GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9237015062021 Modern Kelam Metinleri Seçmeli Ders Grubu 1 2 6,00

Yüksek Lisans



Çağdaş Arapça ve İngilizce metinlerle öğrencinin kelam konularını kavramasını sağlamak


Dr. Öğr. Üyesi Mehmet ÖDEMİŞ


1 1 Kelam ilminin çağdaş metinler üzerinden yerini ve önemini kavrar. 2 Kelam ilminin çağdaş zamanlardaki yerini fark eder. 3 Çağdaş zamanlara uygun kelam konularını açıklar. 4 Çağdaş kelam metinleri okuma yeteneği kazanır. 5 Çağdaş kelam metinlerini analiz eder. 6 Klasik kelam metni ile çağdaş metinleri karşılaştırır. 7 Çağdaş Arap dünyasında kelam konusundaki gelişmeleri takip eder. 8 Kelam konularını çağdaş Arapça ile sunma beceresi kazanır. 9 Çağdaş Arap dünyasında farklı metin tekniklerini kavrar. 10 Yeni metin okuma yöntemlerinden haberdar olur.

Birinci Öğretim


Yok


[Yok]


1 Kelam ilminin oluşum tarihi ile ilgili çağdaş metin okuması 2 Kelamın gelişimini anlatan çağdaş metin okuması. 3 Kelam mezheplerinin oluşmasını anlatan metin okuması. 4 Mu’tezile kelamını anlatan metin. 5 Eş’arî kelamını anlatan metin. 6 Matüridi kelamını anlatan metin. 7 Yeni İlm-i Kelam dönemini anlatan metin. 8 Kelamın temel ilkelerini anlatan metin. 9 Allah’ın varlığı birliği ve sıfatları ile ilgili metin. 10 Kader konusu ile ilgili metin. 11 Peygamberlik konusunu ele alan metin. 12 YZ ve teo-tech konularını işleyen metinler 13 Transhümanzim ve kelam ilişkisi hakkında metinler 14 Günümüzdeki itikadî problemlerle ilgili bir metin.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Kelam ilminin oluşum tarihi ile ilgili çağdaş metin okuması
2 Kelamın gelişimini anlatan çağdaş metin okuması.
3 Kelam mezheplerinin oluşmasını anlatan metin okuması.
4 Mu’tezile kelamını anlatan metin.
5 Eş’arî kelamını anlatan metin.
6 Matürîdî kelamını anlatan metin.
7 Yeni İlm-i Kelam dönemini anlatan metin.
8 Allah’ın varlığı birliği ve sıfatları ile ilgili metin.
9 Modern insan tasavvurları hakkında metin.
10 Modern kader tartışmaları ile ilgili metin.
11 Peygamberlik konusunu ele alan metin.
12 YZ ve din ilişkisi
13 Transhümanizm ve kelam ilişkisi
14 Nörobilim ve nörofelsefe arasında kelam ilmi.

1. Mahmûd eş-Şafiî, el-Medhal ila diraseti ilmi’l-kelam, Kahire 1991. 2. Abdullatif el-Harbutî, Tehkihu’l-Kelam, İstanbul 1330. 3. İrfan Abdulhamid, Dirasat fi’l-firak ve’l-akaidi’l-İslamiyye, Beyrut 1984. 4. Muhammed Said el-Buti, el-Akîdetü’l-İslamiyye ve’l-fikrü’l-muasır, Dımaşk, 1989. 5. Muhammad Iqbal, Reconstruction of Religious Thought in Islam. 6. Huseyin el-Cisr, er-Risaletü’l-Hamidiyye, Trablus/Lübnan. 7. Filibeli Ahmet Hilmi, Üss-i İslam. 8. Fazlurrahman, Kuran'ın Ana Konuları. 9. Taha Abdurrahman, Ruh al-Hadâtha (Modernliğin Ruhu). Mehmet Bulgen, YZ ve İslam.



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 8 3 24
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 10 1 10
Beyin Fırtınası 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 6 3 18
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 1 1
Okuma 14 3 42
Toplam İş Yükü (saat) 167

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek