GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9302066292007 Bilimsel Araştırma Planlamave Yazma Yöntem Bilimi Seçmeli Ders Grubu 2 4 8,00

Doktora


Türkçe


Dersin sonunda öğrenciler; bilimsel bir araştırma tasarlamayı, yürütmeyi ve sonuçlandırmayı, yürütülen bilimsel araştırmayı sözlü veya poster sunumu şeklinde sunmayı, bilimsel araştırma makalesi, derleme ve tez yazabilme becerisi kazanmayı, etik ilkeler çerçevesinde bu becerileri kazanabilmek için bilim etiğinin temel ilkelerini kavramayı gerçekleştirebileceklerdir.


Prof.Dr. Fatma Gül ATİLLA


1 Bilim etiğinin temel ilkelerini kavrayabilme
2 Bilimde etik dışı davranışları tanıyabilme
3 Bilimde etik dışı davranışlardan uzak durmanın kurallarını açıklayabilme
4 Bilim adamının taşıması gereken özelliklerini açıklayabilme
5 Bilimsel araştırma türlerini tanımlayabilme
6 Bilimsel araştırma konusuna uygun hipotezi kurabilme
7 Bilimsel araştırma planlamasını tasarlayabilme
8 Bilimsel parametreleri kullanarak araştırmanın verilerini elde edebilme
9 Bilimsel araştırma makalesinin taşıması gereken özelliklerini listeleyebilme
10 Derlemenin taşıması gereken özellikleri listeleyebilme
11 Tezin taşıması gereken özellikleri listeleyebilme
12 Bilimsel araştırma makalesi ve bilimsel kongrelere katılım için yürütülen bilimsel araştırmanın özetini yazabilme
13 Sözlü sunum tekniklerini etkili kullanabilme
14 Poster sunum tekniklerini etkili kullanabilme


Yok


Pratik uygulamalara katılım zorunludur.


1.Bilimsel araştırma planlaması: a.Hipotezin oluşturulması,b. Araştırma türünün seçimi, c.Araştırma türlerinin özellikleri, d. Bilimsel araştırma planlamasında genel olarak dikkat edilmesi gereken kriterler e.Bilimsel araştırma planlamasında araştırma türlerine göre dikkat edilmesi gereken kriterler 2.Bilimsel makale nasıl yazılır? a.Bilimsel makalenin bölümleri b. Başlık (Özellikleri) c.Yazarlar (Yazar olabilme koşulları) d.Özet (İçeriği) e.Giriş (İçeriği, Hangi soruların yanıtları bu bölümde olmalı) f.Gereç ve Yöntem (İçerik, Protokolün tanımı, Grupların oluşturulması, Maskeleme, Kullanılan istatistiksel analizler) g.Bulgular (Temel ilkeler) h.Tartışma (İçerik, Hangi soruların yanıtları bu bölümde olmalı) i.Teşekkür j.Kaynaklar (Düzenleme kuralları) 3. Özet nasıl yazılır? a.Özette bulunması gereken bölümler b.Yapılandırılmış özetin özellikleri c.Özette anlatımın önemi ve özellikleri 4.Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a.Sözlü sunum (Özellikleri, Görsel-işitsel araçlar) b.Poster sunumu (Özellikleri) 5. Bilimsel araştırmada etik ve sorunları (Bilim etiğinde temel ilkeler, Bilimde etik dışı davranışlar) PRATİK PROGRAM: 1. Bilimsel araştırma planlaması örneklemelerinin öğrenci tarafından sunumları 2. Özet yazımı uygulaması 3. Bilimsel araştırma sözlü sunumunun uygulaması


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Bilimsel araştırma planlaması a. Hipotezin oluşturulması b. Araştırma türünün seçimi c. Araştırma türlerinin özellikleri d. Bilimsel araştırma planlamasında genel olarak dikkat edilmesi gereken kriterler e. Bilimsel araştırma planlamasında araştırma türlerine göre dikkat edilmesi gereken kriterler Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.)
2 Uygulama Farklı tiplerde bilimsel araştırma planlaması örneklemelerinin sunumları
3 Bilimsel makale nasıl yazılır? a. Bilimsel makalenin bölümleri b. Başlık * Özellikleri c. Yazarlar * Yazar olabilmenin koşulları d. Özet * İçeriği e. Giriş * İçeriği * Hangi soruların yanıtları bu bölümde olmalı? Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.) (The revised CONCORT statement for reporting randomized trials: Explanation and eleboration. Annals of Internal Medicine 2001;134:663-694.) (Trisha GREENHALGH. Assessing the methodological quality of published papers. BMJ 1997;315:305-308.)
4 f. Gereç ve Yöntem * İçerik * Protokolün tanımı * Grupların oluşturulması * Maskeleme * Kullanılan istatistiksel analizler g. Bulgular * Temel ilkeler Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.) (Beth DAWSON, Robert G. TRAPP. Basic&Clinical Biostatistics. McGraw-Hill Medical, 2004.) (Trisha GREENHALGH. Papers that report diagnostic or screening tests. BMJ 1997;315:540-543.)
5 h. Tartışma * İçerik * Hangi soruların yanıtları bu bölümde olmalı? i. Teşekkür j. Kaynaklar * Bu bölümü düzenleme kuralları Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.) (The revised CONCORT statement for reporting randomized trials: Explanation and eleboration. Annals of Internal Medicine 2001;134:663-694.)
6 Özet nasıl yazılır? a. Özette bulunması gereken bölümler b. Yapılandırılmış özetin özellikleri c. Özette anlatımın önemi ve özellikleri Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.)
7 Uygulama SCI da yer alan makalelerin okunarak Özetini yazma
8 Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.) (Nurcan BUDUNELİ, Bilge Hakan ŞEN, Haluk BAYLAS. Slayt nasıl hazırlanmalı? Ege Dişhekimliği Fakültesi Dergisi 2000;21:101-106.) (Nurcan BUDUNELİ, Eralp BUDUNELİ, Haluk BAYLAS. İlgi çekici poster nasıl hazırlanmalı? Ege Dişhekimliği Fakültesi Dergisi 2000;21:107-110.)
9 Bilimsel araştırmada etik ve sorunları a. Bilim etiğinde temel ilkeler b. Bilimde etik dışı davranışlar Okuma ve kaynak tarama (Cumhur ERTEKİN, Nihat BERKER, Aslıhan TORUN, Dincer ULKU. Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları No.1 2002.)
10 Uygulama Bilimsel araştırma sözlü sunumu
11 Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri
12 Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri
13 Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri
14 Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri
15 Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri
16 Final Sınavı

• Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005. • Beth DAWSON, Robert G. TRAPP. Basic&Clinical Biostatistics. McGraw-Hill Medical, 2004. • The revised CONCORT statement for reporting randomized trials: Explanation and eleboration. Annals of Internal Medicine 2001;134:663-694. • Trisha GREENHALGH. Assessing the methodological quality of published papers. BMJ 1997;315:305-308. • Trisha GREENHALGH. Papers that report drug trials. BMJ 1997;315:480-483. • Trisha GREENHALGH. Papers that report diagnostic or screening tests. BMJ 1997;315:540-543. • Nurcan BUDUNELİ, Bilge Hakan ŞEN, Haluk BAYLAS. Slayt nasıl hazırlanmalı? Ege Dişhekimliği Fakültesi Dergisi 2000;21:101-106. • Nurcan BUDUNELİ, Eralp BUDUNELİ, Haluk BAYLAS. İlgi çekici poster nasıl hazırlanmalı? Ege Dişhekimliği Fakültesi Dergisi 2000;21:107-110. • Cumhur ERTEKİN, Nihat BERKER, Aslıhan TORUN, Dincer ULKU. Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları No.1 2002.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Uygulama/Pratik 5 40 200
Bireysel Çalışma 10 4 40
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 15 15
Okuma 15 1 15
Toplam İş Yükü (saat) 270

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
ÖÇ 9
ÖÇ 10
ÖÇ 11
ÖÇ 12
ÖÇ 13
ÖÇ 14
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek