| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 9247015132025 | Tasarımda Göstergebilim Çözümlemeleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin amacı; göstergebilimin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini, öncü kuramcılarını ve ilkelerini inceleyerek, sanat eserleri ve tasarım ürünlerinin altında yatan anlamları çözümleyebilme yetisi kazandırmaktır. Öğrenciler, göstergebilimi çeşitli disiplinlerle, özellikle tasarım alanıyla ilişkilendirerek göstergelerin yapısını ve işleyişini analiz edebilmektedir.
Prof. Dr. Alev Fatoş Parsa
| 1 | Öğrenciler, göstergebilimin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve öncü kuramcılarını açıklayabilir. |
| 2 | Öğrenciler, göstergebilimin temel ilkelerini tanımlayarak göstergelerin yapısını ve işleyişini analiz edebilir. |
| 3 | Öğrenciler, sanat eserleri ve tasarım ürünlerini göstergebilimsel yöntemlerle çözümleyebilir. |
| 4 | Öğrenciler, göstergebilimi farklı disiplinlerle ilişkilendirerek çok boyutlu analizler yapabilir. |
| 5 | Öğrenciler, göstergebilimsel kuram ve yöntemleri kullanarak sanat ve tasarım alanında özgün yorumlar geliştirebilir. |
Birinci Öğretim
[Yok]
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Derse giriş, göstergebilimin tanımı ve kapsamı | Ders anlatımı, tartışma | Ders izlencesi inceleme |
| 2 | Göstergebilimin tarihçesi ve gelişimi | Ders anlatımı, örnek analiz | Göstergebilimin tarihsel gelişimi üzerine okuma |
| 3 | Ferdinand de Saussure’ün göstergebilim kuramı | Ders anlatımı, vaka incelemesi | Saussure’ün kuramına dair temel metinler |
| 4 | Charles Sanders Peirce’ün göstergebilim yaklaşımı | Ders anlatımı, karşılaştırmalı analiz | Peirce’ün gösterge üçlemesi üzerine okuma |
| 5 | Gösterge, gösteren, gösterilen, kod kavramları | Sınıf içi uygulama, sunum | Temel kavramlar hakkında okuma ve örnek hazırlama |
| 6 | Dizimsel ve eşzamanlı çözümleme teknikleri | Uygulama, grup çalışması | Yapısalcı çözümleme yöntemleri araştırması |
| 7 | Metin ve anlatı çözümlemelerinde yapısalcı yaklaşımlar | Ders anlatımı, tartışma | Metin çözümleme örnekleri incelemesi |
| 8 | Ara Sınav | Sınav | Sınav Hazırlığı |
| 9 | Tasarım ürünlerinde göstergebilimsel çözümleme | Uygulama, sunum | Seçilen tasarım örneklerinin analizi |
| 10 | Görsel kültürde anlam üretimi ve göstergebilim | Ders anlatımı, tartışma | Görsel kültür üzerine okumalar |
| 11 | Sinemasal anlatılarda göstergebilim | Vaka analizi, sınıf içi uygulama | Film çözümleme örnekleri |
| 12 | Televizyon anlatılarında göstergebilim | Uygulama, grup tartışması | Dizi sahnesi veya reklam analizi |
| 13 | Disiplinlerarası göstergebilim yaklaşımları | Sunum, tartışma | Semiyolojinin farklı alanlarla ilişkisi |
| 14 | Genel tekrar ve proje sunumları | Sunum, değerlendirme | Final sunumu hazırlığı |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 | 50 |
| Final Sınavı | 1 | 50 | 50 |
| Seminer | 1 | 70 | 70 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 170 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
| ÖÇ 1 | 3 | |||||||||||||
| ÖÇ 2 | ||||||||||||||
| ÖÇ 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | ||||||||
| ÖÇ 4 | ||||||||||||||
| ÖÇ 5 |