Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9205016272016 | Erken Dönem Türk Tarihi Araştırmaları:18. ve 19. Yüzyıllar | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Erken Dönem Türk Tarihi hakkında ‘akademik’ araştırmaların doğuşu ve yirminci yüzyıla kadar gelişimiyle üretilen bilgi ve kurucu paradıgmalar çerçevesinde alanın sorgulanması.
Yrd. Doç. Dr. Abdullah ÜSTÜN
1 | 1. Genel anlamada; tarihsel bilginin üretilmesi ve gelişimi süreçlerine dersin kapsamı örnekleminde öğrenilir. (3, 6, 8) |
2 | 2. Türk Tarihinin erken dönemleriyle ilgili akademik ilginin hangi ortamda doğduğunu ve geliştiğini öğrenerek alanın erken paradıgmalarını kendi bağlamı içinde değerlendirecek düzeye gelir. (7, 11, 12) |
3 | 3. Alanla ilgili üretilen bilginin nitelik ve niceliğinden ve sınırları ve sorunlarından haberdar olur. (13, 14) |
4 | |
5 |
Yok
Yok
Erken Dönem (yaklaşık miladi birinci bin yıla değin) Türk tarihi alanına akademinin ilgisinin, dolayısıyla bu alandaki bilginin doğuşu ve yaklaşık yirminci yüz yıla kadarki gelişimi birinci dersin kapsamını belirler. Bir yandan ‘Batı’daki genç Türkoloji ve nispeten genç Sinoloji ve Ortantalistik çalışmalarının diğer yandan kadim Romanistik (Bizantinistik) araştırmalarının öyküsü ile paralele olarak, üretilen bilgi değerlendirilecektir. Türklerin erken tarihiyle ilgili öncü paradıgmalar ve yansımaları ele alınacaktır. Genel olarak Avrupa’da başlayan ve gelişen bu çalışmaların Osmanlı Türkiyesindeki akisleri değerlendirilecektir. Macar Turancılık ve Türkçülük akımlarının alanla ilşkisine değinilecektir.
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Sinolojinin doğuşu ve Sinolojik araştırmaların Türk Halklarının Doğu Avrasya’daki varlığını kapsayacak şekilde gelişmesi. | ||
2 | De Guignes’in eseri | ||
3 | Gibbon ve De Guignes ilişkisi | ||
4 | Orhun ve Yenisey yazıtlarının keşfi ve deşifresi; Thomson ve Radloff | ||
5 | Türkçülük ve Macar Turancılık akımlarının alan üzerine tesirleri | ||
6 | Hint-Ari ve Ural-Altay teorileri | ||
7 | Vambery ve Macar Türkolojisi | ||
8 | Ara Sınav | ||
9 | Osmanlı Tarihyazımında Osmanlının kökenleri sorunu ve Erken Türk Tarihi’ne bakış. | ||
10 | Fransa’da alanla bağlantılı Sinolojisi ve Türkolojisi ve genel olarak Oryantalist çalışmalar. | ||
11 | Rus Türkolojisi ve alanla bağlantılı diğer çalışmalar | ||
12 | Osmanlı’da alanla bağlantılı çalışmaları ve Genel Tarih eserlerinde Erken Dönem Türk Tarihi | ||
13 | 1920ler Türkiyesi tarihçiliğinde Erken Türk Tarihi’nin durumu | ||
14 | Uygurca metinler ve belgeler ve alana Alman katkıları | ||
15 | De Guignes sonrası alanla ilgi Batı’da Çinceden çeviri faaliyetleri | ||
16 | Final Sınavı |
-De Guignes, Mémoire historique sur l'origine des Huns et des Turcs, 1748 -De Guignes, Histoire générale des Huns, des Mongoles, des Turcs et des autres Tartares occidentaux, 1756–1758. -Gibbon, The History of Decline and Fall Of the Roman Empire, 1776-1789. -Davids, A Grammar of the Turkish Language with a Preliminary Discourse on the Language and Literature of the Turkish Nations: Copious Vocabulary, Dialogues, A Collection of Extracts in Prose and Verse, and Lithographed Specimens of Various Ancient and Modern Manuscripts, 1832. -Mustafa Celaleddin Paşa; Les Turcs ancients et modernes, 1869. -Süleyman Paşa, Tarih-i Alem, 1876 -Vambery, Hungary in ancient, medieval and modern times, 1888. -Thomsen, Inscriptions de l’Orkhon Dechiffrees, 1896. -Cahun, Introduction l’histoire de l’Asie. -Necip Asım, Türk Tarihi, 1902. -Mehmet Şemseddin, Mufassal Türk Tarihi, 1922-1924. -Rıza Nur, Türk Tarihi, 1924-1926. -Akçura, Türk Yılı, 1928. -Baykal, "Tarih bölümlerinde tarih", Felsefe Kurumu Seminerleri. 1. Günümüzün sorunlan. 2. Türkiye'de felsefe eğitimi. 3. Türkiye'de tarih eğitimi, Ankara 1977, s. 312-318 -Kushner, Türk Milliyetçiliğinin Doğuşu (1876-1908), 1979 -Özcan, Türkiye’de Popüler Tarihçilik, 2011.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Seminer | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 14 | 5 | 70 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | |
ÖÇ 1 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | 5 | ||||||||||||
ÖÇ 4 | ||||||||||||||
ÖÇ 5 |