Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EBB6832017 | Öğretimde Planlama ve Değerlendirme | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin sonunda öğrenciler öğretimde planlama ve değerlendirmenin önemini kavrayabilecek, alanında öğretim faaliyeti planlayabilecek, alanında kurallara uygun sınav hazırlayabilecek, öğretimde planlama ve değerlendirmeye istekli hale gelebilecektir.
Prof. Dr. Nilay BÜMEN, Prof. Dr. Gülsen ÜNVER, Doç. Dr. Alper BAŞBAY, Doç. Dr. Makbule BAŞBAY, Doç. Dr. Bünyamin YURDAKUL, Doç. Dr. Öner USLU
1 | Dersin sonunda, öğretimde planlama ve değerlendirmeye ilişkin temel kavramları tanımlayabilme. |
2 | eğitim programlarının öğelerini tanıyabilme. |
3 | eğitimde hedef belirleme kurallarını tanıyabilme. |
4 | hedef belirlemede yararlanılan aşamalı sınıflamaları tanıyabilme. |
5 | öğretimde plan hazırlama ilkelerini tanıyabilme. |
6 | bir ölçme aracının niteliklerini kavrayabilme. |
7 | soru türlerini tanıyabilme. |
8 | soru yazma ilkelerini tanıyabilme. |
9 | kurallarına uygun olarak değişik türlerde soru yazabilme. |
10 | herhangi bir alanda hazırlanmış bir soruyu ilkelere uygunluk açısından eleştirebilme. |
11 | belli başlı öğretim yöntem ve tekniklerini hatırlayabilme. |
12 | belli başlı öğretim materyallerinin hazırlanma ilkelerini tanıyabilme. |
13 | belirli bir ders için kurallara uygun olarak yarıyıl planı hazırlayabilme. |
14 | alanında öğretim planı yapmaya istekli olabilme. |
15 | alanının öğretiminde uygun öğretim yöntem ve tekniklerini uygulamaya istekli olabilme. |
16 | nitelikli soru yazmaya istekli olabilme. |
17 | eğitimde etiğin önemini farkedebilme. |
18 | eğitimde etik kurallara uymaya istekli olabilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Temel Program Geliştirme Kavramları ve Süreçleri, Öğretim Planları, Hedefler ve Hedeflerin Aşamaları Sınıflaması, İçerik Seçimi ve Organizasyonu, Öğretim Yöntemleri ve Stratejileri, Materyallerin Özellikleri ve Seçimi, Ölçme ve Değerlendirme, Değerlendirme Yaklaşımları, Test Türleri, Sınav Sorusu Yazma Teknikleri, Not Verme, Eğitimde Etik.
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Dersin Gerekçesi ve Önemi - Dersin Kural ve Gerekleri Temel Kavramlar Eğitime İlişkin Temel Kavramlar Öğretim Etkinliklerini Planlama Günlük Plan Dönem (yarıyıl) Planı Yıllık Plan | |||
2 | Eğitimde Hedefler ve İçerik (Kapsam) Hedeflerin Aşamalı Sınıflaması (Bilişsel, Duyuşsal, Psikomotor alanlar) | |||
3 | Hedef Yazma İlkeleri Hedef ve Davranış Örnekleri | |||
4 | İçerik Seçimi ve Düzenlenmesi | |||
5 | Ölçme Değerlendirmeyle İlgili Temel Kavramlar Eğitimde Ölçme Değerlendirmenin Önemi/Yararı Geçerlik, Güvenirlik, Kullanışlılık Soru Tipleri ve Özellikleri Soru Yazma ve Hatalı Soruları Tespit Etme Çalışmaları Test Geliştirme Adımları Değerlendirme Teknikleri Ödev ve Projeler Güncel Değerlendirme Yaklaşımları (özgün değ., performans değ., gelişim dosyası değ.) | |||
6 | Ölçme Değerlendirmeyle İlgili Temel Kavramlar Eğitimde Ölçme Değerlendirmenin Önemi/Yararı Geçerlik, Güvenirlik, Kullanışlılık Soru Tipleri ve Özellikleri Soru Yazma ve Hatalı Soruları Tespit Etme Çalışmaları Test Geliştirme Adımları Değerlendirme Teknikleri Ödev ve Projeler Güncel Değerlendirme Yaklaşımları (özgün değ., performans değ., gelişim dosyası değ.) | |||
7 | Ölçme Değerlendirmeyle İlgili Temel Kavramlar Eğitimde Ölçme Değerlendirmenin Önemi/Yararı Geçerlik, Güvenirlik, Kullanışlılık Soru Tipleri ve Özellikleri Soru Yazma ve Hatalı Soruları Tespit Etme Çalışmaları Test Geliştirme Adımları Değerlendirme Teknikleri Ödev ve Projeler Güncel Değerlendirme Yaklaşımları (özgün değ., performans değ., gelişim dosyası değ.) | |||
8 | Ölçme Değerlendirmeyle İlgili Temel Kavramlar Eğitimde Ölçme Değerlendirmenin Önemi/Yararı Geçerlik, Güvenirlik, Kullanışlılık Soru Tipleri ve Özellikleri Soru Yazma ve Hatalı Soruları Tespit Etme Çalışmaları Test Geliştirme Adımları Değerlendirme Teknikleri Ödev ve Projeler Güncel Değerlendirme Yaklaşımları (özgün değ., performans değ., gelişim dosyası değ.) | |||
9 | Öğretim Materyallerini Hazırlama Öğretimde Materyal Türleri ve Özellikleri (tepegöz, data show, tahta, bilgisayar, kayıt araçları vs.) Öğretim Materyalleri Nasıl Hazırlanmalı? (Saydam, slayt, ders notu, ses kasedi, video film vb.) | |||
10 | Eğitim Durumları Öğrenme ve Öğretme İlkeleri Öğretimin Aşamaları, Bu Aşamalarla İlgili Grup Çalışmaları Tam Öğrenme Modeli *Sunuş Yolu *Buluş Yolu *İşbirliğine Dayalı Öğrenme Araştırma – İnceleme Yolu *Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi *Örnek Olay Yöntemi *Gösterip Yaptırma Yöntemi *Beyin Fırtınası *Soru-cevap *Rol Yapma *Benzetim (Simulation) *Projeye Dayalı Öğrenme *Probleme Dayalı Öğrenme *Aktif Öğrenme | |||
11 | Eğitim Durumları Öğrenme ve Öğretme İlkeleri Öğretimin Aşamaları, Bu Aşamalarla İlgili Grup Çalışmaları Tam Öğrenme Modeli *Sunuş Yolu *Buluş Yolu *İşbirliğine Dayalı Öğrenme Araştırma – İnceleme Yolu *Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi *Örnek Olay Yöntemi *Gösterip Yaptırma Yöntemi *Beyin Fırtınası *Soru-cevap *Rol Yapma *Benzetim (Simulation) *Projeye Dayalı Öğrenme *Probleme Dayalı Öğrenme *Aktif Öğrenme | |||
12 | Eğitim Durumları Öğrenme ve Öğretme İlkeleri Öğretimin Aşamaları, Bu Aşamalarla İlgili Grup Çalışmaları Tam Öğrenme Modeli *Sunuş Yolu *Buluş Yolu *İşbirliğine Dayalı Öğrenme Araştırma – İnceleme Yolu *Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi *Örnek Olay Yöntemi *Gösterip Yaptırma Yöntemi *Beyin Fırtınası *Soru-cevap *Rol Yapma *Benzetim (Simulation) *Projeye Dayalı Öğrenme *Probleme Dayalı Öğrenme *Aktif Öğrenme | |||
13 | Eğitim Durumları Öğrenme ve Öğretme İlkeleri Öğretimin Aşamaları, Bu Aşamalarla İlgili Grup Çalışmaları Tam Öğrenme Modeli *Sunuş Yolu *Buluş Yolu *İşbirliğine Dayalı Öğrenme Araştırma – İnceleme Yolu *Anlatma Yöntemi Tartışma Yöntemi *Örnek Olay Yöntemi *Gösterip Yaptırma Yöntemi *Beyin Fırtınası *Soru-cevap *Rol Yapma *Benzetim (Simulation) *Projeye Dayalı Öğrenme *Probleme Dayalı Öğrenme *Aktif Öğrenme | |||
14 | Sınıf Yönetimi, Sınıf Yönetimi Nedir? *İstenmeyen Davranışların Önlenmesi Eğitimde Etik Öğrencilerin Etik Hak ve Sorumlulukları | |||
15 | Sınıf Yönetimi, Sınıf Yönetimi Nedir? *İstenmeyen Davranışların Önlenmesi Eğitimde Etik Öğrencilerin Etik Hak ve Sorumlulukları | |||
16 | Final sınavı |
Açıkgöz, K. Ü. (2014). Aktif Öğrenme (13. Baskı). İzmir: Biliş Yayıncılık. Atılgan, H. (2019). (ed.) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (12. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Aydın, İ. (2018). Eğitim ve Öğretimde Etik (9. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Başar, H. (2013). Sınıf Yönetimi (18. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık Bilen, M. (2014). Plandan Uygulamaya Öğretim (8. Baskı). Ankara: Yargı Yayınevi. Bloom, B. S. (2016). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme (Çev.: D. A. Özçelik) (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Cannon, R. & Newble, D. (2000). A Handbook for Teachers in Universities & Colleges. UK: Kogan Page Lim. Delisle, Robert. (1997). How to Use Problem-Based Learning in the Classroom. Alexandria, Virginia: Association for Supervision and Curriculum Development ASCD. Demirel, Ö. (2020a). Eğitimde Program Geliştirme: Kuramdan Uygulamaya (27. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Demirel, Ö. (2017). Öğretme Sanatı (23. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Demirel, Ö. (2020b). (Ed.) Eğitimde Yeni Yönelimler (8. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Gronlund, N. E. (2000). How to Write and Use Instructional Objectives. Prentice-Hall. Joyce, B. R., Weil, M. & Calhoun, E. (2000). Models of Teaching. Boston: Allyn and Bacon. Kemp, J. E., Morrison, G. R. & Ross, S. M. (1998) Designing Effective Instruction. Prentice Hall. Moore, K. D. (2001). Classroom Teaching Skills. USA: McGraw Hill. Özçelik, D. A. (2013). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme (2. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Özçelik, D. A. (2014). Eğitim Programları ve Öğretim (3. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Preston, D. F. & Vogel, R. M. (2003). Methods of Teaching: Applying Cognitive Science to Promote Student Learning. USA: McGraw Hill. Saban, A. (2014). Öğrenme – Öğretme Süreci: Yeni Teori ve Yaklaşımlar (7. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Seferoğlu, S. S. (2006). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Pegem A Yayıncılık Senemoğlu, N. (2020). Gelişim, Öğrenme ve Öğretme (27. Baskı). Ankara: Anı Yayıncılık. Sönmez, V. (2015). Program Geliştirmede Öğretmen El Kitabı. Ankara: Anı yayıncılık. Turgut, M. F. & Baykul, Y. (2015). Eğitimde Ölçme Değerlendirme Metotları (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Yalın, H. İ. (2017). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme (30. Baskı). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Problem Çözümü | 14 | 1 | 14 |
Tartışma | 10 | 5 | 50 |
Rapor Hazırlama | 2 | 10 | 20 |
Makale Kritik Etme | 4 | 2 | 8 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 30 | 30 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 40 | 40 |
Toplam İş Yükü (saat) | 194 |
PÇ 1 | PÇ 2 | |
ÖÇ 1 | 3 | |
ÖÇ 2 | 2 | |
ÖÇ 3 | 3 | |
ÖÇ 4 | 3 | |
ÖÇ 5 | 4 | |
ÖÇ 6 | 3 | |
ÖÇ 7 | 4 | |
ÖÇ 8 | 4 | |
ÖÇ 9 | 3 | |
ÖÇ 10 | 4 | |
ÖÇ 11 | 3 | |
ÖÇ 12 | 4 | |
ÖÇ 13 | 3 | |
ÖÇ 14 | 4 | |
ÖÇ 15 | 3 | |
ÖÇ 16 | 3 | |
ÖÇ 17 | 3 | |
ÖÇ 18 | 3 |