Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9205036172021 | Bugünkü Kıpçak Türkçesi Grameri I : Kırgız Türkçesi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 1 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrenciye çoğunluğu Ortaasya ve Kafkaslar’da yaşayan Kıpçak grubuna mensup Türk halklarının lehçelerinin dil özellikleri kavratmak ve öğrencileri bu gruba giren Türk lehçelerinde yazılmış metinleri okuyup anlayabilir düzeye çıkarmaktır.
Yrd.Doç.Dr. İbrahim Şahin
1 | (ÖÇ:1) Bugünkü Kıpçak Grubu lehçelerinin temeli olan Ortaçağ Kıpçak Türkçesini çeşitli özellikleriyle kavrayabilme. (PÇ: 7) |
2 | (ÖÇ:2) Kıpçak Grubu içine giren lehçeleri kavrayabilme. (PÇ: 6) |
3 | (ÖÇ:3) Çağdaş Kıpçak lehçelerinden Kırgızcanın diğer Türk lehçeleri arasındaki yerini kavrayabilme ve bu lehçenin ses ve şekil özelliklerini anlayabilme. (PÇ: 8) |
4 | (ÖÇ:4) Kırgızca metinlerin transkriptsiyonunu yapabilme ve onları Türkiye Türkçesine aktarabilme. (PÇ: 12) |
5 | (ÖÇ:5) Kırgızca metni dil çalışmalarında kullanılan yöntemleri kullanarak inceleyebilme. (PÇ: 9, 14) |
Yok
Yok
Kırgızcanın tarihi ve çağdaş Türk şivelleriyle ilişkisi, Kırgızcanın fonetiği, Kırgızcanın Morfolojisi, Kırgızca metin incelemeleri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersle, dersin işlenişiyle ve kaynaklarla ilgi bilgilendirme. | ||
2 | Ana hatlarıyla Kıpçaklar ve Kıpçak Türkçesiyle ilgili bilgilendirme. Genel Türk dili ve yaşayan Türk lehçeleri arasında Kıpçakçanın yeri. | ||
3 | Çağdaş Kıpçak lehçelerinden olan Kırgızca alfabesi ses özelliklerinin öğretimi. | ||
4 | Kırgızcanın şekil özelliklerinin öğretimi | ||
5 | Kırgızca basit metin örnekleri: transkriptsiyonu, aktarımı ve gramer tahlili | ||
6 | Kırgızca edebi metin örnekleri ve gramer tahlili | ||
7 | Kırgızca metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı | ||
8 | Arasınav (Vize) | ||
9 | Kırgızca yazılmış şiir örneklerinin okunması ve gramer incelemelerinin yapılması | ||
10 | Kırgızca gazetelerden metin örnekleri ve bunların gramer incelenmesi | ||
11 | Kırgızca gazetelerden metin örnekleri ve bunların gramer incelemesi | ||
12 | Kırgız edebiyatının ünlü simaların ve eserlerinin tanıtımı, bazı edebi örneklerin dil açısından değerlendirilmesi | ||
13 | Kırgızca konuşma örneklerinin dinlenmesi ve bunların değerlendirilmesi | ||
14 | Kırgız meslektaşlarla karşılaştıklarında onlarla iletişim kurabilecek düzeyde bazı konuşma kalıplarının ezberlenmesi | ||
15 | Bir Kırgızla Kırgızca konuşma pratiği uygulaması. | ||
16 | Final |
Ders Kitapları 1. Batmanov İ. A., Bakinova G. Yanşansin Y. (1956),Azırkı Kırgız Tili, Frunze Kırgızokuupedmambas. 2. Ercilasun A. Bican (Ed.), 2007, Türk Lehçeleri Grameri, Kırgız Türkçesi (Yazan: Hülya Kasapoğlu Çengel) Akçağ Yayınları ss: 291-354.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 18 | 5 | 90 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | |
ÖÇ 1 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 4 |