Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9302066292007 | Bilimsel Araştırma Planlamave Yazma Yöntem Bilimi | Seçmeli Ders Grubu | 2 | 4 | 8,00 |
Doktora
Türkçe
Dersin sonunda öğrenciler; bilimsel bir araştırma tasarlamayı, yürütmeyi ve sonuçlandırmayı, yürütülen bilimsel araştırmayı sözlü veya poster sunumu şeklinde sunmayı, bilimsel araştırma makalesi, derleme ve tez yazabilme becerisi kazanmayı, etik ilkeler çerçevesinde bu becerileri kazanabilmek için bilim etiğinin temel ilkelerini kavramayı gerçekleştirebileceklerdir.
Prof.Dr. Fatma Gül ATİLLA
1 | Bilim etiğinin temel ilkelerini kavrayabilme |
2 | Bilimde etik dışı davranışları tanıyabilme |
3 | Bilimde etik dışı davranışlardan uzak durmanın kurallarını açıklayabilme |
4 | Bilim adamının taşıması gereken özelliklerini açıklayabilme |
5 | Bilimsel araştırma türlerini tanımlayabilme |
6 | Bilimsel araştırma konusuna uygun hipotezi kurabilme |
7 | Bilimsel araştırma planlamasını tasarlayabilme |
8 | Bilimsel parametreleri kullanarak araştırmanın verilerini elde edebilme |
9 | Bilimsel araştırma makalesinin taşıması gereken özelliklerini listeleyebilme |
10 | Derlemenin taşıması gereken özellikleri listeleyebilme |
11 | Tezin taşıması gereken özellikleri listeleyebilme |
12 | Bilimsel araştırma makalesi ve bilimsel kongrelere katılım için yürütülen bilimsel araştırmanın özetini yazabilme |
13 | Sözlü sunum tekniklerini etkili kullanabilme |
14 | Poster sunum tekniklerini etkili kullanabilme |
Yok
Pratik uygulamalara katılım zorunludur.
1.Bilimsel araştırma planlaması: a.Hipotezin oluşturulması,b. Araştırma türünün seçimi, c.Araştırma türlerinin özellikleri, d. Bilimsel araştırma planlamasında genel olarak dikkat edilmesi gereken kriterler e.Bilimsel araştırma planlamasında araştırma türlerine göre dikkat edilmesi gereken kriterler 2.Bilimsel makale nasıl yazılır? a.Bilimsel makalenin bölümleri b. Başlık (Özellikleri) c.Yazarlar (Yazar olabilme koşulları) d.Özet (İçeriği) e.Giriş (İçeriği, Hangi soruların yanıtları bu bölümde olmalı) f.Gereç ve Yöntem (İçerik, Protokolün tanımı, Grupların oluşturulması, Maskeleme, Kullanılan istatistiksel analizler) g.Bulgular (Temel ilkeler) h.Tartışma (İçerik, Hangi soruların yanıtları bu bölümde olmalı) i.Teşekkür j.Kaynaklar (Düzenleme kuralları) 3. Özet nasıl yazılır? a.Özette bulunması gereken bölümler b.Yapılandırılmış özetin özellikleri c.Özette anlatımın önemi ve özellikleri 4.Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a.Sözlü sunum (Özellikleri, Görsel-işitsel araçlar) b.Poster sunumu (Özellikleri) 5. Bilimsel araştırmada etik ve sorunları (Bilim etiğinde temel ilkeler, Bilimde etik dışı davranışlar) PRATİK PROGRAM: 1. Bilimsel araştırma planlaması örneklemelerinin öğrenci tarafından sunumları 2. Özet yazımı uygulaması 3. Bilimsel araştırma sözlü sunumunun uygulaması
Hafta | Konular (Teorik) | Uygulama | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|---|
1 | Bilimsel araştırma planlaması a. Hipotezin oluşturulması b. Araştırma türünün seçimi c. Araştırma türlerinin özellikleri d. Bilimsel araştırma planlamasında genel olarak dikkat edilmesi gereken kriterler e. Bilimsel araştırma planlamasında araştırma türlerine göre dikkat edilmesi gereken kriterler | Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.) | ||
2 | Uygulama | Farklı tiplerde bilimsel araştırma planlaması örneklemelerinin sunumları | ||
3 | Bilimsel makale nasıl yazılır? a. Bilimsel makalenin bölümleri b. Başlık * Özellikleri c. Yazarlar * Yazar olabilmenin koşulları d. Özet * İçeriği e. Giriş * İçeriği * Hangi soruların yanıtları bu bölümde olmalı? | Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.) (The revised CONCORT statement for reporting randomized trials: Explanation and eleboration. Annals of Internal Medicine 2001;134:663-694.) (Trisha GREENHALGH. Assessing the methodological quality of published papers. BMJ 1997;315:305-308.) | ||
4 | f. Gereç ve Yöntem * İçerik * Protokolün tanımı * Grupların oluşturulması * Maskeleme * Kullanılan istatistiksel analizler g. Bulgular * Temel ilkeler | Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.) (Beth DAWSON, Robert G. TRAPP. Basic&Clinical Biostatistics. McGraw-Hill Medical, 2004.) (Trisha GREENHALGH. Papers that report diagnostic or screening tests. BMJ 1997;315:540-543.) | ||
5 | h. Tartışma * İçerik * Hangi soruların yanıtları bu bölümde olmalı? i. Teşekkür j. Kaynaklar * Bu bölümü düzenleme kuralları | Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.) (The revised CONCORT statement for reporting randomized trials: Explanation and eleboration. Annals of Internal Medicine 2001;134:663-694.) | ||
6 | Özet nasıl yazılır? a. Özette bulunması gereken bölümler b. Yapılandırılmış özetin özellikleri c. Özette anlatımın önemi ve özellikleri | Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.) | ||
7 | Uygulama | SCI da yer alan makalelerin okunarak Özetini yazma | ||
8 | Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri | Okuma ve kaynak tarama (Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005.) (Nurcan BUDUNELİ, Bilge Hakan ŞEN, Haluk BAYLAS. Slayt nasıl hazırlanmalı? Ege Dişhekimliği Fakültesi Dergisi 2000;21:101-106.) (Nurcan BUDUNELİ, Eralp BUDUNELİ, Haluk BAYLAS. İlgi çekici poster nasıl hazırlanmalı? Ege Dişhekimliği Fakültesi Dergisi 2000;21:107-110.) | ||
9 | Bilimsel araştırmada etik ve sorunları a. Bilim etiğinde temel ilkeler b. Bilimde etik dışı davranışlar | Okuma ve kaynak tarama (Cumhur ERTEKİN, Nihat BERKER, Aslıhan TORUN, Dincer ULKU. Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları No.1 2002.) | ||
10 | Uygulama | Bilimsel araştırma sözlü sunumu | ||
11 | Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri | |||
12 | Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri | |||
13 | Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri | |||
14 | Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri | |||
15 | Bilimsel araştırmayı sunum teknikleri a. Sözlü sunum * Sözlü sunum özellikleri * Sözlü sunumun görsel-işitsel araçları b. Poster sunumu * Poster sunumun özellikleri | |||
16 | Final Sınavı |
• Robert A. DAY. Bilimsel makale nasıl yazılır, nasıl yayımlanır? Tübitak yayınları, 2005. • Beth DAWSON, Robert G. TRAPP. Basic&Clinical Biostatistics. McGraw-Hill Medical, 2004. • The revised CONCORT statement for reporting randomized trials: Explanation and eleboration. Annals of Internal Medicine 2001;134:663-694. • Trisha GREENHALGH. Assessing the methodological quality of published papers. BMJ 1997;315:305-308. • Trisha GREENHALGH. Papers that report drug trials. BMJ 1997;315:480-483. • Trisha GREENHALGH. Papers that report diagnostic or screening tests. BMJ 1997;315:540-543. • Nurcan BUDUNELİ, Bilge Hakan ŞEN, Haluk BAYLAS. Slayt nasıl hazırlanmalı? Ege Dişhekimliği Fakültesi Dergisi 2000;21:101-106. • Nurcan BUDUNELİ, Eralp BUDUNELİ, Haluk BAYLAS. İlgi çekici poster nasıl hazırlanmalı? Ege Dişhekimliği Fakültesi Dergisi 2000;21:107-110. • Cumhur ERTEKİN, Nihat BERKER, Aslıhan TORUN, Dincer ULKU. Bilimsel araştırmalarda etik ve sorunlar. Türkiye Bilimler Akademisi Yayınları No.1 2002.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Uygulama/Pratik | 5 | 40 | 200 |
Bireysel Çalışma | 10 | 4 | 40 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 15 | 1 | 15 |
Toplam İş Yükü (saat) | 270 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | |||||||||||
ÖÇ 2 | |||||||||||
ÖÇ 3 | |||||||||||
ÖÇ 4 | |||||||||||
ÖÇ 5 | |||||||||||
ÖÇ 6 | |||||||||||
ÖÇ 7 | |||||||||||
ÖÇ 8 | |||||||||||
ÖÇ 9 | |||||||||||
ÖÇ 10 | |||||||||||
ÖÇ 11 | |||||||||||
ÖÇ 12 | |||||||||||
ÖÇ 13 | |||||||||||
ÖÇ 14 |