Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9105056252011 | İleri Betimleme Teknikleri | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 8,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı üç boyutlu bilgisayar grafiklerinde kullanılan ışıklandırma, gölgelendirme ve kaplama gibi betimleme (rendering) tekniklerini tanımak ve üzerilerinde proje geliştirmektir. Bu amaçla işlemci ve grafik donanım programlamaları, ‘shading’ dilleri incelenecektir.
Asst.Prof. Dr.Cengiz Güngör
1 | Bilgisayar grafiklerinde kullanılan matematiksel temelleri kavrayabilme ve bunları bilgisayar grafiklerinde kullanabilme. |
2 | OpenGL veya DirectX ile OGRE üzerinde grafik programlama yapabilme. |
3 | Grafik amaçlı donanımı kullanabilme. |
4 | Grafiksel objeleri bilgisayar grafiklerinde kullanabilme. |
5 | HLSL gibi ‘shader’ dillerini grafik programlamada kullanabilme . |
6 | İki boyutlu ve üç boyutlu gösterimi kavrayabilme ve bunu grafik programlamada kullanabilme. |
7 | Grafiksel objelerin ışıklandırılmasını kavrayabilme ve bunu bilgisayar grafiklerinde uygulayabilme. |
8 | Kaplama ve çevresel görüntüyü objelere düşürmeyi kavrayabilme ve bunları bilgisayar grafiklerinde kullanabilme. |
9 | Gelişmiş aydınlanma tekniklerinin fiziksel temlellerini ve hesaplamalarının programlanmasını kavrayabilme. |
10 | Gölgelendirme yöntemlerini kullanabilme. |
C veya C++ programlama dili bilgisi gerekmektedir. Veri yapıları (işaretçiler, listeler ve hafıza tahsisleri) bilgisi gerekmektedir. Temel lineer cebir, geometri ve hesaplama bilgisi gerekmektedir.
Yok
Bilgisayar grafiklerinin temel ve gelişmiş temelleri. Grafik çizek için kullanılan temel matematik bilgisi. Vektörler ve matrislerin kullanımı. OpenGL, DirectX ve OGRE ile grafik programlama. Dönüşümler ve koordinate sistemleri. Aydınlanma, tampon bellekler ve kaplama. Kapsayan hacimlerle çarpışma testleri ve oyunlarda kullanılan temel fizik kuralları. OGRE ve HLSL kullanılarak CPU ve GPU programlama. Kaplamalar ve çevre görüntünün objeye düşürtülmesi. Aydınlanma modelleri, ‘normal mapping’ tekniği, gölgelendirme ve çevresel aydınlanma teknikleri.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Matematiksel Temeller | ||
2 | C++ ve STL kullanımı, Dönüşümler | ||
3 | Koordinat sistemleri, temel yapılar ve RenderMonkey kullanımı | ||
4 | Görüntüleme ve yansıtmalar, temel objler | ||
5 | Kapsayan hacim ve çarpışma tesleri | ||
6 | Uzaysal veri yapıları ve sahne çizgeleri | ||
7 | CPU ve GPU programlama | ||
8 | OpenGL/Directx ve OGRE programlama | ||
9 | Rasterizasyon, Antialiasing ve HLSL | ||
10 | Kaplamalar ve çevresel görüntü | ||
11 | Aydınlanma ve Normal mapping | ||
12 | Gölgelendirme | ||
13 | Çevresel aydınlanma ve ‘defered shading’ | ||
14 | Özet ve Proje sunumları |
DERS KİTAPLARI: 1. Hearn, D. D. , Baker, M. P., Computer Graphics with OpenGL, 3rd edition, Prentice Hall, 2003. 2. Gözcü, Ş, Opengl ve Glut ile Oyun Programcılığına Giriş, Şeçkin Yayıncılık, 2006. 3. Çetin, A, Bilgisayar Grafikleri, Grafik Programlama, Şeçkin Yayıncılık, 2003. YARDIMCI KİTAPLAR: 1. Angel, E, Interactive Computer Graphics: A Top-down Approach Using OpenGL, 4th edition, Addison Wesley, 2005. 2. Shreiner, D., The Khronos OpenGL ARB Working Group, OpenGL Programming Guide: The Official Guide to Learning OpenGL, 7th edition, Addison-Wesley Professional, 2009. 3. Foley, J.D., van Dam, A., Hughes, J.F., Feiner, S.K., Computer Graphics: Principles and Practice, 2nd edition, Addison Wesley, 1990.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Proje Hazırlama | 1 | 40 | 40 |
Proje Sunma | 1 | 6 | 6 |
Okuma | 11 | 7 | 77 |
Ev Ödevi | 9 | 7 | 63 |
Toplam İş Yükü (saat) | 228 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | |||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 3 | ||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | 4 | ||||
ÖÇ 4 | 5 | 5 | 3 | ||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | |||||
ÖÇ 6 | 5 | 5 | 3 | ||||
ÖÇ 7 | 5 | 5 | 3 | ||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 4 | ||||
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 4 | ||||
ÖÇ 10 | 5 | 5 |