etkisi | ||
3 | Barınak ve konut kavramının ortaya çıkışı | ||
4 | Barınak ve konut yapımında kullanılan malzemeler, tanımlar ve kavramlar | ||
5 | Yakındoğu’da Paleolitik Çağ avcı-toplayıcılarının ilk barınakları | ||
6 | Yakındoğu’da Epipaleolitik Çağ avcı-toplayıcılarının ilk barınakları | ||
7 | Anadolu’da Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem’de ilk kalıcı yerleşimlerin kurulması ve A Evresi barınakları | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Suriye, İran ve Irak’ta Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem’de ilk kalıcı yerleşimlerin kurulması ve A Evresi barınakları | ||
10 | Levant’ta Çanak Çömleksiz Neolitik Dönem’de ilk kalıcı yerleşimlerin kurulması ve A Evresi barınakları | ||
11 | Çanak Çömlek Öncesi Neolitik B ve C evrelerinde konut mimarisi | ||
12 | Geç Neolitik Dönem’de Irak, İran ve Suriye’de konut mimarisi | ||
13 | Geç Neolitik Dönem’de Anadolu’da konut mimarisi | ||
14 | Geç Neolitik Dönem’de Levant’ta konut mimarisi | ||
15 | Yakındoğu’da konut mimarisinin gelişiminin değerlendirmesi | ||
16 | Final Sınavı |
-Steadman S.R., 2015: Archaeology of Domestic Architecture and the Human Use of Space, California. -Strommenger E., 1964, 5000 Years of the Art of Mesopotamia, London. -McMahon G., S.Steadman 2011: The Oxford Handbook of Ancient Anatolia (10,000-323 BCE), Oxford. -M.Özdoğan, N.Başgelen (Ed.), Türkiye’de Neolitik Dönem-Yeni Kazılar, Yeni Bulgular, İstanbul, 2007. -M.Kartal, Konar-Göçerlikten Yerleşik Yaşama Geçiş Epi-Paleolitik Dönem Türkiye’de Son Avcı-Toplayıcılar, İstanbul, 2009. -N.Başgelen (Ed.), 12000 Yıl Önce “Uygarlığın Anadolu’dan Avrupa’ya Yolculuğunun Başlangıcı” Neolitik Dönem, İstanbul, 2007. -D.C.Snell, A Companion to the Ancient Near East, Oxford, 2005. -I.Kuijt (Ed.), Life in Neolithic Farming Communities: Social Organization, Identity, and Differentiation, New York, 2000. -D.T.Pott (Ed.), The Oxford Handbook of Ancient Iran, Oxford, 2013. -Roger Matthews vd. (Ed.), The Earliest Neolithic of Iran: 2008 Excavations at Sheikh-E Abad and Jani, Oxford, 2013. -Roger Matthews vd. (Ed.), Investigating the Early Neolithic of western Iran: the Central Zagros Archaeological Project (CZAP), Oxford, 2010.
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Tartışma | 8 | 6 | 48 |
Seminer | 1 | 1 | 1 |
Bireysel Çalışma | 8 | 10 | 80 |
Okuma | 8 | 6 | 48 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | |
ÖÇ 1 | 4 | 4 | 5 | 3 | 5 | 4 | ||
ÖÇ 2 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 | 3 | ||
ÖÇ 3 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | |||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | |||
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | 3 | |||
ÖÇ 6 | 4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 3 |