| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 9247015192025 | Deneysel Tipografi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin amacı, öğrencilerin tipografinin sınırlarını keşfederek yazıyı bir görsel ifade aracı olarak kullanabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır. Deneysel tipografi kapsamında öğrenciler; harf formu, kompozisyon, hareket, ritim ve anlatı gibi kavramları teorik ve uygulamalı düzeyde incelemekte, dijital araçlarla yaratıcı tipografik projeler üretmektedir. Görsel düşünme yetilerini geliştiren bu ders, öğrencilerin içerik ve biçim arasındaki ilişkiyi sorgulayarak özgün tipografik dil oluşturabilmelerini hedeflemektedir.
Doç. Dr. Damla İşbilen
| 1 | Öğrenciler, tipografinin temel ilkelerini ve deneysel tipografi yaklaşımlarını açıklayabilir. |
| 2 | Öğrenciler, harf formu, kompozisyon, hareket, ritim ve anlatı gibi kavramları teorik ve uygulamalı düzeyde analiz edebilir. |
| 3 | Öğrenciler, yazıyı bir görsel ifade aracı olarak kullanarak yaratıcı tipografik projeler geliştirebilir. |
| 4 | Öğrenciler, dijital araçları kullanarak deneysel tipografi alanında profesyonel üretimler gerçekleştirebilir. |
| 5 | Öğrenciler, içerik ve biçim arasındaki ilişkiyi sorgulayarak özgün bir tipografik dil oluşturabilir. |
Birinci Öğretim
[Yok]
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Derse giriş, tipografiye genel bakış ve deneysel tipografi kavramı | Ders anlatımı, tartışma | Ders izlencesi ve temel kavramların gözden geçirilmesi |
| 2 | Harf anatomisi ve yazı karakterlerinin biçimsel analizi | Sunum, örnek inceleme | Harf yapıları ve tipografik terimlerin araştırılması |
| 3 | Tipografi ve görsel ifade ilişkisi | Uygulama, görsel analiz | Tipografi ile oluşturulmuş sanat çalışmalarının incelenmesi |
| 4 | Tipografik kompozisyonun temel ilkeleri: Denge, hiyerarşi, ritim | Uygulama, sınıf içi çözümleme | Tasarım ilkeleri üzerine okuma yapılması |
| 5 | Geometrik soyutlama ile harf formu geliştirme | Uygulama, yaratıcı deneyler | Basit şekillerle harf kurgulama egzersizi |
| 6 | İçerik ve biçim ilişkisi: Anlatıyı tipografiyle ifade etme | Uygulama, yorumlama | Kavramsal metin seçimi ve tipografiyle ifade yolları araştırması |
| 7 | Tipografide ritim, tekrar ve varyasyon kavramları | Atölye çalışması, örnek çözümleme | Deneysel örneklerin taranması |
| 8 | Ara sınav | Sınav | Ara sınav hazırlığı |
| 9 | Hareketli tipografi: Zaman, geçiş ve ritim kavramlarının uygulamaya aktarımı | Uygulama, animasyon çözümleme | After Effects veya benzeri programlarda örnek videolar izlenmesi |
| 10 | Deneysel tipografi uygulamalarında kullanılan araçlar ve teknikler | Yazılım eğitimi, atölye | Dijital araçların tanıtımı ve kurulumu |
| 11 | Tipografi ile duygu ve atmosfer yaratma üzerine egzersizler | Uygulama, grup çalışması | Metin duygusu üzerine örnek analiz |
| 12 | Proje geliştirme I: Kavramsal ve görsel fikir üretimi | Beyin fırtınası, taslak çizim | Proje konusu belirlenmesi |
| 13 | Proje geliştirme II: Dijital uygulama ve son dokunuşlar | Atölye, geri bildirim | Uygulamanın hazırlanması |
| 14 | Proje sunumları ve genel değerlendirme | Sunum, değerlendirme | Final çıktılarının hazırlanması |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 | 50 |
| Final Sınavı | 1 | 50 | 50 |
| Seminer | 1 | 70 | 70 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 170 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
| ÖÇ 1 | 3 | |||||||||||||
| ÖÇ 2 | ||||||||||||||
| ÖÇ 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | ||||||||
| ÖÇ 4 | ||||||||||||||
| ÖÇ 5 |