GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201106222016 Dünya'da Koruma Statüleri ve Korunan Alanlar Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Doktora


Türkçe


Dünyada ve Türkiye’deki koruma statülerini öğretmek, korunan alanların coğrafi koşullarla ilişkisini kurmak ve dağılışını vermek.


Prof. Dr. Füsun Baykal


1 Korumacılığın önemini kavrayabilme
2 Dünyada ve Türkiye’de koruma statülerini öğrenebilme
3 Dünyada ve Türkiye’de korunan alanların coğrafi koşullarını ve dağılışını, nedenlerini ve sonuçlarını öğrenebilme
4 Korunan alanların nasıl kullanıldığını (turizm gibi) ve yönetildiğini kavrayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


Koruma, korumacılık kavramlarının açıklanması Uluslararası koruma statülerinin tarihsel gelişimi, bugünkü durumu ve sınıflandırılması Dünyada çeşitli ülkelerde koruma statüleri Dünya kültürel ve doğal koruma alanlarının coğrafi mekanlarla ilişkisi Korunan alanlarda turizmin etkileri Türkiye’de doğal ve kültürel koruma alanları


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Koruma kavramı ile ilgili tanımların kavratılması
2 Koruma-kullanma dengesinin açıklanması, örnekler verilmesi
3 Uluslararası koruma statülerinin tarihsel gelişimi
4 Uluslararası koruma statülerinin bugünkü durumu ve geçmişle karşılaştırılması
5 Uluslararası koruma statülerinin sınıflandırılması
6 Uluslararası koruma statülerinin çeşitli ülkelerdeki mevzuatı
7 Dünya kültürel amaçlı koruma alanlarının coğrafi dağılışı
8 Ara sınav
9 Dünya doğal amaçlı koruma alanlarının coğrafi dağılışı
10 Dünya kültürel ve doğal amaçlı koruma alanlarının eleştirilmesi
11 Koruma alanlarının kullanımı
12 Korunan alanlarda ekoturizm, macera turizmi, kamp-karavan turizmi, gençlik turizmi ve jeoturizm
13 Dünyada koruma eğilimleri içinde “Citta Slow”un yeri. Örnekler ve faaliyetler.
14 Türkiye’de koruma statülerinin dünü ve bugünü
15 Türkiye’de doğal ve kültürel koruma alanlarının bölgesel dağılışları
16 Final sınavı

Ders Kitapları: Çetinkaya, G., 2003. “Doğa koruma alanları ve biosfer rezerv”. Kırsal Çevre Yıllığı 2003. Demirsoy, A., 2000. “Doğal hayatın korunması ve sürdürülebilir yönetimi”. IV. Çevre Şurası Bildiriler Kitabı. Dünya Çevre ve Kalkınma Komisyonu, 1991. Ortak Geleceğimiz. TÇSV yayını. Ankara. Tırıl, A., 2000. “Doğa koruma düşüncesinin gelişimi, Milli Parklar ve çevrecilik”. Yayınlanmamış doktora semineri. Yardımcı Kaynaklar: Agnoletti, M. (ed), 2006. The Conservations of Cultural Landscapes. Cab International. 267 p. Aubertin C., Rodary, E., 2008. Aires Protégés, Espaces Durable. IRD Editions. p.246.Çevre Bak., 1998. “Dünya kültürel ve doğal mirasının korunmasına dair sözleşme”. Türkiye’nin Çevre Konusunda Taraf Olduğu Sözleşmeler. Ankara. Karataş, İ. ve Altunel Açıkgöz, T. 2019.Korunan Alanlarda Sürdürülebilir Ekoturizm Faaliyetleri. 1st International Sustainable Tourism Congress. Kastamonu. Resmi Gazete, 1989. Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yüksek Kurulu ile Koruma Kurulları Yönetmeliği. Resmi Gazete, 2003. Avrupa Peyzaj Sözleşmesi. Sezen, J. 2017. Türkiye ve Dünyada Korunan Alanlara Yönelik Çevre Bilincinin Önemi. IBAD 2 (2), 165-177. Verrier, A.L. (ed.), 2005. Géographie, Territoires, Réseaux et Dévéloppement Durable. Educagri Editions. p.376 Yıldırım, H. T. ve Yurdakul Erol, S. 2018. Korunan Alanlar, Ekolojik İşlevleri ve Geleceğe Yönelik Tahminler. Biyoloji Bilimleri Araştırma Dergisi 5 (2): 101-109, 2012.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 14 1 14
Tartışma 4 2 8
Soru-Yanıt 14 2 28
Gösterme 5 2 10
Örnek Vaka İncelemesi 6 2 12
Makale Kritik Etme 5 2 10
Bireysel Çalışma 10 2 20
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 5 2 10
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 5 4 20
Ev Ödevi 2 8 16
Toplam İş Yükü (saat) 150

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 1
ÖÇ 2
ÖÇ 3 3
ÖÇ 4 3
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek