Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9205036292017 | Genel Dilbilimi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı, ilgili anabilim dalı lisansüstü öğrencilerinin çağdaş dilbilimin kavram, ilke ve kuramlarının yanısıra, dilbilimsel araştırma ve inceleme yöntemlerini çalışmalarında kullanabilmelerini sağlamaktır.
DOÇ. DR. SONER AKŞEHİRLİ
1 | 20. Yüzyıl dilbiliminin gelişimi hakkında genel bilgilere sahip olma ve bunlardan hareketle dil incelemelerine ilişkin düşünce üretebilme(PÇ 2) |
2 | Dilbilimin dile bakışı ile konusu dil, edebiyat vb. olan komşu alanların bakış açısını karşılaştırabilme(PÇ 10) |
3 | Dilbilim kuramlarını birbiri ile karşılaştırarak, çalışma hedeflerine uygun çıkarımlar yapabilme(PÇ 3) |
4 | Sesbilim, biçimbilim, sözcükbilim, sözdizim, anlambilim, edimbilim gibi küçük ölçekli dilbilim alanlarında temel düzyede bilgi sahibi olma(PÇ 2) |
5 | Dilbilimdeki araştırma yöntemleri hakkında bilgi sahibi olma (PÇ2- 3) |
6 | Dilbilim kuram, kavram ve yöntemlerini kullanarak küçük boyutlu bir çalışma yapabilme (PÇ 11) |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
- Dilbilimin Tanımı ve Kapsamı - Saussure ve Yapısalcı Dilbilim - Yapısalcılık Sonrası Yaklaşımlar (işlevsel dilbilim) - Üretici-Dönüşümsel Dilbilgisi Kuramı - Sözdizim ve Temel Kavramlar - Sesbilim ve Temel kavramlar - Biçimbilim ve Temel Kavramlar - Sözcükbilim ve sözcük-anlambilim kavramları - Bilişsel Dilbilim ve Temel Kavramlar
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dilbilimin tanımı, filoloji ve dilbilim, dilbilgisi ve dilbilim | ||
2 | 20. yüzyıl dilbiliminin doğuşu, Saussure'ün geliştirdiği temel kavramlar: dizge, değer, dizisel ve dizimsel ilişkiler | ||
3 | Saussure sonrası Avrupa ve Amerika Yapısalcılığı: Prag Dilbilim Okulu, Amerikan Yapısalcılığı | ||
4 | İşlevsel Dilbilim Kuramları | ||
5 | Üretici-Dönüşümsel Dilbilgisi Kuramı -1 | ||
6 | Üretici-Dönüşümsel Dilbilgisi Kuramı -2 | ||
7 | Üretici-Dönüşümsel Dilbilgisi Kuramı -3 | ||
8 | Bilişsel Dilbilim -1 | ||
9 | Bilişsel Dilbilim -2 | ||
10 | Küçük Ölçekli Dilbilim Alanlarının Tanıtımı (sesbilim, biçimbilim, sözdizim, anlambilim) -1 | ||
11 | Küçük Ölçekli Dilbilim Alanlarının Tanıtımı (sesbilim, biçimbilim, sözdizim, anlambilim) -2 | ||
12 | Büyük Ölçekli Dilbilim Aanlarının Tanıtımı (edimbilim, söylem çözümlemesi, toplum dilbilim, sinir-dilbilim) | ||
13 | Dilbilimde Araştırma Yöntemleri (dilbilgisellik ölçütü, sezgisel dil verileri) | ||
14 | Dilbilimde Araştırma Yöntemleri (deneysel çalışmalar) | ||
15 | Dilbilimde Araştırma Yöntemleri (corpus çalışmaları) | ||
16 | Dilbilimde Araştırma Yöntemleri (süreç içi yaklaşımlar, işlemleme) |
Huber, Emel.(2008) "Dililime Giriş". İstanbul: Multilingual Yayınları Kıran, Zeynel (2000) "Dilbilime Giriş". Ankara: Seçkin Yayıncılık Uzun, N.E. (2000). Ana Çizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe Kerimoğlu, C. (2014). Genel Dilbilime Giriş. Pegem Yayıncılık Allan, K (ed.) (2016). Handbook of Linguistics. London: Routledge
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ev Ödevi | 2 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 18 | 5 | 90 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | |
ÖÇ 1 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 3 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 4 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 5 | 5 | 4 | ||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 6 | 4 |