GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201106302016 Türkiye'de Kentleşme Modelleri Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Doktora


Türkçe


Türkiye’de tarihsel süreç içinde kentleşme dinamiklerini ve kentleşme modellerini incelemek ve bölgesel farkları araştırmak.


Prof. Dr. Şevket IŞIK


1 Türkiye’de kentleşme sürecini nedenlerini kavrayabilme
2 Temel verileri kullanarak, farklı kentleşme dinamiklerini belirleyebilme
3 Kentleşme ile sanayi, turizm, toplumsal olaylar ve üniversiteler arasında ilişkiyi kavrayabilme

Birinci Öğretim


Yok


Yok


• Türkiye’de Kentleşme Süreci • Farklı büyüklükteki kentlerin dağılışı ve nüfus artışları • Sanayi ve kentleşme • Turizm ve Kentleşme • Terör olayları, zorunlu göçler ve Kentleşme • Üniversiteler ve kentleşme


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin amacı ve literatür içeriği
2 Türkiye’de kentleşme süreci: 1950 öncesi dönem
3 Türkiye’de kentleşme süreci: 1950 sonrası dönem
4 Türkiye’de kentleşme süreci: 1950 sonrası dönem-II
5 1950’den günümüze Türkiye’de Kentleşme modellerine genel yaklaşım-I
6 1950’den günümüze Türkiye’de Kentleşme modellerine genel yaklaşım-II
7 Sanayinin kentleşmeye etkisi: Anadolu Kaplanları
8 Zorunlu göçlerin Türkiye’de kentleşme modellerindeki önemi
9 Arasınav (Vize)
10 Turizm Kentleşmesi-I
11 Turizm Kentleşmesi-II
12 Yeni bir kentleşme modeli: Üniversiteler
13 Türkiye’de eğitim amaçlı Göçler ve sonuçları
14 Üniversitelerin ekonomik etkileri
15 Yeni kentleşme modelleri ve gelecekteki rolleri
16 Final sınavı

Yardımcı Kaynaklar: ERMAN, Tahire (2013). Küresel ve Yerel Dinamikler Altında ‘Anadolu Kaplanı’ Kentleri. İDEALKENT, 4 (8) , 50-73 GLADSTONE, D. L. 1998. Tourism Urbanization in the United States”, 34: 3-27. Urban Affairs Review, 34(1), 3-27. IŞIK, Şevket (2005). Türkiye'de Kentleşme ve Kentleşme Modelleri'. Ege Coğrafya Dergisi, Cilt 14, Sayı 1-2, s. 57-72. IŞIK, Şevket (2008). Türkiye'de Üniversitelerin Kentleşme Üzerine Etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enst. Dergisi, Cilt 10, Sayı 3, s.157-179. İzmir. IŞIK, Şevket (2009). Türkiye’de Eğitim Amaçlı Göçler. Coğrafi Bilimler Dergisi. Cilt 7, Sayı 1. s. 27-37. IŞIK, Şevket, Zoğal, Volkan (2017). Turizm kentleşmesi kavramı: Antalya örneği. Ege Coğrafya Dergisi, 26 (2) , 71-94 IŞIK, Ş . (2018). Üniversitenin nüfus artışı ve iller arası göçler üzerine etkileri: Çanakkle örneği. Ege Coğrafya Dergisi, 27 (2) , 149-166. MULLINS, P. 1991. Tourism urbanization. International Journal of Urban and Regional Research, 15 (3), 591-597. MULLINS, P. 1990. Tourist cities as new cities: Australia’s Gold Coast and Sunshine Coast. Australian Planner, 28 (3), 37-41. KELEŞ, R., 1997. Kentleşme Politikası. İmge Kitabevi Yayınları. Ankara. ÖNGÖR, S. (1962): “1950-1960 Devresinde Türkiye de İç göçler” Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt 17, Sayı: 3, s. 325. ÖNGÖR, S. (1965): “Türkiye' de İç Göçler Karşısında Yüzbinden Fazla Nüfusun Şehirlerin Durumu”. Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Dergisi, Cilt: 20 Sayı: 1. ÖRS, H. 2005. Güney Antalya Gelişim projesi. Anatolia Turizm Araştırmaları Dergisi, 16 (2), 204-210. SARGIN, S., 2007. “Türkiye’de üniversitelerin gelişim süreci ve bölgesel dağılımı”. Süleyman Demirel Üniv. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi Yıl:3, sayı:5, 133-150. SERPER, Özer. (1964). 1950-1960 Devresinde Türkiye'de Şehirleşme Hareketleri. İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi Mecmuası, 24 (1-2) , 155-181. TEPAV (2015). Anadolu Kaplanları’nınYükselişi: Türkiye Şehirleşme İncelemesi. Rapor No. 87180-TR. https://www.tepav.org.tr/upload/files/1436876008-8.Anadolu_Kaplanlarinin_Yukselisi___Turkiye_Sehirlesme_Incelemesi.pdf YÜCEŞAHİN, M.M. – ÖZGÜR, M. (2006): “Türkiye’nin Güneydoğusunda Nüfusun Zorunlu Yerinden Oluşu: Süreçler ve Mekansal Örüntü”. Coğrafi Bilimler Dergisi, 4 (2), s. 15-35. YÜCEŞAHİ̇N M., M , BAYAR, R , ÖZGÜR E., M . (2004). Türkiye’de şehirleşmenin mekansal dağılışı ve değişimi. Coğrafi Bilimler Dergisi , 2 (1) , 23-39 .


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 1 1
Final Sınavı 1 1 1
Derse Katılım 1 14 14
Bireysel Çalışma 6 4 24
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 8 3 24
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 5 3 15
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 6 5 30
Okuma 5 3 15
Ev Ödevi 5 5 25
Toplam İş Yükü (saat) 149

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
ÖÇ 1 3 3 4
ÖÇ 2 4 5 4
ÖÇ 3 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek