GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9105056182007 Bilgi Geri Getirim Sistemleri Seçmeli Ders Grubu 1 2 8,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı; öğrencilere bilgi geri-getirim (BGG) probleminin tanıtılmasıdır. Dersin sonunda öğrencilerin; BGG sistemi oluşturmak için gerekli yöntemleri, BGG sistemlerinin fonksiyonlarını, değerlendirme yöntem ve ölçütlerini, terim ağırlıklandırma mekanizmalarını, derlem ihtiyacını ve kullanım yollarını bilmeleri beklenmektedir.



1 BGG sistem bileşenlerini analiz edebilme
2 Belge temsilinde kullanılan terim ağırlıklandırma süreci için gerekli olan unsurları kavrayabilme
3 BGG alandaki güncel çalışmaları ve yönelimleri inceleyebilme
4 BGG sistemlerinin değerlendirilmesinde kullanılan ölçütleri kavrayabilme
5 Farklı dil modellerinin kullanımını ve özelliklerini anlayabilme
6 Temel metin işleme algoritmalarını yazılımsal olarak gerçekleştirebilme
7 BGG sistem geliştirilmesinde derlem kullanımının önemini kavrayabilme
8 TREC (Text REtrieval Conference) derlemlerini BGG sürecinde kullanabilme becerisi


Yok


Ingilizce okuma ve anlama, İstatistiksel yöntemleri uygulayabilme becerisi


Bu ders BGG sahasındaki son gelişmelerin yanı sıra geleneksel yöntem ve kuramları içerir. Bu dersin kapsamı; yazılı metinlerin işlenmesi, indekslenmesi, organizasyonu ve sınıflanması konularına yoğunlaşmıştır. Ayrıca yardımlı-metin (İng. hypertext) ve çoklu-ortam belgelerinde geri getirim konuları da temel seviyede ele alınmıştır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Giriş: BGG temellerinin ve kullanılan terminolojinin tanıtılması
2 BGG Modelleri: BGG modellerinin ayrımı ve sınıflandırılması
3 Yazılı Metin için BGG Temelleri: Yazılı metinlerde BGG tanıtılması, kullanılan temel yöntemlerin ve uygulamadaki alt bileşenler
4 Klasik/Geleneksel BGG Modelleri: Boolean modeller, vektör model, olasılıksal modeller, geleneksel modellerin karşılaştırılması
5 Metin İşlemleri: Doküman ön işlenmesi, sözcüksel analiz yöntemleri, duran-kelimelerin elenmesi, gövdeleme, vb işlemler.
6 Sorgu Dilleri: Anahtar kelime tabanlı sorgulama, şablon eşleştirme ve yapısal sorgular.
7 İndeksleme ve Arama: Ters dosyalar, Tek geçişli ve iki geçişli indeksleme yöntemleri, metin ve sorgu arasındaki anlam ilişkisi, indeks terim ağırlıklandırma yöntemleri.
8 BGG Sistemi Geliştirmek: TERRIER metin geri getirimi geliştirme kütüphanesi, Derlemlerin önemi TREC derlemlerinin kullanımı.
9 Ara sınav
10 BGG Sistemi Değerlendirme: Anma ve Duyarlık ölçütleri, alternatif başarım ölçütleri.
11 Diğer BGG Modelleri: Küme teorisi tabanlı modeller, cebirsel modeller, olasılıksal modeller.
12 Yapısal Metin Geri-Getirim Modelleri: Örtüşmeyen listeleri ve yakınsal düğümleri temel alan modeller.
13 Çoklu-ortam BGG Modelleri ve Dilleri: Çoklu-ortam veri modellenmesi ve sorgulama teknikleri
14 Öğrenci Proje Sunumları
15 Öğrenci Proje Sunumları
16 Final sınavı

Ders kitabı: Modern Information Retrieval R. Baeza-Yates ve B. Ribeiro-Yeto, 1999 Diğer önemli kaynaklar: Information Retrieval: A survey, E. Greengrass,2000, http://www.cs.umbc.edu/research/cadip/readings/IR.report.120600.book.pdf Information retrieval, C.J. van Rijsbergen, http://www.dcs.gla.ac.uk/Keith/Preface.html Precision and Recall, S.M. Shafi ve R.A. Rather http://www.webology.ir/2005/v2n2/a12.html


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 3 3
Final Sınavı 1 3 3
Derse Katılım 12 3 36
Rapor Hazırlama 4 12 48
Proje Hazırlama 1 40 40
Proje Sunma 1 3 3
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 20 20
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 25 25
Okuma 14 9 126
Toplam İş Yükü (saat) 304

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
ÖÇ 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3
ÖÇ 4
ÖÇ 5
ÖÇ 6
ÖÇ 7
ÖÇ 8
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek