GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9304056172015 Ölçüm Aracı Geliştirme Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Doktora


Türkçe


Bu ders, öğrencinin ölçüm aracı geliştirme aşamalarını anlamasını bilimsel araştırma ilkeleri doğrultusunda metodolojik çalışmaları eleştirel değerlendirebilmesini ve bu konuda tezine katkı sağlamayı amaçlamaktadır.


Prof. Dr. Özgül KARAYURT


1 Veri toplama araçlarının niteliğini açıklayabilme
2 Ölçüm aracı geliştirme aşamalarını açıklayabilme
3 ölçüm aracı geliştirmede sık kullanılan geçerlik ve güvenilirlik türlerini tartışabilme
4 Ölçüm aracı geliştirme ile ilgili yapılmış araştırmaları eleştirel değerlendirebilme


Yok


Yok


Ölçme ve çeşitleri, Olgusal ölçmeler, Yargısal ölçmeler, Ölçekler, Likert Ölçekler, Veri toplama araçlarının niteliği, Duyarlılık ve Seçicilik, Öngörü değeri, Olabilirlik Oranı, ROC Eğrisi, Ölçüm aracı geliştirme sık kullanılan geçerlik türleri, İçerik (Kapsam) Geçerliği, Yüzeysel (Görünüş )geçerliği, Kapsam geçerlik analizleri (Lawshe İçerik geçerlik oranı ve indeksi; Cohenkappa formülü, Kapsam geçerlik analizleri (Polit ve Beck içerik analiz indeksi, Davis Tekniği), Ölçüt geçerliği (Uygulama geçerliği), Tahminsel geçerlik (yordama geçerliği), Eşzamanlı geçerlik (benzer ölçek- halihazır geçerlik), Yapı geçerliği (Kavram- Kuram- Hipotez geçerliği, Faktör Analizi, Açıklayıcı Faktör analizleri, Faktör Analizi, Doğrulayıcı, Hipotezin (denencenin) Test Edilmesi veya Deneysel Değişkenlerin Test puanına Etkisi, Birleşen ve Ayırt Eden Geçerlik, Bilinen Gruplar Karşılaştırılması, Ölçüm aracı geliştirme sık kullanılan Güvenirlik Türleri, Ölçmenin Standart Hatası, Güvenirlik Katsayıları, Zamana Göre Değişmezlik Katsayısı (Test Tekrar Test güvenirliği), İç Tutarlık katsayısı, İki yarım test güvenirliği, Madde Toplam puan analizi, Cronbach Alfa Katsayısı, KuderRicharson 20-21


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Doğrudan ve dolaylı ölçme gereksinimi -Doğrudan ve dolaylı ölçme -Ölçek ve Türleri
2 Ölçme Hatası Veri Toplama Araçlarının Niteliği
3 Ölçüm aracı geliştirmede sık kullanılan geçerlik türleri -İçerik (Kapsam) Geçerliği -Yüzeysel (Görünüş) Geçerliği
4 Kapsam Geçerliği Kapsam geçerlik analizleri (Lawshe İçerik geçerlik oranı ve indeksi; Cohen kappa formülü, Polit ve Beck içerik analiz indeksi, Davis Tekniği)
5 Ölçüt geçerliği (Uygulama geçerliği) • Tahminsel geçerlik (yordama geçerliği) • Eşzamanlı geçerlik (benzer ölçek- halihazır geçerlik)
6 Yapı geçerliği (Kavram- Kuram- Hipotez geçerliği) • Faktör Analizi (Doğrulayıcı, Açıklayıcı Faktör analizleri) • Hipotezin (denencenin) Test Edilmesi veya Deneysel Değişkenlerin Test puanına Etkisi
7 Birleşen ve Ayırt Eden Geçerlik Bilinen Gruplar Karşılaştırılması
8 Ödev/Sunum
9 Ölçüm aracı geliştirme sık kullanılan Güvenirlik Türleri -Ölçmenin Standart Hatası
10 -Güvenirlik Katsayıları -Zamana Göre Değişmezlik Katsayısı (Test Tekrar Test güvenirliği
11 Eşdeğerlik Katsayısı -Paralel Form Güvenilirliği -Bağımsız Gözlemler Arası Uyum -Dil Eşdeğerliği
12 İç tutarlık katsayısı -İki yarım test güvenilirliği -madde toplam puan analizi
13 Cronbach Alfa Katsayısı KuderRicharson 20-21
14 Ölçüm aracı geliştirme ile ilgili araştırmaları eleştirel değerlendirme
15 Ölçüm aracı geliştirme ile ilgili araştırmaları eleştirel değerlendirme
16 Final Sınavı

• Alpar R. Uygulamalı İstatistik ve Geçerlik-Güvenirlik SPSS’ de Çözümleme Adımları İle Birlikte. Detay Yayıncılık, Ankara, 2012 • Baykul Y. Eğitimde Psikolojide Ölçme Klasik Test Teorisi ve Uygulaması. ÖSYM Yayınları, Cem Web Ofset, Ankara, 2000; 201-221 • Büyüköztürk Ş. Veri Analizi El Kitabı İstatistik, Araştırma Deseni SPSS Uygulamaları ve Yorum. PEGEM Akademi, 16. Baskı, Ankara, 2012 • Ercan İ, Kan İ. Ölçeklerde Güvenilirlik ve Geçerlik. Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi, 2004; 30(3): 211-216 • Karasar N. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayıncılık, 24. Baskı, 2012 • Şencan H. Sosyal ve Davranışsal Ölçümlerde Güvenilirlik ve Geçerlik. 1. Baskı, Ankara, 2005 • Özgüven İE. Test Puanlarının Yorumlanması, Güvenirlik ve Geçerlik Sistem Ofset, Ankara, 2000:83-108 • Polit DF, Beck CT. The Content Validity Index: AreYou Sure You Know What’s Being Reported? Critique and Recommendations. Research in Nursing& Health, 2006: 29; 489-497 • Tavşancıl E., (2010) Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi, Nobel Yay. Dağ., 4. Baskı, Ankara, 34-61 • Erkorkmaz Ü, Etikan İ,Demir O ve ark ( 2013). Doğrulayıcı Faktör Analizi ve Uyum İndeksleri. Turkiye Klinikleri J Med Sci;33(1):210-23 • Aksayan S, Gözüm S, Hemşirelik Araştırma Dergisi, kültürlerarası ölçek uyarlaması için rehber I: Ölçek uyarlama aşamaları ve dil uyarlaması, 2002 • Büyüköztürk Ş., Anket geliştirme, Başkent Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2005 • Ercan İ, Kan İ, Ölçekte güvenirlik ve geçerllik, Uludağ Üniversitesi Tıp Fakültesi Dergisi30 (3) 211-216, 2004 • Özgüven, İ.E. (2000) Psikolojik Testler, Dördüncü Baskı, Ankara, PDREM Yayınları, Sistem Ofset. • Polit, D.E. Hungler., B.P. (1997) Essentials Of Nursing Research Methods, Appraisal And Utilization, 4.Th Lippincott Raven Publishers. • Tezbaşaran, A. (1996) Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu, Psikoloji Derneği Yayınları, Ankara, Özyurt Matbaası. • Wood, G.L., Haber, J.(1994)NursingResearch: Methods, Critical Appraisal And Utilization, St. Louis, Mosby-YearBook, Inc, 365-382. • Tavşanal E, Veri analizi, Atlas Yayınevi, 2002 say:48 • Wilks SE, Spivey CA, Chisholm MA – Pharm B. Psychometric re-evaluation of the immunosuppressant therapy adherence scalea mong solid-organ transplant recipients Journal of Evaluation in Clinical Practice. 2008; 16 (2010), • Aksayan, S., Gözüm , S. (2002) Kültürlerarası Ölçek Uyarlaması Rehber I: Ölçek Uyarlama Aşamaları ve Dil Uyarlaması. Hemar-G Hemşirelik Araştırma Dergisi, 4 (1), 9-14. • Gözüm, S., Aksayan, S. (2003) Kültürlerarası Ölçek Uyarlaması Rehber II: Psikosometrik Özellikler ve Kültürlerarası Karşılaştırma. Hemar-G Hemşirelik Araştırma Dergisi 5 (1) 3-14. • Erefe İ:, Hemşirelikte Araştırma ilke süreç ve yöntemleri


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Derse Katılım 16 5 80
Rapor Hazırlama 1 20 20
Rapor Sunma 2 14 28
Bireysel Çalışma 2 6 12
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 20 20
Ev Ödevi 1 15 15
Toplam İş Yükü (saat) 175

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 2 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 3 5 5 5 5 5 5 5 5 5
ÖÇ 4 5 5 5 5 5 5 5 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek