GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201056092018 Antik Dönem'de Cam Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Doktora


Türkçe


Dersin amacı, antik dönemde cam kapların (objelerin) üretim tekniklerinin, formlarının tanıtılması, bunların ticareti hakkında bilgi verilmesidir.


Prof. Dr. Gonca Şenol


1 1. Cam hamurunun bulunması ve camdan kap yapımının tarihçesi üzerine bilgi sahibi olabilme.
2 2. Cam obje ve vazoların yapımında kullanılan materyalin tanınması.
3 3. Cam obje ve vazoların üretim tekniklerinin öğrenilmesi.
4 4. Cam hamuru ve cam obje/vazo yapımının gerçekleştiği atölyeler ve üreticiler hakkında bilgi edinilmesi.
5 5. Kronolojik süreç içerisinde cam vazo formlarının teknolojik ve stilistik gelişiminin tanınması.
6 6. Cam vazo üretim merkezlerinin ve ticari ilişkileri kanıtlayan ihraç/ithal ürünlerin belirlenebilmesi.
7 7. Cam obje/kapların ele geçtiği önemli kontekstlerin tanınması.
8 8. Camın kullanım amacı, yeri ve konservasyon ve restorasyon teknikleri hakkında bilgi edinme
9 9. Kütüphane araştırması ve internette tarama yapabilme.
10 10. Araştırma yaptığı konuyla ilgili bilgi ve deneyimlerini yazılı olarak ifade edebilme.

Birinci Öğretim



[Yok]


• Camın kökeni, cam yapımında kullanılan malzemeler ve üretim atölyeleri tanıtılıp, Geç Bronz Çağdan Roma İmparatorluk Dönemi’nin sonuna kadar cam üretim teknolojisi hakkında bilgi verilecektir. Kronolojik ve bölgesel çerçeve içerisinde cam kap formları, renklendirilmesi, süslemesi ve üretim teknikleri anlatılacaktır. Antik dönemde cam üretimi yapan merkezler ve gerçekleşen ticari faaliyetler belirlenecektir.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve bibliografya tanıtımı
2 Cam hamurunun ortaya çıkışı, cam kap/obje yapımı tarihçesi, erken cam eserler
3 Cam eser yapım teknikleri (iç kalıp cam ve mozaik cam, döküm ve kalıplama ve üfleme teknikleri) ve örnekler
4 Cam eser boyama, süsleme teknikleri, malzemeler ve vazo formları
5 Mısır uygarlığında cam üretimi
6 Cam üretim atölyeleri ve fırınları
7 Cam eser üretiminin, atölyede gözlemlenmesi (çalışma alanı: Kurudere/Nazarköy, cam boncuk atölyeleri)
8 Ara sınav
9 Yakın Doğu uygarlıklarında ve Doğu Akdeniz’deki Merkezlerde cam üretimi
10 Hellenistik Dönem’de cam üretim ve teknolojisi
11 Roma Dönemi’nde cam üretimi
12 Kazı laboratuarlarında bulunan örnek cam eserler üzerinde envanter, restorasyon ve konservasyon eğitimi
13 Cam obje/vazo ticareti, etkileşimler, kontekstler
14 Dönem Semineri Sunumu
15 Dönem Semineri Sunumu
16 Final Sınavı

Tait, H. (ed.) (1991), Five Thousand years of Glass, British Museum Press. Özgümüş, Ü. (2000), Anadolu Camcılığı, İstanbul. Foy, D., Nenna, M.-D., (2001), Tout feu tout sable, Mille ans de vere antique dans le midi de la France, Aix-en-Provence. Foy, D., Nenna, M.-D., (2003), Echanges et commerce du verre dans le monde antique, Actes du collogue de l’AFAV, Aix-en-Provence et Marseille, 7-9 juin 2001, Monographies Instrumentum 24, Montagnac. Yardımcı Kitaplar: M.-D. Nenna (ed.)(2000), La route du verre, Ateliers primaires et secondaires de second millénaire av. J.-C. au Moyen Age, Travaux de la Maison de l’Orient Méditerranéen, No. 33. M. Newby, K. Painter (ed.)(1991), Roman Glass, Two centuries of Art and Invention, Occasional Papers from the Society of Antiquaries of London, Vol. XIII. (1999) Solid Liquid, Grek, Roman, Byzantine and Islamic Glass, Fortuna Fine Arts, Ltd, New York. S. N. Sen, M. Chaudhuri (1985), Ancient Glass and India, New Delphi. G. D. Weinberg (1992), Glass Vessels in Ancient Greece, Athens. B. Gürler (2000), Tire Müzesi Cam Eserleri, T.C. Kültür Bakanlığı, Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Ankara. A. Özet (1998), Dipten Gelen Parıltı, Bodrum Sualtı Arkeoloji Müzesi Cam Eserleri, T.C. Kültür Bakanlığı, Anıtlar ve Müzeler Genel Müdürlüğü, Ankara.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Bütünleme Sınavı 1 1 1
Tartışma 1 37 37
Seminer 1 40 40
Makale Kritik Etme 1 30 30
Okuma 1 40 40
Ev Ödevi 1 30 30
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15 PÇ 16
ÖÇ 0 3 4 3 3 4 4 5 2
ÖÇ 1 2 3 4 4 3 2 4
ÖÇ 2 3 3 3 4 2 5
ÖÇ 3 4 3 2 4 3 2 5
ÖÇ 4 3 2 4 3 4
ÖÇ 5 2 3 5 5 4 3
ÖÇ 6 4 3 2 4 2 4
ÖÇ 7 3 5 4 3 3
ÖÇ 8 3 4 4 3 2
ÖÇ 9 2 4 3 4 2 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek