| Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
|---|---|---|---|---|---|
| 9105056222009 | Çok Etmenli Sistemler | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 8,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı öğrencilerin; özerk yazılım etmenleri ve bunların oluşturduğu çok-etmenli sistemleri tanımasını, çok-etmenli sistemlerin analizi, tasarımı ve uygulamasına yönelik yazılım geliştirme metodolojilerini ve araçları kullanarak etkin yazılım çözümlerini ortaya koyabilmelerini sağlamaktır.
Yrd. Doç. Dr. Geylani KARDAŞ
| 1 | Çok-etmenli sistemleri kavrayabilme. |
| 2 | İhtiyaç analizi sonunda çok-etmenli sistemleri tasarlayabilme. |
| 3 | Model güdümlü yazılım geliştirme tekniklerini çok-etmenli sistemlerin geliştirilmesi amacıyla uygulayabilme. |
| 4 | Varolan yazılım geliştirme çerçeveleri, kütüphaneleri ve araçlarını kullanarak etmen sistemlerini gerçekleştirebilme. |
Yok
Yok
Özerk etmenler ve çok-etmenli sistemler, etmen mimarileri, IEEE FIPA tanımlamaları, Çok-etmenli sistemlerde iletişim, etkileşim ve işbirliği, etmen sistemlerinin geliştirilmesine yönelik metodolojiler, anlamsal web’de yazılım etmenleri, çok-etmenli sistemlerin üstmodellenmesi ve model güdümlü olarak geliştirilmeleri
| Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
|---|---|---|---|
| 1 | Tanışma. Dersin gerekçesi ve önemi | ||
| 2 | Yazılım etmenleri. Etmen – Nesne Karşılaştırması. Etmen Sistemlerine İtirazlar | ||
| 3 | Etmen Mimarileri. Çok-etmenli Sistemler. Çok-etmenli Sistemlerde İletişim. Çok-etmenli Sistemlerde Etkileşim ve İşbirliği | ||
| 4 | Etmen Metodolojileri. Tropos. Gaia. Sabpo | ||
| 5 | JADE Çerçevesi | ||
| 6 | JADEX Çerçevesi | ||
| 7 | JADE Semantics Çerçevesi | ||
| 8 | ARASINAV | ||
| 9 | Anlamsal Web. Anlamsal Web Servisleri. Anlamsal Web Servisleri Mimarisi (AWSM). AWSM’nin Somutlaştırılması | ||
| 10 | Model güdümlü yazılım geliştirme | ||
| 11 | Çok-etmenli sistemlerin üstmodellemesi | ||
| 12 | Çok-etmenli sistemlerin model güdümlü geliştirilmesi | ||
| 13 | Çok-etmenli sistemleri için model güdümlü mimariler | ||
| 14 | Dönem projesi sunumları | ||
| 15 | Dönem projesi sunumları | ||
| 16 | FİNAL SINAVI |
• An Introduction to Multiagent Systems (2nd edition), Michael Wooldridge, John Wiley & Sons, 2009. • Methodologies and Software Engineering for Agent Systems (The Agent-Oriented Software Engineering Handbook), Federico Bergenti, Marie-Pierre Gleizes and Franco Zambonelli (Eds.), Kluwer Academic Publishers, 2004. • Agent-oriented Methodologies, Brian Henderson-Sellers and Paolo Giorgini (Eds.), Idea Group Publishing, 2005. • Developing Multi-Agent Systems with JADE, Fabio L. Bellifemine, Giovanni Caire and Dominic Greenwood, Wiley Publishing Inc., 2007. • Model Driven Architecture: Applying MDA to Enterprise Computing, David S. Frankel, Wiley Publishing Inc., 2003. • Çeşitli çok-etmenli yazılım sistemi geliştirme araçları
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
| Final Sınavı | 1 | 100 |
| Toplam | 100 | |
| Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
| Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 | |
Yok
| Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
|---|---|---|---|
| Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
| Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
| Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
| Rehberli Problem Çözümü | 10 | 3 | 30 |
| Proje Hazırlama | 1 | 20 | 20 |
| Proje Sunma | 1 | 5 | 5 |
| Bireysel Çalışma | 5 | 3 | 15 |
| Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 3 | 14 | 42 |
| Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 40 | 40 |
| Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 40 | 40 |
| Toplam İş Yükü (saat) | 240 | ||
| PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
| ÖÇ 1 | 4 | 5 | 3 | ||||
| ÖÇ 2 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | |
| ÖÇ 3 | 4 | 4 | 5 | 3 | 3 | 4 | |
| ÖÇ 4 | 4 | 4 | 4 | 3 | 3 |