[DersinKodu] | [DersinAdi] | [DersinTuru] | [Yil] | [YariYil] | [Ects] |
---|---|---|---|---|---|
9203026092022 | Bilimsel Araştırma Yöntem ve Teknikleri | Ders | 1 | 1 | 6,00 |
[Doktora]
Türkçe
Sosyal bilimlerde araştırma sistematiği ve bilimsel yaklaşım kazındırarak, bilimsel tutum geliştirmek, araştırma yöntem ve tekniklerine ilişkin bilgi kazandırarak, araştırmada kullanma, uygulama ve yorumlama becerisi kazandırmak.
Doç. Dr. Özgür Köseoğlu
1 | Problem durumu ve problem cümlesi yazabilme. |
2 | Bilimsel bilginin özelliklerini bilme. |
3 | Veri, veri türlerini ve özelliklerini ayırtedebilme. |
4 | Bilimsel etik kurallarını tanıyabilme. |
5 | Bilim ve felsefe arasındaki ilişkiyi açıklayabilme |
6 | Araştırma modelleri, desenleri ve özelliklerini bilme. |
7 | Evren, çalışma evreni, örneklem, örnekleme türleri ve çalışma grubunun özelliklerini ve kullanıldığı durumları açıklayabilme. |
8 | Bir araştırma önerisi yazabilme. |
9 | Bilimsel araştırmaların yerini ve önemini kavrayabilme. |
10 | Bilisel araştırma yöntem ve teknikleri ile ilgili temel kavramların anlam bilgisi. |
11 | Bilimsel yöntemin aşamalarını uygulamaya istekli oluş. |
12 | Alan yazın tarama ve raporlaştırabilme. |
13 | Bir bilimsel araştırmaların bölümlerini analiz edebilme. |
Birinci Öğretim
En az giriş düzeyinde istatistik dersi ve ölçme-değerlendirme dersi almış olmak.
Yok
* Bilgi, bilgi türleri ve bilimsel bilgi * Bilim ve Felsefe İlişkisi * Bilimsel Yöntem * Araştırma ve Araştırma modelleri. * Araştırma süreci ve aşamaları * Evren Örneklem * Veri ve Veri Türleri * Veri Çözümleme Yöntemleri * Rapor yazma ve APA standartları
[Hafta] | [Teorik] | [OgretimYontemVeTeknikleri] | [OnHazirlik] |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtımı: Kapsamı, Gerekçesi, Önemi, Beklentileri oluşturma, işleyişi ve değerlendirme ölçütlerini açıklama. Bilim ve bilimsel araştırma yöntemlerine genel bir bakış. | ||
2 | Bilimimin tanımı, işlevleri, bilgi ve türleri, bilim ve felsefe İlişkisi | ||
3 | Bilimsel Yöntemin tanımı, aşamaları, nitelikleri, dayandığı temel varsayımlar. Diyalektik yöntem ve bilimsel yöntemle ilşkisi. Tüme varım ve tümden gelim. | ||
4 | Betimsel araştırmalar: Tarama, etnografik, tarihi ve eylem araştırmaları. | ||
5 | Korelasyonel araştırmalar | ||
6 | Nedensel karşılaştırma araştırmaları | ||
7 | Deneysel araştırmalar: Tek denekli desenler | ||
8 | Deneysel araştırmalar: Grup temelli desenler | ||
9 | Problem durumu, problem cümlesi, alt problemler, hipotezler bölümlerinin özellikleri ve yazımı. | ||
10 | Sayıtlı ve sınırlılıklar, amaç ve önem bölümlerinin özellikleri ve yazımı. | ||
11 | Evren ve evrenden örneklem çekme yöntemleri: Olasılığa dayalı örnekleme yöntemleri. | ||
12 | Evren ve evrenden örneklem çekme yöntemleri: Olasılık dışı örnekleme yöntemleri ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. | ||
13 | Veri ve veri türleri, ölçek türleri, ölçme hatası ve güvenirlik, geçerlik, veri toplama araçları. | ||
14 | Veri çözümleme yöntemleri ve araştırma desenleri ile ilişkilendirilmesi | ||
15 | Bilimsel Çalışmalarda ve yayımlanmasında etik. Araştırmalarda rapor yazma süreci, aşamaları ve APA standartları. | ||
16 | Final |
Balcı, Ali. (2001). Sosyal Bilimlerde Araştırma. Ankara : PegemA Yayıncılık. Barzun, Jacques and Henri F. Graff. (2001). Modern Araştırmacı. Ankara : Tübitak Popüler Bilim Kitapları. Bogdan, R.C. and S.K. Biklen. (1992). Qualitative Research for Education. USA : Allyn and Bacon Bordens, Kenneth S. And Bruce B. Abbott. (2002). Research Design and Methods. USA : McGraw Hill. Büyüköztürk, Şener. (2001). Deneysel Desenler: Öntest-Sontest Kontrol Grubu Desen ve Veri Analizi. Ankara : PegemA Yayıncılık Büyüköztürk, Şener. (2003). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara : PegemA Yayıncılık. Creswell, John W. (2003). Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. USA : Sage Pub. Day, Robert A. (1996). Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır? Ankara : TÜBİTAK yayınları. Ekiz, Durmuş. (2003). Eğitimde Araştırma Yöntem ve Metodlarına Giriş. Ankara : Anı Yayıncılık.. Fraenkel, Jack R. And Norman E. Wallen. (1996). How to Design, and Evaluate Research in Education. USA : Mc Graw Hill, Inc. Gökçe, Birsen. (1999). Toplumsal Bilimlerde Araştırma. Ankara : Savaş yayınevi. Hall, George M. (1998). Bilimsel Makale Yazımı. Çev: Hasan Doğruyol. Ankara : Nobel Yayıncılık. Judd, Charles M., Eliot R. Smith and Louise H. Kidder. (1991). Research Methods in Social Relations. Sixth Edition. USA: Harcourt Brace Jovanovich Inc. Kaptan, Saim. (1995). Bilimsel Araştırma ve İstatistik Metotları. Ankara. Karasar, Niyazi. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3A Araştırma, Eğitim Danışmanlık Ltd. Şti. Kuş, Elif. (2003). Nitel – Nicel Araştırma Yöntemleri. Ankara : Anı Yayıncılık Marshall, Catherine and Gretchen Rossman. (1995). Designing Qualitative Research. USA : Sage. Pub. McQueen, Ron and Christina Knussen. (2002). Research Methods for Social Science. UK : Prentice Hall pub. Tavşancıl, Ezel ve Esra A. Aslan. (2001). Sözel, Yazılı ve Diğer Materyaller İçin İçerik Analizi ve Uygulama Örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi. Zechmeister, Eugene B. and John J. Shaughnessy. (1992). A Practical Introduction to Research Methods in Psychology. Mc Graw Hill, Inc
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | [Adet] | [Deger] |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
[Toplam] | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | [Adet] | [Deger] |
Final Sınavı | 1 | 100 |
[Toplam] | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
[Etkinlikler] | [Sayisi] | [Suresi] | [ToplamIsYuku] |
---|---|---|---|
Derse Katılım | 14 | 2 | 28 |
Uygulama/Pratik | 14 | 2 | 28 |
Rapor Hazırlama | 2 | 8 | 16 |
Proje Hazırlama | 1 | 15 | 15 |
Makale Kritik Etme | 2 | 5 | 10 |
Ödev Problemleri için Bireysel Çalışma | 1 | 15 | 15 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Rapor | 1 | 15 | 15 |
Performans | 1 | 20 | 20 |
[ToplamIsYuku] | 175 |
[PC] 1 | [PC] 2 | [PC] 3 | [PC] 4 | [PC] 5 | [PC] 6 | [PC] 7 | [PC] 8 | [PC] 9 | [PC] 10 | [PC] 11 | [PC] 12 | [PC] 13 | [PC] 14 | [PC] 15 | [PC] 16 | |
[OC] 1 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
[OC] 2 | 4 | 5 | 5 | |||||||||||||
[OC] 3 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
[OC] 4 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
[OC] 5 | 4 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
[OC] 6 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
[OC] 7 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
[OC] 8 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
[OC] 9 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
[OC] 10 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
[OC] 11 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||
[OC] 12 | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||||||||||
[OC] 13 | 5 | 5 | 5 | 5 |