GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9247015152025 Trend Analizleri Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Yüksek Lisans


Türkçe


Öğrencilerin toplumsal eğilimlerin değişimini, tasarım ve iletişim trendlerinin oluşumunu, geçmişten günümüze bu trendlerin nasıl şekillendiğini aktararak, öğrencilerin trendleri takip edebilmelerini ve bu trendleri tasarım vizyonlarına entegre edebilmelerini sağlamak amaçlanmıştır.


Prof.Dr. Ebru B. Güzeloğlu


1 Toplumsal eğilimlerin ve trendlerin tarihsel, sosyolojik ve kültürel dinamiklerini ve görsel iletişim ve tasarım alanına yansımalarını anlamak.
2 Küresel ve yerel düzeyde ortaya çıkan trendleri yaratıcı tasarım süreçlerine entegre edebilmek için güncel teorik ve metodolojik yaklaşımları kavramak.
3 Etik, sürdürülebilirlik ve sosyal sorumluluk odaklı tasarım yaklaşımlarını analiz ederek toplumsal sorunlara duyarlı ve yenilikçi görsel iletişim çözümleri geliştirebilmek.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Giriş ve Temel Kavramlar Toplumsal Değişim Dinamikleri Küresel Trend Takibi ve Metodolojiler Toplumsal Değişim ve İletişim İlişkisi Türkiye’de Toplumsal Dönüşümler ve İletişim Popüler Kültür ve Tasarım Teknoloji ve Dijital Trendler Sürdürülebilirlik ve Etik Trendler Kültürel Çeşitlilik ve Yerel Trendler Moda ve Görsel Kültürde Trendler Görsel İletişimde Gelecek Senaryoları Futuristik Tasarım Senaryoları


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Derse giriş - Trend, eğilim, moda, kültürel dönüşüm kavramları - Trend analizi yöntemleri - Tasarımda trendlerin önemi Ders anlatımı, tartışma Ders izlencesi inceleme
2 Toplumsal Değişim Dinamikleri - Sosyolojik, kültürel ve ekonomik faktörler - Teknolojik dönüşümlerin toplumsal etkileri Anlatım, tartışma Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Polity Press. Bourdieu, P. (1986/2011). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (R. Nice, Trans.). Routledge. Castells, M. (2010). The Rise of the Network Society. Wiley-Blackwell. Couldry, N., & Hepp, A. (2017). The Mediated Construction of Reality. Polity Press. Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. NYU Press. Noble, S. U. (2018). Algorithms of Oppression: How Search Engines Reinforce Racism. NYU Press. İnceoğlu, Y. (2014). İletişim Kuram ve Araştırmaları. İstanbul: Beta Yayınları.
3 Küresel Trend Takibi ve Metodolojiler - Trend analizinde kullanılan araçlar ve yöntemler - Veri analizi, gözlem ve kültürel analiz teknikleri Anlatım, tartışma Bruns, A., & Burgess, J. (2015). "Twitter hashtags from ad hoc to calculated publics." Hashtag Publics: The Power and Politics of Discursive Networks, 13–28. Peter Lang. Couldry, N., & Hepp, A. (2017). The Mediated Construction of Reality. Polity Press. Gandomi, A., & Haider, M. (2015). "Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics." International Journal of Information Management, 35(2), 137–144. Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T., & Tacchi, J. (2016). Digital Ethnography: Principles and Practice. Sage Pub. Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. İstanbul: Dost Kitabevi. Vejlgaard, H. (2008). Anatomy of a Trend. McGraw-Hill.
4 Toplumsal Değişim ve İletişim İlişkisi - İletişim araçlarının toplumsal dönüşümdeki rolü - Medya ve kamusal alan ilişkisi - Toplumsal hareketler ve iletişim stratejileri Anlatım, tartışma Castells, M. (2010). The Rise of the Network Society. Wiley-Blackwell. Fuchs, C. (2014). Social Media: A Critical Introduction. Sage. Gerbaudo, P. (2012). Tweets and the Streets: Social Media and Contemporary Activism. Pluto Press. Habermas, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere. MIT Press. Küçükcan, T. (2017). Toplum ve İletişim. Siyasal Kitabevi. Papacharissi, Z. (2010). A Private Sphere: Democracy in a Digital Age. Polity. Thompson, J. B. (1995). The Media and Modernity: A Social Theory of the Media. Stanford University Press. Tufekci, Z. (2017). Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protest. Yale University Press.
5 Türkiye’de Toplumsal Dönüşümler ve İletişim - Cumhuriyet dönemi iletişim ve modernleşme - 1980 sonrası neoliberal politikalar ve medya yapısı - Günümüzde sosyal medya ve toplumsal katılım Anlatım ve tartışma Azman, N. (2015). Türkiye’de Medya ve Toplum. İletişim Yayınları. Çaplı, B. (2002). Medya ve Etik. İmge Kitabevi. Çelik, A. B. (2016). Toplumsal Dönüşümler ve İletişim. Detay Yayıncılık. Kaya, R., & Çakmur, B. (2010). "Politics and the mass media in Turkey." Turkish Studies, 11(4), 521–537. Topuz, H. (2003). Türkiye’de Basın Tarihi. Remzi Kitabevi. Tufekci, Z. (2017). Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protest. Yale University Press. Yegen, C. (2019). "Türkiye’de sosyal medya, siyaset ve toplumsal katılım." Moment Dergi, 6(2), 365–386.
6 Popüler Kültür ve Tasarım - Müzik, sinema, moda ve popüler kültürün etkileri - İkonografi ve sembolizm Anlatım ve tartışma Crane, D. (2012). Fashion and Its Social Agendas: Class, Gender, and Identity in Clothing. University of Chicago Press. Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Sage. Jenner, M. (2018). Netflix and the Re-invention of Television. Palgrave Macmillan. Mutlu, E. (2013). Popüler Kültür ve İletişim. Ütopya. Shifman, L. (2014). Memes in Digital Culture. MIT Press. Storey, J. (2018). Cultural Theory and Popular Culture. Routledge. Tomlinson, J. (1999). Globalization and Culture. University of Chicago Press. Williams, R. (1983). Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. Oxford University Press.
7 Teknoloji ve Dijital Trendler - Sosyal medya trendleri - Yapay zekâ, NFT, metaverse ve tasarım Anlatım, tartışma Abidin, C. (2021). Mapping Internet Celebrity. Emerald Publishing. Dionisio, J. D. N., Burns, W. G., & Gilbert, R. (2013). "3D virtual worlds and the metaverse: Current status and future possibilities." ACM Computing Surveys, 45(3), 1–38. Dowling, M. (2022). "Fertile LAND: Pricing non-fungible tokens." Finance Research Letters, 44, 102096. Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. NYU Press. Klinger, U., & Svensson, J. (2018). "The end of media logics? On algorithms and agency." New Media & Society, 20(12), 4653–4670. Mystakidis, S. (2022). "Metaverse." Encyclopedia, 2(1), 486–497.
8 Arasınav
9 Sürdürülebilirlik ve Etik Trendler - Yeşil tasarım, döngüsel ekonomi - Sosyal sorumluluk odaklı tasarım Anlatım, tartışma Ellen MacArthur Foundation. (2015). Towards the Circular Economy: Accelerating the scale-up across global supply chains. Ellen MacArthur Foundation. Fletcher, K., & Tham, M. (2019). Earth Logic: Fashion Action Research Plan. Earth Logic. Fry, T. (2009). Design Futuring: Sustainability, Ethics and New Practice. Berg. Fuad-Luke, A. (2009). Design Activism: Beautiful Strangeness for a Sustainable World. Earthscan. Manzini, E. (2015). Design, When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. MIT Press. Margolin, V. (2015). Social Design: Essays on the Politics of Design. University of Chicago Press. Öztürk, M. (2020). Sürdürülebilir Tasarım. Konya: Literatürk Yayınları. Papanek, V. (1985/2005). Design for the Real World: Human Ecology and Social Change (2nd ed.). Academy Chicago Publishers. Stahel, W. R. (2016). The Circular Economy: A User’s Guide. Routledge.
10 Kültürel Çeşitlilik ve Yerel Trendler - Yerel kültürlerin globalleşme içinde korunması - Coğrafi ve sosyo-kültürel etkenler Appadurai, A. (1996). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. University of Minnesota Press. Bhabha, H. K. (1994). The Location of Culture. Routledge. Bora, T. (2017). Kültür Politikası ve İletişim. İletişim Yayınları. Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Sage. Nederveen Pieterse, J. (2009). Globalization and Culture: Global Mélange (2nd ed.). Rowman & Littlefield. UNESCO. (2003). Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. UNESCO.
11 Moda ve Görsel Kültürde Trendler - Moda döngüleri ve tasarım ilhamları - Retro ve nostalji etkisi Anlatım, tartışma Barthes, R. (1990). The Fashion System. University of California Press. Crane, D. (2012). Fashion and Its Social Agendas: Class, Gender, and Identity in Clothing. University of Chicago Press. Fletcher, K. (2010). Sustainable Fashion and Textiles: Design Journeys. Earthscan. Guffey, E. (2006). Retro: The Culture of Revival. Reaktion Books. Pickering, M., & Keightley, E. (2006). "The modalities of nostalgia." Current Sociology, 54(6), 919–941. Simmel, G. (1957). "Fashion." American Journal of Sociology, 62(6), 541–558.
12 Görsel İletişimde Gelecek Senaryoları - Gelecek tasarım senaryoları - Fütüristik trendler ve öngörüler Anlatım, tartışma Altay, A. (2016). Gelecek Senaryoları. İstanbul: Alfa Yayınları. Candy, S., & Dunagan, J. (2017). Designing an Alternative Tomorrow: Foresight and Speculative Design. Journal of Futures Studies, 21(3), 5–18. Kurzweil, R. (2005). The Singularity Is Near. Penguin. Miller, R. (2018). "Futures literacy: A discipline for discovering the future." World Futures Review, 10(1), 1–13. Voros, J. (2003). "A generic foresight process framework." Foresight, 5(3), 10–21.
13 Futuristik Tasarım Senaryosu-I Tartışma Belirli bir trendi analiz edip tasarım çözümü üretme Öğrenciler, belirli bir trendi analiz edip tasarım çözümü üretmelidir. Bu süreçte önceki haftalarda tartışılan kavramların uygulanması, güncel raporlardan yararlanılması ve tasarım vizyonu geliştirilmesi beklenir. Sevaldson, B. (2017). "Redesigning systems thinking." FormAkademisk, 10(1), 1–23. Küresel Trend Takibi için Kaynaklar ve Raporlama Kuruluşları • WGSN (World Global Style Network): https://www.wgsn.com • TrendWatching: https://www.trendwatching.com • McKinsey Insights (State of Fashion, Design, Society Reports): https://www.mckinsey.com/insights • Deloitte Insights: https://www2.deloitte.com/insights • Pew Research Center (Social & Cultural Trends): https://www.pewresearch.org • World Economic Forum (Future of Jobs, Global Risks): https://www.weforum.org/reports • Ipsos Global Trends: https://www.ipsos.com/en/global-trends • Future Today Institute (Tech Trends Reports): https://futuretodayinstitute.com/trend-report
14 Futuristik Tasarım Senaryosu-II Tartışma Belirli bir trendi analiz edip tasarım çözümü üretme Öğrenciler, belirli bir trendi analiz edip tasarım çözümü üretmelidir. Bu süreçte önceki haftalarda tartışılan kavramların uygulanması, güncel raporlardan yararlanılması ve tasarım vizyonu geliştirilmesi beklenir. Sevaldson, B. (2017). "Redesigning systems thinking." FormAkademisk, 10(1), 1–23. Küresel Trend Takibi için Kaynaklar ve Raporlama Kuruluşları • WGSN (World Global Style Network): https://www.wgsn.com • TrendWatching: https://www.trendwatching.com • McKinsey Insights (State of Fashion, Design, Society Reports): https://www.mckinsey.com/insights • Deloitte Insights: https://www2.deloitte.com/insights • Pew Research Center (Social & Cultural Trends): https://www.pewresearch.org • World Economic Forum (Future of Jobs, Global Risks): https://www.weforum.org/reports • Ipsos Global Trends: https://www.ipsos.com/en/global-trends • Future Today Institute (Tech Trends Reports): https://futuretodayinstitute.com/trend-report
15 Final

Abidin, C. (2021). Mapping Internet Celebrity. Emerald Publishing. Altay, A. (2016). Gelecek Senaryoları. Alfa Yayınları. Appadurai, A. (1996). Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization. University of Minnesota Press. Azman, N. (2015). Türkiye’de Medya ve Toplum. İletişim Yayınları. Barthes, R. (1990). The Fashion System. University of California Press. Bauman, Z. (2000). Liquid Modernity. Polity Press. Bhabha, H. K. (1994). The Location of Culture. Routledge. Binark, M. (2021). Dijital Kültür. Ütopya. Bora, T. (2017). Kültür Politikası ve İletişim. İletişim Yayınları. Bourdieu, P. (1986/2011). Distinction: A Social Critique of the Judgement of Taste (R. Nice, Trans.). Routledge. Bruns, A., & Burgess, J. (2015). Twitter hashtags from ad hoc to calculated publics. In Hashtag Publics: The Power and Politics of Discursive Networks (pp. 13–28). Peter Lang. Candy, S., & Dunagan, J. (2017). Designing an alternative tomorrow: Foresight and speculative design. Journal of Futures Studies, 21(3), 5–18. Castells, M. (2010). The Rise of the Network Society. Wiley-Blackwell. Couldry, N., & Hepp, A. (2017). The Mediated Construction of Reality. Polity Press. Crane, D. (2012). Fashion and Its Social Agendas: Class, Gender, and Identity in Clothing. University of Chicago Press. Çaplı, B. (2002). Medya ve Etik. İmge Kitabevi. Çelik, A. B. (2016). Toplumsal Dönüşümler ve İletişim. Detay Yayıncılık. Dionisio, J. D. N., Burns, W. G., & Gilbert, R. (2013). 3D virtual worlds and the metaverse: Current status and future possibilities. ACM Computing Surveys, 45(3), 1–38. Dowling, M. (2022). Fertile LAND: Pricing non-fungible tokens. Finance Research Letters, 44, 102096. Ellen MacArthur Foundation. (2015). Towards the Circular Economy: Accelerating the scale-up across global supply chains. Ellen MacArthur Foundation. Fletcher, K. (2010). Sustainable Fashion and Textiles: Design Journeys. Earthscan. Fletcher, K., & Tham, M. (2019). Earth Logic: Fashion Action Research Plan. Earth Logic. Fry, T. (2009). Design Futuring: Sustainability, Ethics and New Practice. Berg. Fuad-Luke, A. (2009). Design Activism: Beautiful Strangeness for a Sustainable World. Earthscan. Fuchs, C. (2014). Social Media: A Critical Introduction. Sage. Gandomi, A., & Haider, M. (2015). Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics. International Journal of Information Management, 35(2), 137–144. Gecim, E. (2022). Kültürel Trendler ve İletişim. İletişim Yayınları. Gerbaudo, P. (2012). Tweets and the Streets: Social Media and Contemporary Activism. Pluto Press. Godet, M. (2006). Creating Futures: Scenario Planning as a Strategic Management Tool. Economica. Guffey, E. (2006). Retro: The Culture of Revival. Reaktion Books. Habermas, J. (1991). The Structural Transformation of the Public Sphere. MIT Press. Hall, S. (1997). Representation: Cultural Representations and Signifying Practices. Sage. Highfield, T., & Leaver, T. (2016). Instagrammatics and digital methods: Studying visual social media, from selfies and GIFs to memes and emoji. Communication Research and Practice, 2(1), 47–62. Jenkins, H. (2006). Convergence Culture: Where Old and New Media Collide. NYU Press. Jenner, M. (2018). Netflix and the Re-invention of Television. Palgrave Macmillan. Julier, G. (2014). The Culture of Design (3rd ed.). Sage. Kawamura, Y. (2018). Fashion-ology: An Introduction to Fashion Studies (2nd ed.). Bloomsbury. Kaya, R., & Çakmur, B. (2010). Politics and the mass media in Turkey. Turkish Studies, 11(4), 521–537. Klinger, U., & Svensson, J. (2018). The end of media logics? On algorithms and agency. New Media & Society, 20(12), 4653–4670. Koca, E. (2018). Moda ve Giyim Kültürü. Detay Yayıncılık. Kurzweil, R. (2005). The Singularity Is Near. Penguin. Manzini, E. (2015). Design, When Everybody Designs: An Introduction to Design for Social Innovation. MIT Press. Margolin, V. (2015). Social Design: Essays on the Politics of Design. University of Chicago Press. Miller, R. (2018). Futures literacy: A discipline for discovering the future. World Futures Review, 10(1), 1–13. Mystakidis, S. (2022). Metaverse. Encyclopedia, 2(1), 486–497. Nederveen Pieterse, J. (2009). Globalization and Culture: Global Mélange (2nd ed.). Rowman & Littlefield. Nicol, D. J., & Macfarlane‐Dick, D. (2006). Formative assessment and self‐regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199–218. Noble, S. U. (2018). Algorithms of Oppression: How Search Engines Reinforce Racism. NYU Press. Özkul, A. (2018). İletişim ve Kültür. Siyasal Kitabevi. Öztürk, M. (2020). Sürdürülebilir Tasarım. Konya: Literatürk. Papacharissi, Z. (2010). A Private Sphere: Democracy in a Digital Age. Polity. Papanek, V. (1985/2005). Design for the Real World: Human Ecology and Social Change (2nd ed.). Academy Chicago Publishers. Pickering, M., & Keightley, E. (2006). The modalities of nostalgia. Current Sociology, 54(6), 919–941. Pink, S., Horst, H., Postill, J., Hjorth, L., Lewis, T., & Tacchi, J. (2016). Digital Ethnography: Principles and Practice. Sage. Raymond, M. (2010). The Trend Forecaster’s Handbook. Laurence King. Rocamora, A. (2016). Mediatization and digital media in the field of fashion. Fashion Theory, 20(5), 505–522. Sevaldson, B. (2017). Redesigning systems thinking. FormAkademisk, 10(1), 1–23. Shifman, L. (2014). Memes in Digital Culture. MIT Press. Simmel, G. (1957). Fashion. American Journal of Sociology, 62(6), 541–558. Stahel, W. R. (2016). The Circular Economy: A User’s Guide. Routledge. Storey, J. (2018). Cultural Theory and Popular Culture. Routledge. Thompson, J. B. (1995). The Media and Modernity: A Social Theory of the Media. Stanford University Press. Timisi, N. (2003). Yeni İletişim Teknolojileri ve Demokrasi. Dost Kitabevi. Tomlinson, J. (1999). Globalization and Culture. University of Chicago Press. Topuz, H. (2003). Türkiye’de Basın Tarihi. Remzi Kitabevi. Tufekci, Z. (2017). Twitter and Tear Gas: The Power and Fragility of Networked Protest. Yale University Press. UNESCO. (2003). Convention for the Safeguarding of the Intangible Cultural Heritage. UNESCO. Vejlgaard, H. (2008). Anatomy of a Trend. McGraw-Hill. Voros, J. (2003). A generic foresight process framework. Foresight, 5(3), 10–21. Williams, R. (1983). Keywords: A Vocabulary of Culture and Society. Oxford University Press. Yegen, C. (2019). Türkiye’de sosyal medya, siyaset ve toplumsal katılım. Moment Dergi, 6(2), 365–386. Küresel Trend Takibi için Kaynaklar ve Raporlama Kuruluşları • WGSN (World Global Style Network): https://www.wgsn.com • TrendWatching: https://www.trendwatching.com • McKinsey Insights (State of Fashion, Design, Society Reports): https://www.mckinsey.com/insights • Deloitte Insights: https://www2.deloitte.com/insights • Pew Research Center (Social & Cultural Trends): https://www.pewresearch.org • World Economic Forum (Future of Jobs, Global Risks): https://www.weforum.org/reports • Ipsos Global Trends: https://www.ipsos.com/en/global-trends • Future Today Institute (Tech Trends Reports): https://futuretodayinstitute.com/trend-report


İlgili haftada belirtilmiştir


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Rapor Hazırlama 1 50
Rapor Sunma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Rapor Hazırlama 1 50
Rapor Sunma 1 50
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 14 3 42
Rapor Hazırlama 2 15 30
Rapor Sunma 2 2 4
Bireysel Çalışma 16 3 48
Okuma 16 3 48
Toplam İş Yükü (saat) 172

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14
ÖÇ 1 3 5 4
ÖÇ 2 3 3 4
ÖÇ 3 5 5 5 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek