Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9201066632020 | Sosyal Bilimler ve Genom Bilgisi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Arkeoloji çalışmalarında genom analizlerinin anlamı ve öneminin öğretilmesi. Genom analizi ve genetik yöntemlerin arkeolojik çalışmalarda ne şekilde kullanıldığını ve bunların arkeoloji alanına getirdiği yeniliklerin öğrencilere kavratılması.
Prof. Dr. Cemal Ün
1 | Arkeoloji alanındaki öğrenciler bu alanda genomik analiz yöntemlerinin ne şekilde kullanılacağını öğreneceklerdir. |
2 | Arkeolojik DNA lardan elde edilen aDNA ların anlamını ve yorumlanmasını öğrenecek |
3 | Öğrenilen bilgileri ileride yapacakları çalışmalarda kullanmak için bir temel oluşturulacaktır. |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Ders içeriğinin temelinde farklı canlı türlerinde ve insanlarda genetik yapıyı oluşturan genomik yapının analizi bulunmaktadır. Daha sonra bu farklı canlı türlerinin genomları karşılaştırılacaktır. Farklı genomik yapıların gen ifadesinin düzenlenmesindeki rolü üzerinde durulacak, mRNA nın yazılması ve protein sentezi anlatıldıktan sonra hücre çekirdeği dışındaki mtDNA ve kloroplast DNA genomları anlatılcaktır. Genomun yapısı genel hatlarıyla ortaya konduktan sonra arkeoloji çalışmalarında bu yapının nasıl kullanıldığı üzerinde durulacak antik DNA (aDNA) ve bunun analzi yöntemleri üzerinde durulacaktır. Polimeraz zincir reaksiyonu(PCR) ve DNA dizileme yöntemleri ve sonuçların yorumlanması genel hatlarıyla anlatılcaktır. Daha önce yapılmış değişik çalışma örnekleri incelenecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Genomların genel yapısı. Genomların genel yapıları, değişik canlı türlerinde genom yapısının karşılaştırmalı olarak incelenmesi. Gen sayısı ve yapısının incelenmesi | ||
2 | Gen ve DNA ayrımı(Kodlama yapan ve Yapmayan DNA). Tipik bir gen yapısının incelenmesi ve bu yapının gen ifadesindeki rolünün incelenmesi. Kodlama yapmayan DNA ve pseudogenlerin incelenmesi | ||
3 | Mitokjondriyal genom, Kloroplast genomu. Mitokondri genomunun yapısı kökeni ve kalıtımsal özelliklerinin incelenmesi. Anne hattının mitokondri genomu aracılığıyla araştırılması çalışmaları | ||
4 | Genomik markırlar. Moleküler genomik markırlar. Mikrosatellitler, RFLP ler ve diğer DNA markırların yapıları genetik analizlerde kullanılmaları. | ||
5 | Polimeraz zincir reaksiyonu ve uygulamaları | ||
6 | DNA dizileme yöntemleri | ||
7 | Biyoinformatik ve Filogenetik | ||
8 | Arkeoloji ve Genom | ||
9 | aDNA ve DNA hasarları | ||
10 | Neanderthal Genomu | ||
11 | Genom ve Neolitik | ||
12 | Kültürel evrim Biyolojik Evrim etkileşimleri | ||
13 | Antik ve Güncel Gen Frekanslarının Karşılaştırılması | ||
14 | Genetik Veriler Üzerinden Hastalık Olgularının incelenmesi | ||
15 | Dilin gelişimi ve genetik | ||
16 | Genel değerlendirme |
-Klug, W. vd. 2018. Genetik Kavramlar. Çev. Sibel Sümer, Leyla Açık, Münir Tuncer, Palme Yayıncılık. ISBN:9786053558811 -Freeman, S. ve Herron, J. C. 2009. Evrimsel Analiz. Çev. Battal Çıplak. Palme Yayıncılık. ISBN:6055829537
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Uygulama/Pratik | 5 | 3 | 15 |
Laboratuvar | 5 | 5 | 25 |
Beyin Fırtınası | 16 | 3 | 48 |
Bireysel Çalışma | 5 | 6 | 30 |
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 5 | 5 | 25 |
Toplam İş Yükü (saat) | 170 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | |
ÖÇ 1 | 3 | 3 | 3 | 5 | |||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | 3 | |||||||
ÖÇ 3 | 5 | 3 | 5 | 4 |