GERİ DÖN

Ders Öğretim Planı


Dersin Kodu Dersin Adı Dersin Türü Yıl Yarıyıl AKTS
9201196622009 Psikobiyolojik Kişilik Kuramı Seçmeli Ders Grubu 1 2 5,00

Doktora


Türkçe


Bu dersin amacı öğrencilere Cloninger’in yedi faktörlü psikobiyolojik mizaç ve karakter modelini tanıtmaktır.


Prof. Dr. Haluk Arkar


1 1. Kişiliğin psikobiyolojik modelini eleştirebilme.
2 2. Mizaç ve karakter ile kişilik bozuklukları arasındaki ilişkiyi açıklayabilme
3 3. Mizaç ve karakterin sosyo demografik yordayıcılarını listeleyebilme.
4 4. Psikobiyolojik mizaç ve karakter modeli ile beş faktör kişilik modelini karşılaştırabilme.
5 5. Psikiyatrik değerlendirme ve tedaviye bütünleyici psikobiyolojik yaklaşımı eleştirebilme.


Yok


Yok


Psikobiyolojik mizaç ve karakter modeli, yedi faktörlü kişilik modelinin genetiği ve psikobiyolojisi, mizaç, karakter ve kişilik bozuklukları, mizaç ve karakterin sosyo demografik yordayıcıları, duygudurum bozukluklarında mizaç ve karakter ölçümü, psikiyatrik değerlendirme ve tedaviye bütünleyici psikobiyolojik yaklaşım, psikobiyolojik mizaç ve karakter modeli ve beş faktör kişilik modeli, depresyonun yordayıcısı olarak mizaç ve karakter, mizaç ve karakterin faktör yapısı.


Hafta Konular (Teorik) Öğretim Yöntem ve Teknikleri Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı: Kapsamı, önemi ve kurallar
2 Psikobiyolojik mizaç ve karakter modeli
3 Yedi faktörlü kişilik modelinin genetiği ve psikobiyolojisi
4 Yedi faktörlü kişilik modelinin genetiği ve psikobiyolojisi
5 Mizaç, karakter ve kişilik bozuklukları
6 Mizaç, karakter ve kişilik bozuklukları
7 Mizaç ve karakterin sosyo demografik yordayıcıları
8 Ara sınav
9 Duygudurum bozukluklarında mizaç ve karakter ölçümü
10 Psikiyatrik değerlendirme ve tedaviye bütünleyici psikobiyolojik yaklaşım
11 Psikiyatrik değerlendirme ve tedaviye bütünleyici psikobiyolojik yaklaşım
12 Psikobiyolojik mizaç ve karakter modeli ve beş faktör kişilik modeli
13 Psikobiyolojik mizaç ve karakter modeli ve beş faktör kişilik modeli
14 Depresyonun yordayıcısı olarak mizaç ve karakter
15 Mizaç ve karakterin faktör yapısı
16 Final Sınavı

Arkar, H., Sorias, O., Tunca, Z., Şafak, C., Alkın, T., Akdede, B.B., Şahin, S., Akvardar, Y., Sarı, Ö., Özerdem, A. & Cimilli, C. (2005) Mizaç ve Karakter Envanteri’nin Türkçe formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 16, 190-204. Brown, S.L., Svrakic, D.M., Przybeck, T.R. & Cloninger, C.R. (1992) The relationship of personality to mood and anxiety states: a dimensional approach. Journal of Psychiatry Research, 26, 197-211. Bulik, C.M., Sullivan, P.F., Joyce, P.R. & Carter, F.A. (1995) Temperament, character, and personality disorder in bulimia nervosa. The Journal of Nervous and Mental Disease, 183, 593-598. Cloninger, C.R. (1986) A unified biosocial theory of personality and its role in the development of anxiety states. Psychiatric Developments, 3, 167 Arkar, H., Sorias, O., Tunca, Z., Şafak, C., Alkın, T., Akdede, B.B., Şahin, S., Akvardar, Y., Sarı, Ö., Özerdem, A. & Cimilli, C. (2005) Mizaç ve Karakter Envanteri’nin Türkçe formunun faktör yapısı, geçerlik ve güvenirliği. Türk Psikiyatri Dergisi, 16, 190-204. Brown, S.L., Svrakic, D.M., Przybeck, T.R. & Cloninger, C.R. (1992) The relationship of personality to mood and anxiety states: a dimensional approach. Journal of Psychiatry Research, 26, 197-211. Bulik, C.M., Sullivan, P.F., Joyce, P.R. & Carter, F.A. (1995) Temperament, character, and personality disorder in bulimia nervosa. The Journal of Nervous and Mental Disease, 183, 593-598. Cloninger, C.R. (1986) A unified biosocial theory of personality and its role in the development of anxiety states. Psychiatric Developments, 3, 167-226. Cloninger, C.R. (1987) A systematic method for clinical description and classification of personality variants. Archives of General Psychiatry, 44, 573-588. Cloninger, C.R., Svrakic, D.M. & Przybeck, T.R. (1993) A psychobiological model of temperament and character. Archives of General Psychiatry, 50, 975-990. Cloninger, C.R., Przybeck, T.R., Svrakic, D.M., & Wetzel, R.D. (1994) The Temperament and Character Inventory (TCI): a guide to its development and use. St Louis, Missouri, USA: Center for Psychobiology of Personality. Cloninger, C.R., Bayon, C. & Svrakic, D.M. (1998) Measurement of temperament and character in mood disorders: a model of fundamental states as personality. Journal of Affective Disorders, 51, 21-32. Fossati, A., Donati, D., Donini, M., Novella, L., Bagnato, M. & Maffei, C. (2001) Temperament, character, and attachment patterns in borderline personality disorder. Journal of Personality Disorders, 15, 390-402.


Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.


Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri Adet Değer
Ara Sınav 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri Adet Değer
Final Sınavı 1 100
Toplam 100
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri 40
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri 60

Yok


Etkinlikler Sayısı Süresi (saat) Toplam İş Yükü (saat)
Ara Sınav 1 2 2
Final Sınavı 1 2 2
Quiz 2 1 2
Derse Katılım 14 3 42
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma 5 6 30
Ara Sınav İçin Bireysel Çalışma 1 2 2
Final Sınavı içiin Bireysel Çalışma 1 2 2
Okuma 14 4 56
Toplam İş Yükü (saat) 138

PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12
ÖÇ 1 2 5 5 4 5 4 5 4 5 4 4 4
ÖÇ 2 4 4 4 4 4 4 5 4 5 4 5 4
ÖÇ 3 4 4 4 4 4 3 4 3 4 5 4 3
ÖÇ 4 4 5 5 4 4 3 4 4 3 4 4 5
ÖÇ 5 5 5 5 4 4 4 4 5 4 4 5 5
* Katkı Düzeyi : 1 Çok düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 Çok yüksek