| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 9247015102025 | Tasarımda Yaratıcı Düşünme Teknikleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Yüksek Lisans
Bu dersin amacı, bir tasarım problemini kavrayarak hedef kitleye yönelik uygun çözümler geliştirebilmek için yaratıcı düşünme tekniklerini kullanma becerisi kazandırmaktır. Öğrencilerin; kavram haritası ve zihin haritası oluşturma, benzetim ve kavram ilişkilendirme, görsel araştırma kolajı hazırlama, olay analizi gerçekleştirme ile soru-cevap yöntemleri gibi teknikleri öğrenmesi ve uygulaması hedeflenmektedir.
Doç. Dr. Damla İşbilen
| 1 | Öğrenciler, tasarım problemlerini analiz ederek hedef kitleye yönelik çözüm gereksinimlerini belirleyebilir. |
| 2 | Öğrenciler, yaratıcı düşünme tekniklerini tanımlayabilir ve tasarım sürecinde etkin biçimde kullanabilir. |
| 3 | Öğrenciler, kavram haritası, zihin haritası, benzetim ve kavram ilişkilendirme gibi yöntemleri kullanarak özgün fikirler geliştirebilir. |
| 4 | Öğrenciler, görsel araştırma kolajı, olay analizi ve soru-cevap tekniklerini uygulayarak farklı çözüm alternatifleri üretebilir. |
| 5 | Öğrenciler, edindikleri yaratıcı düşünme becerilerini tasarım sürecine entegre ederek yenilikçi ve hedef odaklı çözümler geliştirebilir. |
Birinci Öğretim
[Yok]
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Derse giriş, yaratıcı düşünmenin tanımı ve önemi | Ders anlatımı, tartışma | Ders izlencesi inceleme |
| 2 | Yaratıcılığın psikolojik ve bilişsel temelleri | Ders anlatımı, örnek analiz | Yaratıcılıkla ilgili temel kuramların okunması |
| 3 | Kavram haritası ve zihin haritası teknikleri | Uygulama, grup çalışması | Kavram-zihin haritası örneklerinin incelenmesi |
| 4 | Benzetme, ilişkilendirme ve soru sorma teknikleri | Uygulama, sınıf içi egzersiz | Tasarım problemi üzerine analoji geliştirme |
| 5 | Görsel araştırma ve kolaj ile fikir üretme | Atölye çalışması, sunum | Görsel kaynak taraması |
| 6 | Hikâyeleştirme ve senaryo kurma yöntemleri | Uygulama, grup çalışması | Storyboard ve olay kurgusu örnekleri |
| 7 | Olay analizi ile yaratıcı yaklaşım geliştirme | Vaka analizi, tartışma | Örnek olay incelemeleri |
| 8 | Ara sınav | Sınav | Ara sınav hazırlığı |
| 9 | Rastlantısallık ve rastgele uyaranlar ile fikir üretme | Uygulama, sınıf içi deney | Yaratıcı tetikleyici tekniklerin incelenmesi |
| 10 | Grup içi yaratıcı üretim süreçleri | Grup çalışması, tartışma | Takım tabanlı üretim örnekleri |
| 11 | Yaratıcılığı sınırlayan etmenler ve aşma yolları | Tartışma, vaka inceleme | Yaratıcılık engelleri üzerine okuma |
| 12 | Farklı disiplinlerde yaratıcı düşünme uygulamaları | Sunum, karşılaştırmalı analiz | Disiplinlerarası örneklerin incelenmesi |
| 13 | Final proje fikirlerinin geliştirilmesi | Danışmanlık, bireysel rehberlik | Proje planı ve taslak hazırlanması |
| 14 | Final proje sunumları ve genel değerlendirme | Sunum, geri bildirim | Final çıktılarının sunuma hazırlanması |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 50 | 50 |
| Final Sınavı | 1 | 50 | 50 |
| Seminer | 1 | 70 | 70 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 170 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
| ÖÇ 1 | 3 | |||||||||||||
| ÖÇ 2 | ||||||||||||||
| ÖÇ 3 | 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 4 | ||||||||
| ÖÇ 4 | ||||||||||||||
| ÖÇ 5 |