GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201056012018 Anadolu'da Persler Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı, İ.Ö. 546-330 yılları arasında tüm Anadolu’yu egemenliği altına almış ve Atina Akropolisini tahrip etmiş olan Perslerin Yunan Dünyasında bıraktığı kültürel etkiyi, günümüze kadar korunmuş eserler yardımıyla tartışmaktır.


Prof. Dr. Gürcan POLAT


1 1. Perslerle Yunanlıları karşı karşıya getiren ve sıcak temasın sağlandığı tarihi süreçleri değerlendirebilme
2 8. Akhaemenid sanatının Yunan sanatına etkisini değerlendirip, tartışabilme.
3 3. Anadolu’da Pers etkili eserler üzerindeki ikonografiyi değerlendirebilme.
4 4. Yunan seramikleri üzerindeki Pers etkisini irdeleyebilme
5 7. Batı Anadolu’daki Akhaemenid savunma sistemlerini tartışabilme
6 6. Batı Anadolu’da ele geçen Pers etkili mezar tipleri ve buluntularını tartışabilme
7 2. Akhaemenid İmparatorluğunda Yunanlıların yeri ve konumunu tartışabilme
8 5. Batı Anadolu’da ele geçen heykeltıraşlık eserleri üzerindeki Persli unsurlarını belirleyebilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


İ.Ö. 550 yılında kurulan ve kısa zamanda büyüyerek tüm Anadolu’yu da içerisine alan büyük boyutlu bir coğrafyaya hakim olan Akhaemenid İmparatorluğunun tarihi, yönetim şekli, ordu düzeni, mimarisi, din ve ölü gömme gelenekleri tartışılacak. Akhaemenid İmparatorluğunun hakim olduğu topraklar üzerinde, özellikle Batı Anadolu’da, günümüze kadar koruna gelen eserleri incelenecek ve bunların hangi etkiler altında üretildikleri tartışılacaktır. .


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kaynakçalar
2 Akhaemenid İmparatorluğunun kuruluşunu hazırlayan nedenler ve kuruluşu
3 Tuplin, Garrison Weiskopf, Gorverning
4 Akhaemenid İmparatorluğunun yönetici listesi, dönemsel coğrafi sınırları, savunma sistemleri ve yönetim anlayışı
5 Miller, (sf.135-152) Özgen-Öztürk, Lydian
6 Akhaemenid İmparatorluğunda metal kullanımı ve Yunan dünyasına etkileri
7 Razmjou, Religion
8 Akhaemenid İmparatorluğunda din ve ölü gömme gelenekleri
9 Ara sınav
10 Root, Apadana, Polat, Belevi Curtis, Palace
11 Anadolu-Pers heykeltraşlık eserlerinin değerlendirilmesi
12 Tuplin, Persianization Brosius, Persians
13 Yunan ve Persler Arasındaki kültürel etkileşim
14 Boardman, Persia
15 Akhaemenid – Hellen ilişkisinin genel değerlendirmesi
16 Final Sınavı

Ders Kitabı: Miller, M.C., Athens and Persia in the fifth century BC, 1997 Wiesehöfer, J., Ancient Persia, 1996 Razmjou, S., Religion and Burial Customs, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 150-180. Tuplin C., The Limits of Persianization, Some Reflections on Cultural Links in the Presian Empire, Cultural Identity in the Ancient Mediterranean, Ed. E.S. Gruen, 2011, 150-182 Boardman, J., Persia and the West, 2000. Curtis, J., The Palace, Forgotten Empire, The World of Ancient Persia, Eds. J. Curtis and N. Tallis, 2006, 50-103 Brosius, M., Keeping up with the Persians Between Cultural Identity and Persianization in the Achaemenid Period, Cultural Identity in the Ancient Mediterranean, Ed. E.S. Gruen, 2011, 135-149. Miller, C.M., Manners Makyth Man, Cultural Identity in the Ancient Mediterranean, Ed. E.S. Gruen, 2011, 97-134. Polat, G., War der Persische Satrap Autophradates von Sardeis der ursprüngliche Grabherr des Mausoleum in Belevi?, Epigraphica Anatolica 38, 2005, 57-72. Özgen, İ.- Öztürk, J., Heritage Recovered The Lydian Treasure, 1996. Root, M.C., "The Parthenon Frieze and the Apadana Reliefs at Persepolis: Reassessing a Programmatic Relationship", AJA 89, 1985. Weiskopf, M.N., Achaemenid Systems of Governing in Anatolia, 1995. Tuplin, C., "Persian Garrisons in Xenophon and Other Sources", Ach.His. III, 1988. Yardımcı Kitaplar:


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 13 2 26
Tartışma 12 2 24
Soru-Yanıt 10 1 10
Takım/Grup Çalışması 10 1 10
Rapor Sunma 10 1 10
Seminer 5 2 10
Makale Kritik Etme 15 2 30
Bireysel Çalışma 12 4 48
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 5 4 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 11 11
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 11 11
Okuma 13 2 26
Toplam İş Yükü (saat) 240

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 1 4 3
ÖÇ 2 4 3
ÖÇ 3 5 3 3
ÖÇ 4 5 3
ÖÇ 5 5 3
ÖÇ 6 5 3
ÖÇ 7 5 3
ÖÇ 8 5 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek