| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 9237015142021 | Modern Tefsir Metinleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Modern dönemler, toplumları birçok açıdan değiştirmiş ve dönüştürmüştür. İslam toplumu da hem yaşam biçimleri hem de düşünce alanında önemli farklılıklar göstermiştir. Bu farklılıkların Kur’ân yorumlarına yansıması doğal bir olgudur. Modern dönemlerin çağdaş olgu ve düşünceleri, Kur’ân tefsirinde kendini göstermiştir. Klasik metinler kadar çağdaş yorumlar da Kur’ân’ın anlaşılması açısından büyük önem taşımaktadır. Ayrıca çağdaş sorunların çözümünde yeni yorumların bilinmesi gereklidir. Öğrencinin kendi zamanını anlaması ve yorumlamasında modern yorumların değeri göz ardı edilemez. Bu yorumların kavranması, ilahiyat alanına önemli katkılar sunacaktır. Öğrencinin nakil ve dirayet temelli yorumların yanı sıra modern tefsir metinlerini öğrenmesi, görüş ufkunu genişletecek ve derinleştirecektir. Böylece modern dönemdeki Kur’ân yorumcuları, yorum yöntemleri, ilkeleri ve yorum türleri hakkında kapsamlı bir anlayış kazanılmış olur.
Dr. Öğr. Üyesi Oğuzhan Şemseddin YAĞMUR
| 1 | 1. Modern tefsir kavramını, ortaya çıkış nedenlerini ve temel ekolleri tanıyabilir. 2. Modern tefsirin kurucuları, yöntemleri ve amaçları hakkında bilgi sahibi olur. 3. İlk dönem modern tefsir örneklerini ve önemli müfessirlerin eserlerini analiz edebilir (Muhammed Abduh, Reşid Rıza, Tantâvî Cevherî). 4. Modern hayatın merkezine Kur’ân’ı alan tefsir yaklaşımlarını kavrayabilir (Muhammed İzzet Derveze, Seyyid Kutub, Said Havva). 5. Klasik tefsir ve modern tefsir örneklerini karşılaştırabilir ve farklarını açıklayabilir (Cemâleddin Kasımî, diğer klasik metinler). 6. Yöntemci ve konulu tefsir örneklerini inceleyebilir ve tefsir türlerini ayırt edebilir (Tefsiru’l-Vâdıh, Tefsiru’ş-Şa’râvî, Edvâü’l-Beyân). 7. Ahkam tefsirlerine ilişkin örnekleri analiz edebilir ve Kur’ân’ın hüküm ve uygulama alanlarını yorumlayabilir (Tefsiru Ayâti’l-Ahkâm). 8. Modern tefsir metinlerini eleştirel bir bakış açısıyla okuyabilir, tartışabilir ve kendi yorumlarını geliştirebilir. 9. Kur’ân tefsirinin tarihî gelişim sürecini ve farklı yorum ekollerini kavrayabilir. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
1 Modern Tefsir kavramının anlamı, 2 Modern Tefsirin ortaya çıkışını hazırlayan sebepler, ekolün kurucuları, yöntem ve amaçları,, 3 İlk dönem modern tefsir örnek metinleri, Muhammed Abduh, 4 Reşid Rıza Menar Tefsirinden örnek metinler, 5 Tefsirü'l-Merâğî'den örnek metinler, 6 İlmî Tefsir, Tantâvî Cevherî'den örnek metinler,, 7 Muhammed İzzet Derveze `nin modern hayatın merkezine Kur'an'ı alması, Tefsirinden örnek metinler 8 Seyyid Kutub Fî Zılâli'l-Kur'an'dan örnek metinler 9 Said Havva, el-Esas fi't-Tefsir'inden örnek metinler, 10 Klâsik Tefsire örnek metinler Cemâleddin Kasımî örneği, 11 Yöntemci tefsirlerden örnekler: Tefsiru l-Vâdıh, Tefsiru'ş-Şa'râvî, 12 Konulu Tefsirlerden örnekler: Edvâü'l-Beyân 13 Ahkam Tefsirlerine Örnek:Tefsiru Ayâti'l-Ahkâm 14 Genel Değerlendirme
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Modern Tefsir kavramının anlamı: Modern tefsir nedir, kapsamı ve önemi. | ||
| 2 | Modern Tefsirin ortaya çıkışını hazırlayan sebepler, ekolün kurucuları, yöntem ve amaçları. | ||
| 3 | İlk dönem modern tefsir örnekleri: Muhammed Abduh’un yaklaşımı ve örnek metinler. | ||
| 4 | Reşid Rıza’nın Menar tefsirinden örnek metinler. | ||
| 5 | Tefsirü’l-Merâğî’den örnek metinler. | ||
| 6 | İlmî tefsir: Tantâvî Cevherî’den örnek metinler. | ||
| 7 | Muhammed İzzet Derveze’nin modern hayatın merkezine Kur’ân’ı alması: Örnek metinler. | ||
| 8 | Seyyid Kutub’un Fî Zılâli’l-Kur’an’ından örnek metinler. | ||
| 9 | Said Havva’nın el-Esas fi’t-Tefsir’inden örnek metinler. | ||
| 10 | Klasik tefsire örnekler: Cemâleddin Kasımî ve diğer örnekler. | ||
| 11 | Yöntemci tefsirlerden örnekler: Tefsiru’l-Vâdıh, Tefsiru’ş-Şa’râvî. | ||
| 12 | Konulu tefsirlerden örnekler: Edvâü’l-Beyân. | ||
| 13 | Ahkam tefsirlerinden örnekler: Tefsiru Ayâti’l-Ahkâm. | ||
| 14 | Genel değerlendirme ve tartışma: Ders boyunca işlenen metinler özetlenir ve karşılaştırmalı değerlendirme yapılır. |
1-Cerahoğlu, İsmail, Tefsir Tarihi, I-II, Ankara, 1988, 2-ez-Zehebî, Muhammed Huseyin, et-Tefsir ve'l-Müfessirin, I-II, Kahire, 1976; 3-Abdulkâdir Muhammed Salih, et-Tefsîr ve'l-Müfessirin fî Asri'l-Hadis, Beyrut, 2003, 4-Ma'rife, Muhammed Hâdî, et-Tefsir ve'l-Müfessirin, fî Sevbihi'l Gaşîb, I-II, Meşhed, 1997; 5- Çiçek, Halil, 20. Asırda Kur'ân İlimleri Çalışmaları, İstanbul 1996, 6- ez-Zerkânî, Muhammed Abdulazim Menâhilu'l-irfan, Beyrut 1988, 7-Muhsin Demirci, Tefsir Tarihi, İstanbul, 2010. 8- er-Rumî, Fahd b. Adurrahman b. Süleyman, İtticâhâtü't-Tefsîr fî'l-karni'r-Râbi' Aşara,I-III, Beyrut, 1997, 9- İbnu Tarhunî, Muhammed b.Rızk, et-Tefsir ve'l-Müfessirin, fî Garbi Afrikâ, I-II, Beyrut,1426 H. 10-Tabatabi, Muhammed Hüseyin el-Mîzân Fi Tefsiri'l-Kur'an, Tahran, , 11-Sıddık Hasan Han, Fethu'l-Beyan, Kahire, 1965.
Metin okuma, açıklama, soru ve cevap.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Tartışma | 10 | 1 | 10 |
| Beyin Fırtınası | 14 | 2 | 28 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
| Okuma | 14 | 3 | 42 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 166 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
| ÖÇ 1 | 5 | 5 | 4 | 4 | 5 | 5 |