Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9308805032021 | Aşıların Tarihçesi ve Etik Konular | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 4,00 |
Yüksek Lisans
Türkçe
Aşı tarihçesi hakkında farkındalık yaratmak.
Prof. Dr. A. Yüksel Gürüz
1 | Aşıların tarihsel gelişimini, ilk uygulamalardan günümüzdeki modern aşı teknolojilerine kadar kronolojik olarak açıklayabilme. |
2 | Tarihsel olarak aşıların toplum sağlığına katkılarını ve salgın hastalıkların önlenmesindeki rolünü değerlendirebilme. |
3 | Aşı geliştirme süreçlerinde ortaya çıkan etik tartışmaları (örneğin zorunlu aşı, bilgilendirilmiş onam, hayvan deneyleri) analiz edebilme. |
4 | Aşı karşıtlığının tarihsel kökenlerini ve günümüzdeki yansımalarını eleştirel bakış açısıyla tartışabilme. |
5 | Gelecekte aşı araştırmalarında ortaya çıkabilecek yeni etik sorunları öngörebilme ve çözüm önerileri geliştirebilme. |
Birinci Öğretim
Seçmeli
[Yok]
Bu derste yurdumuzda ve uluslararası alanda aşıların nasıl bir gelişim sürecinden geçtiği, insanlığın aşılar ile hangi hastalıklara çareler ürettiği, hangi hastalıkları eradike ettiğinden bahsedilecektir. Tarih boyunca aşı uygulamarın da yaşanan etik sorunlar bu dersin içeriğinde yer almaktadır.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Aşıların tarihine giriş: Variolasyon, Jenner ve çiçek aşısı | Teorik eğitim | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
2 | 19. yüzyılda aşılar: Pastör, Koch ve modern mikrobiyolojinin doğuşu | Teorik Eğitim | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
3 | 20. yüzyılda aşıların gelişimi: Polio, kızamık ve diğer büyük aşı başarıları | Teorik eğitim | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
4 | Türkiye’de ve dünyada aşılama programlarının tarihi ve toplumsal etkileri | Teorik eğitim | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
5 | Aşı geliştirme süreçleri: Klinik araştırmalar, güvenlik ve onay mekanizmaları | Teorik eğitim | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
6 | Etik tartışmalar I: Bilgilendirilmiş onam, gönüllülük ve zorunlu aşı politikaları | Teorik eğitim | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
7 | Etik tartışmalar II: Hayvan deneyleri, çocuklarda aşılama ve adalet ilkesi | Teorik eğitim | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
8 | Aşı karşıtlığı: Tarihsel kökenleri, dini/sosyokültürel faktörler ve güncel yansımalar | Teorik eğitim | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
9 | Pandemiler ve aşılar: COVID-19 örneği üzerinden hızlandırılmış onay ve etik sorunlar | Teorik eğitim | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
10 | Aşıların geleceği: mRNA teknolojisi, küresel eşitsizlikler ve yeni etik ikilemler | Teorik eğitim | Konuyla ilgili araştırma yapmak |
11 | Öğrenci sunumları ve tartışma | Öğrenci sunumları | Sunum hazırlama |
12 | Öğrenci sunumları ve tartışma | Öğrenci sunumları | Sunum hazırlama |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Seminer | 2 | 2 | 4 |
Bireysel Çalışma | 20 | 2 | 40 |
Okuma | 20 | 2 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat) | 112 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | |
ÖÇ 1 | 3 | 4 | 5 | |||||||
ÖÇ 2 | 3 | 4 | 5 | 5 | ||||||
ÖÇ 3 | 3 | 4 | 5 | |||||||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 | |||||||
ÖÇ 5 | 4 | 5 | 5 |