GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9104026121998 Su Kirliliğinin Genotoksik Etkileri Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı, çeşitli çevresel kaynaklardan sucul ortama gelen genotoksik maddelerin tanıtılması ve canlı sistemler üzerine etkilerinin kavranması ve çözüm önerilerinin ortaya koyulması konusunda değerlendirmeler yapma becerisinin kazandırılmasıdır


Prof. Dr. Hatice Parlak


1 DNA yapısı, Mutajenite, mutasyon tiplerini kavrayabilme.
2 Sucul ortamda bulunan mutajenik bileşiklerin çeşitlerini öğrenme ve araştırma
3 Genotoksik bir etkene maruz kalan organizmanın DNA’sındaki yapısal değişimleri anlayabilme sonuçlarını yorumlayabilme
4 Mutajenite , tümör oluşumu ve kanser arasındaki bağlantıyı kavrayabilme
5 Sucul ekosistem ile ilgili Genotoksikoljik test yöntemlerini karşılaştırabilme


Yok


Yok


Mutajenitenin tanımı ve tipleri, DNA hasarının mutasyonlarla ilişkisisinin ortaya konması. Genotoksik kimyasallar ve genetik etkileri hakkında genel bilgiler. Genetik toksikolojide başlıca araştırma konuları ve sucul sistemde uygulanan genotoksisite yöntemleri. Mutajenitenin saptanmasında ileri yöntemler hakkında bilgiler.


Hafta Konular (Teorik) Uygulama Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Mutajenitenin tanımı ve tipleri
3 Mutasyona bağlı DNA hasarının Onarımı
4 Genotoksik Bileşikler
5 Literatür çalışması ve değerlendirilmesi
6 Genetik Etkiler
7 Ara Sınav
8 DNA’ da Genotoksik maddelerin neden olduğu yapısal değişimler
9 Mutajenite Kanser ve Tümör oluşumu
10 Literatür çalışması ve değerlendirilmesi
11 Sucul ortamdaki Genotoksik ve Kanserojenik maddeler
12 Denizel ortamlarda Mutajenik ve Kanserojenik maddelerin Etkileşimleri
13 Genetik Toksikolojide Başlıca Araştırma Konuları
14 Sucul sistemde uygulanan genotoksisite yöntemleri
15 Mutajenitenin saptanmasında yeni ve ileri yöntemler
16 Final

Parlak H., Arslan Ö.Ç., Boyacıoğlu M., Karaaslan M.A (2009).Ekotoksikoloji Ders Kitabı.E.Ü. Su ürünleri Fak.Yayınları.No:79. Ders kitabı dizini no:39 Accomando R., A. Viarengo, R. Bordone, M. Taningher, L.Canesi, M. Orunesu (1991). A rapid method for detecting DNAstrand breaks in Mytilus galloproÍincialis Lam. induced bygenotoxic xenobiotic chemicals, Int. J. Biochem. 23 : 2:227–229. Ames B.N., Magaw R. and Gold S. (1987). Ranking possible carcinogenic hazards, Science, 236, 271-279. Bolognesi C., Perrone, E., Roggieri, P., Sciutto, A.,( 2006). Bioindicators in monitoring long term genotoxic impact of oil spill: Haven case study, Marine Environmental Research 62: 287–291.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 2 28
Laboratuvar 9 2 18
Tartışma 1 2 2
Deney 3 4 12
Makale Kritik Etme 2 2 4
Bireysel Çalışma 14 2 28
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 6 6
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 6 6
Okuma 14 9 126
Laboratuvar Sınavı 1 1 1
Toplam İş Yükü (saat) 233

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek