GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9102026022014 Tarım ve Çevre Kirliliği Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Doktora


Türkçe


Doktora eğitim programında “zorunlu” kategorisinde yer alan bu dersin amacı bilim insanı olma yolunda ilerleyen öğrencilere günümüzün güncel sorunu olan çevre kirliliği konusunda temel kavram ve bilgileri vermek, alıcı ortam bazında kirlilik sorunlarını anlatmak, bu arada tarımdan kaynaklanan çevre sorunlarını da tartışmak ve bu sayede gerek dünyada ve gerekse Türkiye’de güncel çevre sorunları hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak, ayrıca sorunların çözümleri yönünde fikir üretebilmelerine, karar verebilmelerine ve ileride ilgililere öneride bulunabilmelerine zemin hazırlamaktır.


Prof. Dr. Serdar Tezcan Dr. Öğr. Üyesi Nedim Çetinkaya


1 Çevre sorunlarına yol açan başlıca kaynakları ve bunların tarımsal üretime yansıyan etkilerini öğrenme ve kavrama yeteneğini kazanma,
2 Çevre sorunlarının giderilmesinde fikir sahibi olabilme veya öneride bulunabilme yeteneğini elde etme,
3 Çevre sorunlarının tarımsal ekosisteme etkilerini diğer faktörlerin etkilerinden ayırt edebilme becerisini kazanma,
4 Tarımsal faaliyetlerden kaynaklanan çevre sorunlarını kavrama ve bunların çözümleri hakkında fikir sahibi olabilme veya öneride bulunabilme yeteneğini elde etme,
5 Bu kazanımlar ışığında tarımsal üretimin daha az sorunla uygulanmasında rol alabilme şansını kazanma,
6 Çevre konusunda projelere katılabilme, bilirkişi raporu ve sair rapor hazırlama veya böyle raporları değerlendirebilme yeteneğini elde etme.

Birinci Öğretim


Yok


Yok


1. Tarımsal üretim ve çevre sorunları; tanımlar, dünyada ve Türkiye’de aktuel durum 2. Örneklerle alıcı ortam bazında başlıca kirlilik tipleri 3. Kirlilik faktörleri- tarımsal ve doğal ekosistem arasındaki ilişkiler 4. Tarımsal faaliyetlerden kaynaklanan çevre sorunları 5. Seçilmiş konularda proje-sunu hazırlama 6. Genel değerlendirme


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Çevre sorunlarına tarihsel bir bakış
2 Türkiye’de çevre sorunlarına genel bakış
3 Tarımsal üretim-çevre ilişkileri
4 Başlıca kirlilik tipleri ve kaynakları
5 Hava kirliliği-tarım ilişkileri
6 Su kirliliği-tarım ilişkileri
7 Toprak kirliliği-tarım ilişkileri
8 Arasınav
9 Pestisit kirliliği
10 Radyoaktif, ısıl, ışık kirliliği-tarım ilişkileri
11 Elektromanyetik kirlilik-tarım ilişkileri
12 Biyolojik, genetik kirlilik-tarım ilişkileri
13 Çevre sorunlarında genel çözüm yolları
14 Çevre sorunlarında genel çözüm yolları
15 Proje sunumu
16 Final sınavı

Anonymous, 1999. “Çevre Bilimi-Sürdürülebilir Dünya”. Ed. Ü. Erdem. E.Ü. Çevre Sorunları Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayınları No:1. XX+498 s. Anonymous,2003. “Türkiye’nin Çevre Sorunları-2003. Türkiye Çevre Vakfı yayını, No :163, Ankara. 472 s. Anonymous, Ökotoxikologie von Pflanzenschutzmitteln. Deutsche Forschungsgemeinschaft, Sachstandsbericht Mitteilung 1. 414 pp (1994) Aydoğdu, M. & K. Gezer, Çevre Bilimi. Anı Yayıncılık. 224 s. (2007) Ecevit, O., Mennan, H., Aksoy, M., Akça, İ., Tarımsal mücadele ilaçları ve çevreye olan etkileri. OMÜ Ziraat Fakültesi, Ders Kitabı No:32, 145s. (1999) Ertürk, H., Çevre Bilimleri. Ekin Yayınları. 524 s. (2009) Haktanır, K., Arcak, S. Çevre Kirliliği. Ankara Üniv. Ziraat Fakültesi, Yaın No. 1503; Ders Kitabı No: 457, 1998. Türkman, A., Yaşanabilir bir çevre için. Dokuz Eylül Yayınları. 251 s. (2000)



Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 30 30
Final Sınavı 1 30 30
Quiz 2 2 4
Derse Katılım 14 2 28
Proje Hazırlama 1 25 25
Proje Sunma 1 25 25
Bireysel Çalışma 5 3 15
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 4 6 24
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 25 25
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 25 25
Toplam İş Yükü (saat) 231

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 0 4
ÖÇ 1 4
ÖÇ 2 2
ÖÇ 3 3
ÖÇ 4 5
ÖÇ 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek