Dersin Kodu | Dersin Adı | Dersin Türü | Yıl | Yarıyıl | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
9205036182021 | Bugünkü Kıpçak Türkçesi Grameri II : Kazak Türkçesi | Seçmeli Ders Grubu | 1 | 2 | 6,00 |
Doktora
Türkçe
Bu dersin amacı, öğrenciye çoğunluğu Ortaasya ve Kafkaslar’da yaşayan Kıpçak grubuna mensup Türk halklarının lehçelerinin dil özellikleri kavratmak ve öğrencileri bu gruba giren Türk lehçelerinde yazılmış metinleri okuyup anlayabilir düzeye çıkarmaktır.
Doç. Dr. İbrahim ŞAHİN
1 | Bugünkü Kıpçak Grubu lehçelerinin temeli olan Ortaçağ Kıpçak Türkçesini çeşitli özellikleriyle kavrayabilme |
2 | Kıpçak Grubu lehçelerinden olan Kazakçanın diğer Türk lehçeleri arasındaki yerini kavrayabilme. |
3 | Kazakçanın ses ve şekil özelliklerini anlayabilme |
4 | Kazakça metinlerin transkriptsiyonunu yapabilme ve onları Türkiye Türkçesine aktarabilme. |
5 | Kazakça bir metni belirli bir yöntem dahilinde inceleyebilme |
Birinci Öğretim
Yok
Yok
Kazakçanın tarihi ve çağdaş Türk şivelleriyle ilişkisi Kazakçanın fonetiği Kazakçanın Morfolojisi Kazakça metin incelemeleri
Hafta | Konular (Teorik) | Öğretim Yöntem ve Teknikleri | Ön Hazırlık |
---|---|---|---|
1 | Dersle, dersin işlenişiyle ve kaynaklarla ilgi bilgilendirme. | ||
2 | Ana hatlarıyla Kazakistan, Kazaklar ve Kazak Türkçesiyle ilgili bilgilendirme. Genel Türk dili ve yaşayan Türk lehçeleri arasında Kazakçanın yeri. | ||
3 | Çağdaş Kıpçak lehçelerinden olan Kazakçanın alfabesi, ses özelliklerinin öğretimi. | ||
4 | Kazakçanın şekil özelliklerinin öğretimi | ||
5 | Kazakça basit metin örnekleri: transkriptsiyonu, aktarımı ve gramer tahlili | ||
6 | Kazakça edebi metin örnekleri ve gramer tahlili | ||
7 | Kazakça metinlerin Türkiye Türkçesine aktarımı | ||
8 | Ara sınav | ||
9 | Kazakça yazılmış şiir örneklerinin okunması ve gramer incelemelerinin yapılması | ||
10 | Kazakça gazetelerden metin örnekleri ve bunların gramer incelenmesi | ||
11 | Kazakça gazetelerden metin örnekleri ve bunların gramer incelemesi | ||
12 | Kazakça edebiyatının ünlü simaların ve eserlerinin tanıtımı, bazı edebi örneklerin dil açısından değerlendirilmesi | ||
13 | Kazakça konuşma örneklerinin dinlenmesi ve bunların değerlendirilmesi | ||
14 | Kazakça meslektaşlarla karşılaştıklarında onlarla iletişim kurabilecek düzeyde bazı konuşma kalıplarının ezberlenmesi. | ||
15 | Bir Kazakla Kazakça konuşma pratiği uygulaması. | ||
16 | Final Sınavı |
1. Ercilasun A. Bican (Ed.), 2007, Türk Lehçeleri Grameri, Kazak Türkçesi (Yazan: Ferhat Tamir) Akçağ Yayınları ss: 429-480. 2. Uygur Ceyhun Vedat, Kazak Türkçesi, Gramer, Kelime Tahlilleri, Metinler, Aktarmalar, Sözlük.
Etkinlikler ayrıntılı olarak "Değerlendirme" ve "İş Yükü Hesaplaması" bölümlerinde verilmiştir.
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | Adet | Değer |
---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | Adet | Değer |
Final Sınavı | 1 | 100 |
Toplam | 100 | |
Yarıyıl (Yıl) İçi Etkinlikleri | 40 | |
Yarıyıl (Yıl) Sonu Etkinlikleri | 60 |
Yok
Etkinlikler | Sayısı | Süresi (saat) | Toplam İş Yükü (saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Derse Katılım | 14 | 3 | 42 |
Bireysel Çalışma | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 18 | 5 | 90 |
Toplam İş Yükü (saat) | 180 |
PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 | PÇ 16 | PÇ 17 | PÇ 18 | PÇ 19 | PÇ 20 | PÇ 21 | PÇ 22 | PÇ 23 | PÇ 24 | PÇ 25 | PÇ 26 | |
ÖÇ 1 | 4 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 2 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 3 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 4 | 5 | |||||||||||||||||||||||||
ÖÇ 5 | 4 | 4 |