Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9237015172022 | Kelam Tarihi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
İslam düşüncesinin ana omurgasını oluşturması hasebiyle Kelam ilminin ortaya çıkış süreci, önemli ekoller ve mütekellimler hakkında bilgi sahibi olmak amaçlanmaktadır.
Dr. Öğr. Üyesi Mehmet ÖDEMİŞ
1 | 1 Kelamın ortaya çıkış süreci, ana konuları ve metodolojisi hakkında bilgi sahibi olabilme. 2 Tarihî süreç içerisinde kelam literatüründe ortaya çıkan metot ve muhteva değişimini kavrayabilme. 3 Farklı kelam okullarının bilgi, varlık ve inanç esasları başta olmak üzere temel meseleler üzerindeki görüşlerini açıklayabilme. 4 her bir kelam okulunun ortaya çıkışına etki eden temel problemler hakkında bilgi sahibi olma. 5 Erken ve geç dönem kelam ekollerindeki değişimi izleyebilme. 6 Mezhebi tutumların konuların ele alınışı ve ekolleşmedeki etkileri tespit edebilme. 7 Farklı kelam ekollerinin her birinin tarihsel, politik ve sosyolojik süreçlere bağlı olarak yaşadığı gelişim ve değişimi fark edebilme. 8 Ana konular (mesail) itibariyle yaşanan gelişim ve değişimi, buna etki eden faktörleri kavrayabilme. 9 Değişen dünya ve felsefeye bağlı olarak modern dönemde kelamın kendini yenileme çabasını ve bu konudaki girişimleri kavrama. 10 Güncel kelam problemleri ve bunlara karşı çağdaş kelamcıların geliştirdikleri argümanları öğrenme. |
Birinci Öğretim
[Yok]
- Bir disiplin olarak kelamın İslam düşüncesi içerisindeki yerini kavramak. - Kelamın ortaya çıkmasına neden olan tarihsel, politik, sosyolojik ve dini arka planı kavramak. - İlk dönem akaid metinleri ve konuları hakkında bilgi sahibi olmak. - Hariciliği ortaya çıkışı ve temel düşüncesini öğrenmek. - Mürcie'nin ortaya çıkış nedenler, temel öğretileri ve evrilme süreci. - Mutezile'nin ana prensipleri ve ortaya çıkışı ve gelişimi - Mutezili düşüncenin kelam ilmindeki yeri - Eş’arî kelamının oluşum ve öne çıkan kelamcıları - Matürîdî kelamının temel öğretileri ve kelama katkıları - Ehl-i Sünnet kelamın teşekkül süreci, sac ayakları, bileşenleri ve temel paradigması - Şii düşüncenin teşekkülü ve kelam ilmindeki yeri - Felsefî kelam dönemi ve ilk dönem kelamından farklılıkları - Durgunlaşma dönemi veya kelamın yeni bir evresi olarak şerh ve haşiyeler dönemi - Yeni ilm-i kelam dönemi ve değişen kelam bahisleri - Güncel kelam tartışmaları
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | - Bir disiplin olarak kelamın İslam düşüncesi içerisindeki yeri ve önemi. | ||
2 | Kelamın ortaya çıkmasına neden olan tarihsel, politik, sosyolojik, dini vb. sebepler | ||
3 | İlk dönem akaid metinleri ve konuları. | ||
4 | Hariciliği ortaya çıkışı ve düşünce sistemi. Mürcie'nin ortaya çıkış nedenleri ve temel öğretileri . | ||
5 | Mutezile'nin ana prensipleri, ortaya çıkışı ve gelişimi | ||
6 | Mutezili düşüncenin kelam ilmindeki yeri | ||
7 | Vize sınavı | ||
8 | Eş’arî kelamının oluşum ve öne çıkan kelamcıları | ||
9 | Matürîdî kelamının temel öğretileri ve kelama katkıları | ||
10 | Ehl-i Sünnet kelamın teşekkül süreci, sac ayakları, bileşenleri ve temel paradigması | ||
11 | Şii düşüncenin teşekkülü ve kelam ilmindeki yeri | ||
12 | Kelam ilminde durağanlaşma dönemi | ||
13 | Yeni ilm-i kelam dönemi ve değişen kelam bahisleri | ||
14 | Güncel kelam tartışmaları ve yeni açılımlar |
1. Ebu Hanife, İmam-ı Azam’ın Beş Eseri (metin ve çeviri), İstanbul 1992. 2. Ebü’l-Hasan el-Eşari, el-İbane an Usuli’d-Diyane, Kahire 1987. 3. Ebü’l-Muin en-Nesefi, Tebsıratü’l-Edille, Dımeşk 1993.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Beyin Fırtınası | 14 | 2 | 28 |
Rapor Sunma | 10 | 1 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 6 | 3 | 18 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 8 | 3 | 24 |
Performans | 14 | 3 | 42 |
Toplam İş Yükü (saat) | 168 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |