Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9301126142015 | Ceza Hukuku II | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 10,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin hekim kimliğinin oluşum sürecine katkısı, üzerinde önemle durulması gereken bir konudur. Tıp tarihini bilen, tıp tarihi bilinci kazanmış hekimler yetiştirmek zorundayız. Öğrenci, tıp tarihi dersinde, tarihi olayları değerlendirirken neden-sonuç ilişkilerini görebilme ve geçmişle bugünü değerlendirirken, geleceği de öngörebilme becerisi kazanmalıdır. Tarih metodolojisi yaklaşımıyla bu dersi almış öğrenci, klinikte "sorun çözme" konusunda daha yetkin olacaktır. Hekim adayına uğraşı tanıtılırken, onda "kimlik kaygısı" ve "sorumluluk bilinci" yaratılmalıdır. Tıp tarihi eğitiminin amaçlarından bir tanesi "meslek bilinci"nin kazandırılması kaygısı olmak durumundadır. Hekim adayı deneysel tıbba giden yolda yaşanan süreçleri eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirirken; tıp uğraşının işlevini, hekim formasyonuna yaptığı ya da yapması gereken katkıyı tartışabilmelidir. Tarihte yöntem bilgisini, tıpta yöntem bilgisine dönüştürebilme becerisi kazanmalıdır. Retrospektif düşünme alışkanlığı kazanan öğrenci, tıp tarihi eğitimini bir gelişim sürecinin canlı yapısı olarak düşünebilmeli; mesleki kimliğinin nasıl biçimlendiğini görerek, kendi rolünü daha gerçekçi ve geniş açıdan algılayarak, tıbbı değerlendirebilmelidir. Öğrenci bu derste tarihteki "olaylar" yerine "olguları" ele alma ve olguları inceleme becerisi kazanarak, bugün ve bundan sonraki mesleki, toplumsal, siyasal yaşamında da olay-olgu değerlendirmesini yaparak, daha işevuruk sonuçlara ulaşabilmelidir. Hastalık bir süreçtir ve bu süreçte "sorun çözme" yöntemlerinin nasıl kullanıldığı, metodolojik düşünme yeteneğinin varlığı önemlidir. Karşılaştırmalı bir tarih anlayışıyla ve "fon-figür" ayrımının yapıldığı tarihsel değerlendirmelerle, neden- sonuç ilişkilerinin önemi vurgulanarak ve süreç kavramı öğrenciye öğretilerek yapılan bir tıp tarihi dersinin öğrenciye katkısı büyük olacaktır.
Prof.Dr.Mustafa Ruhan ERDEM
1 | • Hekim adayının tıp tarihinin ışığında tıbbı tanıması, hekim adayının tıbba bakışına derinlik kazandırılması. |
2 | • Fakülteye ve tıp dünyasına henüz girmiş bulunan öğrencileri, dahil oldukları alan ve yaşayacakları süreçler hakkında bilgilendirmek; bu alanı ve süreçleri benimsemelerine ve meslek kimliği oluşturmalarına katkı sağlamak. |
3 | • Tıbbın evrimsel gelişiminin canlı bir süreç olduğunu, her başarının bazı temellere oturduğunu, bir mesleki rolün hangi evrelerden geçerek geliştiğini ve yapılaştığını bilen hekimler yetiştirmek. |
4 | • Sağlık ve hastalık kavramlarının sosyokültürel olarak algılanmasını öğrenmek. |
5 | • Ülkemizde tıp eğitiminin zaman içinde sergilediği değişimi bilmek. Tıbbın gelişim çizgisinde ana evreleri öğrenmek. |
6 | • Hekim adayına tıp tarihi bilinci kazandırmak, |
7 | • tıp tarihini evrimsel yaklaşımla değerlendirme yöntemini öğretmek |
8 | • hekim adayının, mesleğini tarih bilinci içinde değerlendirmesine katkıda bulunmak, |
9 |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
• Tıp, sağlık, hastalık kavramları • Tıbbın Değerleri • Tıbbi deontolojinin tanımı ve tıp eğitimindeki yeri • Hekim kimliği • Etik ilkeler • Hekimin erdemleri • Hekimlik yemini • Hekim-hasta iletişimi • İletişim becerileri • Aydınlatılmış onam • Gerçeğin söylenmesi ve etkili yöntemler • Klinikte etik karar verme süreçleri • Klinikte karşılaşılan etik ikilemler • Tıpta adalet: kıt kaynakların adil paylaşımı (Organ aktarımları) • Hekim ve hasta hakları • Yaşamın başlangıcı ve sonu ile ilgili etik konular • Sağlık politikaları • Evrensel Tıp Etiği Kodları ve Türk Tıp Etiği Kodu (Tıbbi Deontoloji Tüzüğü ve TTB Meslek Etiği İlkeleri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Felsefe ve etik | ||
2 | Tıp etiği kavramı | ||
3 | Hekim-hasta ilişkisinin etik yönü | ||
4 | Hekimin paternalistik davranış biçimi | ||
5 | Hasta değerleri ve tıbbi karara katılımı | ||
6 | Hastadan aydınlatılmış onam alınması | ||
7 | Tıp etiğinde ilkesel yaklaşım | ||
8 | |||
9 | |||
10 | |||
11 | |||
12 | |||
13 | |||
14 | |||
15 | |||
16 |
ÖZTÜRK BAHRİ/ERDEM MUSTAFA RUHAN, CEZA HUKUKU VE GÜVENLİK TEDBİRLERİ HUKUKU, SEÇKİN, ANKARA 2011
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Toplam İş Yükü (saat) | 0 |
PÇ 1 | PÇ 2 | |
ÖÇ 1 | ||
ÖÇ 2 | ||
ÖÇ 3 | ||
ÖÇ 4 | ||
ÖÇ 5 | ||
ÖÇ 6 | ||
ÖÇ 7 | ||
ÖÇ 8 | ||
ÖÇ 9 |