Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201066052014 | Arkeolojide Kültürel Etkileşim ve Dönüşüm | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı öğrencinin; Antik dönemlerde görülen kültürel değişim ve dönüşümlerin sebeplerini kuramsal yaklaşımlardan yararlanarak yorumlamasını sağlamaktır
Professor Dr. Eşref Abay
1 | Kültürel tartışmaları anlamak |
2 | Kültürel kuramlar hakkında bilgi edinmek |
3 | Kültürel Değişimin nedenlerini öğrenmek |
4 | Kültürel değişimde ticaretin rolü hakkında bilgi edinmek |
5 | Göçün kültürel değişim üzerindeki etkilerini bilmek |
6 | Kültürel değişimin sebeplerini anlamak için arkeolojik verilerin nasıl değerlendirileceğini öğrenmek |
7 | Arkeolojik verileri kültürel değişim kuramlarına dayanarak yorumlayabilmek |
8 | Yazılı kaynaklardan yararlanabilmeyi öğrenmek |
9 | Araştırma yaptığı konuyla ilgili bilgi ve deneyimlerini yazılı olarak ifade edebilme |
Yok
Yok
Bu derste, prehistorik dönemlerde kültürlerin değişiminde hangi faktörlerin rol oynadığını ve söz konusu faktörlerin somut arkeolojik verilerle nasıl ortaya koyulabileceği tartışılacaktır. Aynı zamanda kültürel kuramlar ile ilgili tartışmalar anlatılacaktır
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallar | ||
2 | Kültürel Kuramlar | ||
3 | Kültürel Kuramlar (Devam) | ||
4 | Kültürel Değişimin nedenleri, Ticaret, Etkileşim, Savaşlar | ||
5 | Kültürel Değişimin nedeni olarak Ticaret | ||
6 | Kültürel Değişimin nedeni olarak kültürel etkileşim | ||
7 | Arkeolojik verilerin kültürel değişimi anlamakta kullanılması | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Arkeolojik örnekler -Obeid kültürünün yayılımı. | ||
10 | Arkeolojik örnekler- Geç Uruk Yayılımı | ||
11 | Arkeolojik örnekler- Trans-kafkasya Kültürünün yayılımı | ||
12 | Karmaşık sistemler ve Yıkım teorileri | ||
13 | Karmaşık sistemler ve Yıkım teorileri (Devam) | ||
14 | Geç Uruk çöküşü ve süreklilik | ||
15 | Geç Uruk Çöküşü ve süreklilik (devam) | ||
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı: - Yardımcı Kitaplar: Smith, P. 2005: Kültürel Kuram,Babil Yayınları (Çevir: Selime Güzelsarı, İbrahim Gündoğdu), İstanbul. Pollock, S. (1999) Ancient Mesopotamia: The Eden That Never Was, Cambrige University Press, Cambridge. Postgate, J.N. (1992) Early Mesopotamia: Society and Economy at the Dawn of History, Routledge, London. Frangipane, M. 2002: Yakındoğu'da Devletin Doğuşu, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul. Yoffee, N. and J. J. Clark. 1988: Early Stage in the Evolution of Mesopotamian Civilization, The University of Arizona Press, Tucson and London. Algaze, G. (1993) The Uruk World System. The Dynamic of Expansion of Early Mesopotamian Civilization. University of Chicago Press, Chicago. Renfrew, C. and Bahn, P (2000). Archaeology: Theories, Methods and Practice, 3rd ed. Thames and Hudson, London. Yoffee, N. (2005)”The Collapse of Ancient States and Civilizations” Myths of the Archaic States: Evolution of the Earliest Cities, States and Civilizations: 131-160. Abay, E. (1997) Die Keramik der Frühbronzezeit in Anatolien mit »syrischen Affinitäten«, (Altertumskunde des Vorderen Orients, Band 8), Ugarit Verlag, Münster. Sagona, A. And Zimansky, P. (2009) Ancient Turkey, London. Frangipane, M. (2002): Yakın Doğu’da Devletin Doğuşu, Arkeoloji ve Sanat Yayınları, Istanbul. Algaze, G. (1993) The Uruk World System: The Dynamics of Expantion of Early Mesopotamian Civilization. Stein, G. And Rothman, M. (eds) (1994) Chiefdoms and Early States in the Near East: The Organizational Dynamics of Complexity. Prehistory Press, Madison. Abay, E. (2005) ‘The Expansion of Early Transcaucasian Culture: Cultural Interaction or Migration?’, Altorientalische Forschungen (AOF), 32/1, 115-131. Abay, E. ve Ö. Çevik, (2005) ‘"Interaction and Migration" Issues, in Archaeological Theory’, Altorientalische Forschungen (AOF), 32/1, 62-73. Abay, E. (2007) “Southeastern Anatolia after the Early Bronze Age: Collapse or Continuity? A Case Study from the Karababa Dam Area.”, Varia Anatolica XIX, 403-413. Abay, E. (2005) ‘Geç Uruk “Çöküşü”nden Sonra Güneydoğu Anadolu’da Siyasi Yapılanma ve Bölgeselleşme Eğilimleri’, Prof. Dr. Hayat Erkanal’a armağan: 25-32. Homer Yayınları, İstanbul, Nissen, H. J. (2004): Ana Hatlarıyla Mezopotamya, Yakın Doğu Arkeolojisinin İlk Dönemleri (İ.Ö. 9000-2000), Arkeoloji ve Sanat Yayınları, Istanbul
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 5 | 2 | 10 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 20 | 20 |
Okuma | 14 | 6 | 84 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 5 | 3 | |||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 3 | |||||||||
ÖÇ 3 | 3 | 5 | |||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 3 | |||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 5 | |||||||||
ÖÇ 6 | 5 | 3 | 5 | 4 | |||||||
ÖÇ 7 | 4 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 8 | 5 | 5 | 5 | ||||||||
ÖÇ 9 | 5 | 5 | 5 | 3 | 5 |