GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201066092014 Göçebe Arkeolojisi Seçmeli Ders Grubu 1 1 6,00

Doktora


Türkçe


Göçebelerin arkeolojik kazılarda tespiti güçtür. Bu dersin amacı, göçebe yaşantısının nasıl olduğunu ve ne tür arkeolojik verilerin göçebelere işaret edebileceğini tartışmaktır.


Yard. Doç. Dr. Aylin Ü. Erdem


1 Göçebeliğin tanımı ve terminolojik sorunları kavrayabilmek
2 Günümüz göçebelerinin yaşam tarzını ve materyal kültür öğelerini değerlendirebilmek
3 Göçebelerin arkeolojik tespitine dair verileri tartışabilmek


Yok


Yok


Sabit yerleşimi olmayan göçebe topluluklarına ait kalıntıların arkeolojik olarak tespit edilmesi zordur. Bu ders kapsamında öncelikle göçebe terminolojisi, anlamı ve günümüzdeki farklı göçebe modelleri ele alınacaktır. Daha sonra antik dönemde varlık gösteren göçebelerin ne tür bir yaşam tarzına sahip olduğu arkeolojik veriler ışığında tartışılacaktır.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanımı ve kapsamı
2 Göçün tanımı ve göçebelik
3 Göçebe terminolojisi ve göçebe türleri
4 Yarı-göçebelik ve Anadolu'daki yarı-göçebeler
5 Göçebelerin yaşam alanları (çadır ikametleri)
6 Göçebelerin geçim şablonu
7 Göçebelerde materyal kültür ögeleri
8 Ara Sınav
9 Göçebe gruplar arasındaki sosyal yapılanma
10 Göçebelerde Ölü Gömme Gelenekleri
11 Göçebe arkeolojisinin tanımı ve araştırma tarihçesi
12 Göçebelerin arkeolojik tespiti: konaklama yerleri
13 Göçebelerin arkeolojik tespiti: materyal kültür kalıntıları
14 Göçebelerin arkeolojik tespiti: mezarlar
15 Geçmişteki yarı-göçebe bir kültürün örnek çalışma olarak değerlendirilmesi
16 Final Sınavı

Khazanov, Anatoly M., Nomads and the Outside World, The University of Wisconsin Press, London 1994. Beşikçi, İ., Doğu’da Değişim ve Yapısal Sorunlar (Göçebe Alikan Aşireti), Ankara 1992. Cribb, R., Nomads in Archaeology, Cambridge University Press, Cambridge 1991. Sözer, A. N., Kuzeydoğu Anadolu’da Yaylacılık, Ankara 1972. Baysal, A. 2012, “Doğu Anadolu Arkeolojisinde Göçebelik ve Yaylacılık Kültürü (MÖ II. Bin): Veriler Işığında Yeni Düşünceler”, U.Ü. Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23/2, 255-268.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Derse Katılım 14 3 42
Tartışma 9 4 36
Seminer 2 5 10
Makale Yazma 1 6 6
Makale Kritik Etme 3 3 9
Bireysel Çalışma 10 4 40
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 5 5
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 7 7
Okuma 7 3 21
Toplam İş Yükü (saat) 180

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
ÖÇ 1 3 3 4 3 5 3 4 3 3
ÖÇ 2 3 3 4 5
ÖÇ 3 4 4 4 3 4 5 3 4
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek