Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9304046262019 | Cinsellik ve Cinsel Sağlık | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Doktora
Dersin amacı öğrencilerin içinde yaşadıkları toplumun üreme sağlığı ve cinsel sağlık ile ilgili sorunlarını anlamaları, duyarlılık geliştirmeleri ve çözüm yollarına yönelik bilgi ve anlayış kazanmalarıdır. Bu derste öğrencilerin, üreme sağlığı kavramını günümüzdeki gelişmeler doğrultusunda anlama; cinsellik, cinsel kimlik konularını irdeleme; tüm yaşam dönemlerinde cinsel sorunlara yaklaşımları değerlendirebilme; cinsel işlev bozuklukları ve toplumsal önemini analiz edebilme; cinselliğe hemşirelik yaklaşımı ve cinsel sağlık danışmanlığı ilkelerini kavrayabilme ve hemşire olarak rol alması amaçlanmıştır.
Dr. Öğr. Üyesi Özlem DEMİREL BOZKURT
1 | Üreme sağlığı ve cinsel sağlık ile ilgili kavramları tanımlayabilme, |
2 | Cinsellik/cinsiyet, cinsel kimlik, toplumsal cinsiyet, toplumsal cinsiyette eşitlik, toplumsal cinsiyette hakkaniyet kavramlarını tanımlayabilme, |
3 | Cinsel sağlığı etkileyen faktörleri açıklayabilme, |
4 | Yaşam dönemlerinde ve özel durumlarda cinsel sağlığın korunması için gerekli hemşirelik yaklaşımlarını planlama ve uygulama becerisini geliştirebilme, |
5 | Cinsel sağlığın korunmasında hemşirenin rolünü kavrayarak önemini bilme, |
6 | Kadının yaşam dönemlerinde cinsel fonksiyon bozukluklarını ayırt edebilme ve sağlıktan sapmalar olduğunda müdahale edebilme becerisini geliştirebilme. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Cinsellik ve üreme sağlığına giriş, cinselliğin anatomisi ve fizyolojisi, cinsellik ve üreme fonksiyonlarının değerlendirilmesi, cinsel kimlik, cinsiyet rolleri, cinsellik ve etkileyen faktörler, üreme ve cinsel sağlık hakkı, cinsel yönelimler haklar, cinsel istismar (şiddet ve cinsellik), kadının yaşam dönemlerinde cinsel sağlık I (Adölesan dönemi ve cinsellik, Gebelik ve cinsellik, Doğum sonrası dönemde cinsellik), kadının yaşam dönemlerinde cinsel sağlık II (Klimakterik dönemde cinsellik, Yaşlılık döneminde cinsellik), cinsel işlev bozuklukları, değerlendirilmesi, tanı yöntemleri ve tedavisi, cinsel eğitim ve sağlık çalışanlarının eğitiminde cinsellik, cinselliğin değerlendirilmesinde kullanılan kuram ve modeller, cinsel sorunlara ilişkin vaka tartışması ve hemşirelik bakımı
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin Tanımı ve Literatür Tarama | ||
2 | Literatür Tarama | ||
3 | Cinsellik ve üreme sağlığına giriş | ||
4 | Cinselliğin fizyolojisi ve anatomisi | ||
5 | Cinsellik ve üreme fonksiyonlarının değerlendirilmesi | ||
6 | Cinsel kimlik, cinsiyet rolleri, cinsellik ve etkileyen faktörler | ||
7 | Özel durumlarda cinsellik (engelliler vs) | ||
8 | Cinsel istismar (şiddet ve cinsellik) | ||
9 | Ara sınav | ||
10 | Kadının yaşam dönemlerinde cinsel sağlık (Adölesan Gebelik, Doğum sonrası dönem, Klimakterium, Yaşlılık) | ||
11 | Cinsel işlev bozuklukları, değerlendirilmesi, tanı yöntemleri, Cinsel Tedavi Hizmetleri, cinsel kimlik bozuklukları | ||
12 | Cinsel Eğitim ve Danışmanlık, Cinsel eğitim programları | ||
13 | Cinselliğin değerlendirilmesinde kullanılan kuram ve modeller | ||
14 | Toplum Kültür ve Cinsel sağlık | ||
15 | Cinsel sorunlara ilişkin vaka tartışması ve hemşirelik bakımı | ||
16 | Final Sınavı |
1. Basson, R., Brotto, LA., Laan, E., Redmond, G., Utian, W.H. (2005). Assesment and manegement of women’s sexual dysfunctions: Problematic desire and aroysal. J. Sex Medicine. 2.291–300. 2. Baybek, H., Tümer, A., Kayar, A. (2007). Muğla Üniversitesi öğrencilerinin cinsel sağlık / üreme sağlığı hizmetleri ile ilgili görüşlerinin incelenmesi. 5. Üreme Sağlığı ve Aile Planlaması Kongresi, 19-22 Nisan 2007, Swissotel, Ankara, 280. 3. Demir,Ü., Ertem,G., (2001). Menopoz ve cinsellik. Ege Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 4(6).11–14. 4. Enzlin,P., Mathıeu, C., Bruel, A., Bosteels, J., Vanderschuere,D., Demyttenaere,K. (2002). Sexual dysfunction in women with type 1 diabetes, a controlled study. Diabetes Care. 25(4). 672–677. 5. Enzlin,P., Mathıeu, C., Bruel, A., Bosteels, J., Vanderschuere,D., Demyttenaere,K. (2003). Prevalence and predictors of sexual dysfunction in women with type 1 diabetes, a controlled study. Diabetes Care. 26(2). 409–414. 6. Fogel, C.I. (2003). Women and sexualty. In: I.Q. Youngkin M.S. Davis. (Eds.), Women’ Health. Appleton&Lange Stamford Connecticut, 109–129. 7. Gökyıldız, Ş. (2002). Cinsel sağlığın geliştirilmesinde hemşirenin etkinliği nasıl sağlanır?. İstanbul Üniversitesi Florance Nightingale Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 12(49). 91–98. 8. CETAD (Cinsel Eğitim Tedavi ve Araştırma Derneği) yayınları https://www.cetad.org.tr/ 9. Ersanlı, K., Kumcağız, H. (Eds.). (2020). Cinsel sağlık eğitimi. Ankara:Pegem Akademi Yayıncılık 10. Zeren, F., Gürsoy, E. (2018). Neden Cinsel Sağlık Eğitimi?. Düzce Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8(1), 29-33. 11. Duman, N. B. (Ed.). (2019). Cinsel sağlık. Nobel Tıp Kitabevi. 12. Dişsiz, M., Yalçıntürk, A. A., Sümer, G., Tavşan, C., Dede, S., Durmuş, Ş., ... & Ünsal, M. (2020). Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Sağlık Konusundaki Bilgi Düzeyleri ve görüşleri. Zeynep Kamil Tıp Bülteni, 51(2), 78-83. 13. Aker, M. N., Uslu, E., Tuna, P.T., Molu, B. (2018). Hemşirelik Öğrencilerinin Cinsel Sağlık Bakımı Vermeye İlişkin Tutum ve İnançları. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 7(1), 41-49. 14. Koçak, D. Y., Duman, N. B. (2019). Türkiye’de hemşirelik alanında üreme sağlığı-cinsel sağlık konularında yapılmış olan tezlerin içerik açısından incelenmesi. Acıbadem Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi, (2), 265-270. 15. Başkaya, Y., Karakoç, H., Özerdoğan, N. (2018). Postpartum dönemde yaşanan cinsel sağlık sorunları, ebe ve hemşirenin rolü. Hemşirelikte Eğitim ve Araştırma Dergisi 15(4), 269-274.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Derse Katılım | 1 | 20 |
Ev Ödevi | 1 | 80 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 14 | 3 | 42 |
Rapor Hazırlama | 11 | 4 | 44 |
Proje Hazırlama | 1 | 10 | 10 |
Bireysel Çalışma | 14 | 8 | 112 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 14 | 1 | 14 |
Toplam İş Yükü (saat) | 275 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 4 | |||||||||
ÖÇ 3 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 | ||||||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | ||||||
ÖÇ 6 | 4 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |