GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9247015132025 Tasarımda Göstergebilim Çözümlemeleri Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans



Bu dersin amacı; göstergebilimin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini, öncü kuramcılarını ve ilkelerini inceleyerek, sanat eserleri ve tasarım ürünlerinin altında yatan anlamları çözümleyebilme yetisi kazandırmaktır. Öğrenciler, göstergebilimi çeşitli disiplinlerle, özellikle tasarım alanıyla ilişkilendirerek göstergelerin yapısını ve işleyişini analiz edebilmektedir.


Prof. Dr. Alev Fatoş Parsa


1 Öğrenciler, göstergebilimin temel kavramlarını, tarihsel gelişimini ve öncü kuramcılarını açıklayabilir.
2 Öğrenciler, göstergebilimin temel ilkelerini tanımlayarak göstergelerin yapısını ve işleyişini analiz edebilir.
3 Öğrenciler, sanat eserleri ve tasarım ürünlerini göstergebilimsel yöntemlerle çözümleyebilir.
4 Öğrenciler, göstergebilimi farklı disiplinlerle ilişkilendirerek çok boyutlu analizler yapabilir.
5 Öğrenciler, göstergebilimsel kuram ve yöntemleri kullanarak sanat ve tasarım alanında özgün yorumlar geliştirebilir.

Birinci Öğretim



[Yok]



Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Derse giriş, göstergebilimin tanımı ve kapsamı Ders anlatımı, tartışma Ders izlencesi inceleme
2 Göstergebilimin tarihçesi ve gelişimi Ders anlatımı, örnek analiz Göstergebilimin tarihsel gelişimi üzerine okuma
3 Ferdinand de Saussure’ün göstergebilim kuramı Ders anlatımı, vaka incelemesi Saussure’ün kuramına dair temel metinler
4 Charles Sanders Peirce’ün göstergebilim yaklaşımı Ders anlatımı, karşılaştırmalı analiz Peirce’ün gösterge üçlemesi üzerine okuma
5 Gösterge, gösteren, gösterilen, kod kavramları Sınıf içi uygulama, sunum Temel kavramlar hakkında okuma ve örnek hazırlama
6 Dizimsel ve eşzamanlı çözümleme teknikleri Uygulama, grup çalışması Yapısalcı çözümleme yöntemleri araştırması
7 Metin ve anlatı çözümlemelerinde yapısalcı yaklaşımlar Ders anlatımı, tartışma Metin çözümleme örnekleri incelemesi
8 Ara Sınav Sınav Sınav Hazırlığı
9 Tasarım ürünlerinde göstergebilimsel çözümleme Uygulama, sunum Seçilen tasarım örneklerinin analizi
10 Görsel kültürde anlam üretimi ve göstergebilim Ders anlatımı, tartışma Görsel kültür üzerine okumalar
11 Sinemasal anlatılarda göstergebilim Vaka analizi, sınıf içi uygulama Film çözümleme örnekleri
12 Televizyon anlatılarında göstergebilim Uygulama, grup tartışması Dizi sahnesi veya reklam analizi
13 Disiplinlerarası göstergebilim yaklaşımları Sunum, tartışma Semiyolojinin farklı alanlarla ilişkisi
14 Genel tekrar ve proje sunumları Sunum, değerlendirme Final sunumu hazırlığı



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 50 50
Final Sınavı 1 50 50
Seminer 1 70 70
Toplam İş Yükü (saat) 170

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 3
ÖÇ 2
ÖÇ 3 3 4 4 5 3 4
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek