Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201066132014 | Tarih Felsefesi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Geçmiş insan edimlerini maddi kalıntılar aracılığıyla araştıran arkeolojinin, tarihsel işleyişin ve örüntülerin arkasında yatan nedenleri ve geçmişin bilinebilirliğini kendine konu edinen tarih felsefesiyle yakından ilişkili olması beklenir. Diğer yandan, arkeoloji ürettiği bilgi sayesinde, tarih felsefesini bilgilendirebilir ve bu alandaki görüşleri etkileyebilir. Dolayısıyla, bu dersin ilk amacı öğrenciyi tarih felsefesinin anahtar kavramlarıyla tanıştırmak olurken, diğeri de, arkeolojinin tarih felsefesine nasıl katkı sunabileceği üzerine tartışmak olarak tanımlanabilir.
Doç. Dr. Çiler Çilingiroğlu
1 | Tarih felsefesinin temel kavramları ile tanışma. |
2 | Döngüsel, çizgisel ve sarmal tarih kavrayışlarıyla ilgili temel görüşlere hakim olma |
3 | Tarih felsefesinin anahtar filozofları ve görüşleriyle tanışma |
4 | Arkeoloji ve tarih felsefesi arasındaki ilişkiyi kurma |
5 | Arkeoloji literatüründe tarih felsefesinin kavramlarını kullanan anahtar kişileri ve görüşleri tanıma. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Tarih felsefesi, temel olarak, farklı düşünürlerin tarihin başlangıcına ve sonuna, işleyiş mekanizmalarına, akışına, bütünlülüğüne, kesintililiğine, evrensel örüntüler arayışına, faillerine ve anlamına dair söylediği kuramları ve görüşleri inceler. Tarih felsefesi şu soruları sorar: Tarih, belli bir amacı olan tek bir hikaye midir? Tarih, döngüsel olarak mı yoksa doğrusal olarak mı hareket eder? Tarihte ilerleme diye bir nosyon bulunabilir mi? Tarihi oluşturan temel itki ve mekanizmalar nelerdir? Tarihin sonu var mıdır? Tarihte evrensel yasalar ve ilkeler keşfedilebilir mi? Özünde tarihsel bir bilim dalı olan arkeoloji, kendi verisini yorumlarken ve bilgi üretirken tarihe dair felsefi bir bakışa sahip olmalıdır. En basitinden, çağ isimlerinin (Taş, Tunç, Demir gibi) ilerlemeci ve teknoloji odaklı bir nosyon barındırması bile tarih felsefesi açısından üzerinde durulması gereken bir durumdur. Benzer olarak, arkeolojide sık sık karşımıza çıkan “kültürel gelişme”, “çöküş”, “kültürel kesinti” ve “kültürel devamlılık” gibi kavramlar tarih felsefesi yardımıyla incelenebilir. Dolayısıyla, ders boyunca, arkeolojide, çoğu zaman farkında bile olmadan benimsenen, doğrusal ve ilerlemeci tarih kavrayışları masaya yatırılacaktır. Diğer yandan, arkeolojinin temel meselelerinden biri olarak, geçmişin bilinebilirliği ve tarihin bilgisine nasıl ulaşılacağı üzerine ortaya atılan görüşlere bakılacaktır. Bu bağlamda, ilk önce antik dönemin ve İbni Haldun’un döngüsel tarih anlayışı, bunu takiben Kant, Herder, Rousseau gibi modernite sonrası filozofların evrensel akıl temelli görüşleri, daha sonra Hegel ve Marx’ın diyalektik tarih kavrayışı ve tarihsel materyalizm kuramı üzerinde durulacaktır. Ayrıca, dersin akışına göre ve zamanın el verdiği ölçüde, önemli teorisyen arkeologları etkilemiş tarih filozoflarının anahtar kavramları ve fikirleriyle tanışacağız. Yorumlayıcı arkeolojiyi, özellikle Hodder’ı, temelden etkilemiş olan Dilthey ve Collingwood gibi teorisyenlerin görüşleri; Bintliff, Knapp ve Sherratt gibi arkeologları etkilemiş olan toplumsal ve uzun erimli bir perspektife sahip tarihçiliği savunan Annales Okulu’nun farklı temsilcileri incelenecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Tarih felsefesi nedir? Arkeologlar için neden gereklidir? | ||
2 | Antik Çağ'da tarih ve tarihçi anlayışı. | ||
3 | Hristiyanlık ve İslam'da tarih anlayışı. Döngüsel tarihten çizgisel tarihe geçiş. Bir bilim olarak tarih. | ||
4 | İbni Haldun'un tarih anlayışı ve önemli kavramlar. | ||
5 | Aydınlanma Döneminde tarih felsefesi. Herder. | ||
6 | Hegel'de tarih anlayışı ve tin kavramları. Köle-efendi diyalektiği. | ||
7 | Marx'ta tarih anlayışı. Diyalektik yöntem, materyalizm, bilinç, yabancılaşma, sınıf çatışması kavramları. | ||
8 | Marx sonrası tarih felsefesi. Dilthey, Collingwood. | ||
9 | Annales Okulu ve temel kavramlar ve anahtar kişiler. Bloch, Braudel, Le Goff,. Arkeolojide annales okulu: Bintliff, Sherratt, Knapp | ||
10 | |||
11 | |||
12 | |||
13 | |||
14 | |||
15 | |||
16 |
Beer, M. 1969 Hegel’in Felsefesi ve Marx’ın Tarih Anlayışı, Çev. F. Sabit, Öncü Kitabevi. Bumin, T. 1993 Hegel’i Okumak. Kabalcı. Collingwood, R.G. 2009 Tarih Tasarımı. Çev. Kurtuluş Dinçer. Gündoğan Yayınları. Hegel, GWF. 1995 Tarihte Akıl. Çev. Önay Sözer. Kabalcı. Marx K. Ve F. Engels 2008 Komünist Manifesto ve Hakkında Yazılar. Çev. Nail Satlıgan. Yordam. Özlem, D. 2010 Tarih Felsefesi. Say Yayınları. Özlem, D. G. Ateşoğlu (ed.) 2006 Tarih Felsefesi Seçme Metinler. Herder,Kant,Fichte,Schelling, Hegel, Schopenhauer. Doğu-Batı Yayınları.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 15 | 10 | 150 |
Seminer | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 2 | 4 | 3 | |||||||||
ÖÇ 3 | 5 | ||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | 5 | |||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 4 | 3 | 3 |