| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 9237015082021 | Kur'an Kıssasları | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Bu dersin amacı, kıssa anlatım tekniği ve Kur’ân’da yer alan kıssa türleri hakkında bilgi sunmak ve bu bilgiler çerçevesinde Kur’ân kıssalarının farklı açılardan daha iyi anlaşılmasını ve yorumlanmasını sağlamaktır.
Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan Şemseddin YAĞMUR
| 1 | 1. Kur’ân kıssaları hakkında genel bilgi sahibi olur ve kıssaların temel amaçlarını kavrar. 2. Kıssa anlatım tekniğini ve Kur’ân’da kullanılan kıssa çeşitlerini tanıyabilir. 3. Farklı tarihi kıssaları ayırt edebilir ve kıssaların mesajlarını analiz edebilir. 4. Kur’ân kıssalarının farklı açılardan yorumlanabilmesi için eleştirel düşünme becerisi geliştirir. 5. Kur’ân kıssalarından örnekler üzerinde tartışarak metin çözümleme ve yorumlama yetkinliği kazanır. 6. Kur’ân kıssalarının tarihî gerçeklik verilerini bulur, değerlendirir ve akademik bir bakış açısı geliştirebilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
1 Kur'an kıssaları hakkında genel bilgi. 2 Kıssa anlatım tekniğinin gözden geçirilmesi 3 Kuran kıssalarının amacı 4 Tarihi kıssa, temsili kıssa 5 Kıssaların sembolik yönü 6 Kuran kıssalarının çeşitleri 7 Kur'ân'da Yer Alan Kıssalar, Kıssaların Tarihi Gerçeklik Değeri 8 Kur'ân Kıssalarından Örnek (Hz. Adem) 9 Kur'ân Kıssalarından Örnek (Hz. Adem) 10 Kur'ân Kıssalarından Örnek (Hz. Nuh ) 11 Kur'ân Kıssalarından Örnek (Hz. Nuh ) 12 Kur'ân Kıssalarından Örnek (Hz. Yunus) 13 Kur'ân Kıssalarından Örnek (Hz. Yunus) 14 Genel Değerlendirme
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Kur’ân kıssaları hakkında genel bilgi: Kur’ân’da kıssaların yeri ve önemi tartışılır. | ||
| 2 | Kıssa anlatım tekniğinin gözden geçirilmesi: Kur’ân kıssalarının anlatım biçimleri incelenir. | ||
| 3 | Kur’ân kıssalarının amacı: Kıssaların mesaj ve işlevleri açıklanır. | ||
| 4 | Tarihi kıssa ve temsili kıssa: Farklı kıssa türleri karşılaştırılır. | ||
| 5 | Kıssaların sembolik yönü: Sembolik anlatım ve mesajların analizi yapılır. | ||
| 6 | Kur’ân kıssalarının çeşitleri: Kıssaların sınıflandırılması ve özellikleri incelenir. | ||
| 7 | Kur’ân’da yer alan kıssalar ve tarihî gerçeklik değeri: Kıssaların tarihsel temelleri tartışılır. | ||
| 8 | Kur’ân kıssalarından örnek: Hz. Adem’in kıssası detaylı olarak ele alınır. | ||
| 9 | Kur’ân kıssalarından örnek: Hz. Adem kıssasının farklı yönleri tartışılır. | ||
| 10 | Kur’ân kıssalarından örnek: Hz. Nuh’un kıssası incelenir. | ||
| 11 | Kur’ân kıssalarından örnek: Hz. Nuh kıssasının mesajları değerlendirilir. | ||
| 12 | Kur’ân kıssalarından örnek: Hz. Yunus’un kıssası analiz edilir. | ||
| 13 | Kur’ân kıssalarından örnek: Hz. Yunus kıssasının farklı yorumları tartışılır. | ||
| 14 | Genel değerlendirme: Ders boyunca işlenen kıssalar özetlenir ve tartışılır. |
Muhammed Ahmed Halefullah, el-Fennu'l-Kısasî fi'l-Kur'an'il-Kerîm, Kahire 1973; Ateş, Süleyman, Kur'ân'da Peygamberler Tarihi, Yeni Ufuklar Neşriyat, İstanbul, 2004. Suretu Yusuf, Diraseten, Cüneyt Eren, 1997, Kuala Lumpur, Maleysia Yıldırım, Suat, "Kur'ân-ı Kerîm'de Kıssalar", Atatürk Üniversitesi İslâmî İlimler Fakültesi Dergisi, sy. III, Sevinç Matbaası, Ankara, 1979. Ömer Faruk Yavuz, Kur'an'da Sembolik Dil, Ankara 2006. İdris Şengül, Kur'an Kıssaları Üzerine, Işık Yay., İzmir 1994; Mircea Eliade, Mitlerin özellikleri, trc. Sema Rıfat, Simavi Yay., İstanbul 1993; Sadık Kılıç, "Tarih Felsefesi Açısından Kıssalar", 1. Kur'an Sempozyumu, Bilgi Vakfı Yay., Ankara 1994.
Anlatma, araştırma soru- cevap, ödev ve uygulama.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Tartışma | 10 | 1 | 10 |
| Beyin Fırtınası | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
| Okuma | 14 | 3 | 42 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 166 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 | 5 |